میهن صنعت بررسی کرد :

بازگشایی مسیر کیفیت به واسطه رقابت خارجی های صنعت خودرو

در طی چند سال گذشته همواره دولت، وزارت صنعت،معدن و تجارت و دیگر نهادهای مربوطه با اتخاذ قوانین جبری، حمایتی و یا پیشنهادی سعی در افزایش کیفیت صنعت خودرو ایران داشته اند که در انتها به تغییر مدیران قبلی و بعدی منجر گردید چنانکه هم اکنون نیز زمزمه هایی در خصوص تغییر مدیران خودروسازی به گوش رسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه خودرو پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، کیفیت در صنعت خودرو ایران یکی از مهمترین مقوله های قابل بررسی است که متاسفانه در طی چند سال گذشته علی‌رغم میل به افزایش آن، نمودار کیفیتی این صنعت رشد قابل ملاحظه ای را نشان نمی دهد.

در طی چند سال گذشته همواره دولت، وزارت صنعت،معدن و تجارت و دیگر نهادهای مربوطه با اتخاذ قوانین جبری، حمایتی و یا پیشنهادی سعی در افزایش کیفیت صنعت خودرو ایران داشته اند که در انتها به تغییر مدیران قبلی و بعدی منجر گردید.مدیرانی که پس از اتمام دوران کاری خود کارنامه ای خوب و یا بد به جا گذاشته اند که البته گذر زمان تمام آنچه که بود را به فراموشی سپرد چنانکه هم اکنون نیز زمزمه هایی در خصوص تغییر مدیران خودروسازی به گوش رسیده است.

به واقع تمام عدم رشد در این صنعت را نمی توان بر دوش تحریم نهاد چرا که در دوران قبل از تحریم نیز نمودار سعودی رشد مربوط به فروش چند خودرو ارزان قیمت بود تا کیفیت در صنعت خودرو ایران.دوران تحریم نیز مزید بر علت شد تا مقوله کیفیت از بازداشت موقت به انفرادی چند ساله برود و تا پایان روزهای تحریم حرفی از آن زده نشود.

برجام فصل تازه ای از اتفاقات خودرویی در صنعت ایران را رقم زد و بازگشت شرکای فرانسوی و عقد قراردادهای خودرویی کالبد نیمه جان این صنعت را جانی دوباره بخشید.

مذاکرات با برندهایی نظیر فولکس واگن، نیسان، هیوندای، بنز و فیات جهت حضور در صنعت خودرو ایران خبرهای خوبی بود که می توانست با مکمل قوانین جدید وزارت صنعت در خصوص سرمایه گذاری مبنی بر داخلی سازی 40 درصدی و صادراتی 30 درصدی، صنعت خودرو ایران را به مسیر کیفیت بازگرداند.

اما نکته قابل بررسی رقابت خارجی های صنعت خودرو ایران برای کسب سهم بیشتر از بازار پرسود ایران است.

به تازگی رئیس بخش خاورمیانه پژو اعلام کرده که قصد دارند نفوذ خود بر بازار ایران را افزایش دهند و برخی از رسانه تحلیل این ادعا را عجله پژو جهت از دست ندادن سهم بازار ایران با توجه به حضور رنو و خودروسازان چینی دانستند.

رقابتی که سالها در صنعت خودرو ایران برای به وجود آمدنش در جهت افزایش کیفیت تلاش شد اما به نتیجه نرسید، هم اکنون بین شرکای خارجی صنعت خودرو ایران در حال رخ دادن است.

تلاش برای کسب سهم بیشتر از بازار بین پژو، رنو و البته خودروسازان چینی با توجه به قوانین جدید وزارت صنعت، باعث به وجود آمدن رقابت کیفیتی و کمیتی خواهد شد.افزایش کیفیت و  کاهش قیمت می تواند خروجی این رقابت خودرویی باشد که البته در این راستا، مدیریت مسیر به وجود آمده نیازمند رفتاری هوشمندانه از سمت مدیران صنعتی کشور است.

بدون شک وزارت صنعت، معدن و تجارت در راس این موضوع و با اتخاذ قوانین درست می تواند مسیر این رقابت را به افزایش کیفیت در صنعت خودرو ایران تغییر دهد و در نتیجه رضایتمندی مشتری به عنوان طرف مقابل صنعت خودرو حاصل گردد.حال باید منتظر ماند و دید فرصت به وجود آمده به چه شکل مدیریت خواهد شد و سهم صنعت خودرو ایران از این اتفاق چه خواهد بود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=114783
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه