میهن صنعت:

بازگرداندن بیش از هفت هزار رقم بذر گیاهی ایرانی به کشور

میهن صنعت: رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: یکی از وظایف ما در کشور، حفظ ذخایر بومی و دیگری بازگرداندن ذخایری است که به خارج از کشور برده شده است که ما در این خصوص، توانستیم طی سه سال گذشته، بیش از هفت هزار رقم بذر گیاهی ایرانی که به خارج از

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی در گفت‌وگویی افزود: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تقریباً از نظر شکل و طراحی، کامل‌ترین شکل جهانی است که در حوزه‌های گیاهی، جانوری و میکروارگانیسم‌ها و حتی در حوزه‌های انسانی نیز در داخل کشور فعالیت می‌کند.

 

وی با اشاره به نگهداری از گیاهچه یک درخت بزرگ برای طولانی مدت و به دور از آفت در یک محفظه شیشه‌ای به عنوان فعالیتهای اخیر مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، تصریح کرد: در یک سال گذشته این کار را بر روی انگور، انار و گردو انجام دادیم، البته اگر بتوانیم یک باغ شیشه‌ای ایجاد کنیم، در این صورت خواهیم توانست برای قرنها گیاهان و محصولات باغی را به دور از آفات نگهداری کنیم.

 

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران همچنین گفت: همه موجودات زنده که قابل تکثیر هستند؛ از تمامی گیاهان، موجودات دریایی و خاکی و پرندگان گرفته تا میکروارگانیسم‌ها و موجودات ذره بینی که با چشم مسلح می‌توان آنها را دید از ذخایر ژنتیکی هستند و امروزه ارزش میکروارگانیسم‌ها خیلی بیشتر از گیاه و جانداران است و درآمدی که از آنها حاصل می‌شود نیز بیشتر است، همچنین در تولید خیلی از داروها و مواد صنعتی و آنزیم‌ها نیز از آنها استفاده می‌شود.

 

فاضلی تصریح کرد: هر ساله برای خرید داروها، مواد صنعتی و مواد آزمایشگاهی میلیاردها دلار از کشور خارج می‌شود. سالانه در دنیا از منبع میکروارگانیسم‌ها فقط 350 میلیارد دلار درآمد حاصل می‌شود، کشور ما ایران از نظر تنوع زیستی، گیاهی و جانوری در رده‌های بالای دنیاست، تنوع گیاهی ما در ایران برار کل قاره اروپاست.

 

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران خاطرنشان کرد: اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران زمانی حفظ می‌شود که ما بتوانیم امنیت غذایی و امنیت سلامتی خودمان را حفظ کنیم و از نظر اقتصادی روی پای خود باشیم، اگر می‌خواهیم نفت به عنوان اولین منبع درآمد ما نباشد، یک راه آن همین است که در بحث علوم بیوتکنولوژی و ژنتیک سرمایه گذاری کنیم.

 

به گزارش ایسنا فاضلی با بیان این که امروزه بیش از 10 هزار نمونه بذر گیاهی و بیش از دو هزار و 200 نمونه میکروبی در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران نگهداری می‌شود، تاکید کرد: ما در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی علاقه‌مندیم در مورد موجودات در معرض خطر انقراض و همچنین شترهای دو کوهانه و بعضی از نژادهای بز یا گوسفند که در کشور منحصر به فرد هستند، بیشتر کار شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=30019
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه