میهن صنعت:

بازگشت ۷۳ زائر ايراني در محاصره داعش به کشور

میهن صنعت: مديركل عتبات سازمان حج و زيارت گفت: متاسفانه ۷۳ نفر از زائران ايراني كه به صورت آزاد به عتبات سفر كرده بودند، 10 روز پيش در سامرا تحت محاصره گروه داعش قرار گرفتند كه با پيگيريهاي مسئولان ايراني و عراقي و با اقدامات ارتش عراق از محاصره خارج شدند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، محسن نظافتي گفت: همزمان با آغاز درگيري‌ها در سامرا، برخي از ايرانيان جهت زيارت عتبه مقدسه به سامرا سفر كرده بودند كه در جريان حملات اخير داعش در سامرا حضور داشته و براي خروج از اين شهر با مشكل روبه‌رو شدند.

وي افزود: پس از اطلاع از اين ماجرا، مسوولان مربوط در عراق و ايران پيگير اين موضوع شدند و تصميم بر اين گرفته شد كه با تدابير ويژه نيروهاي امنيتي و ارتش عراق از اين منطقه خارج شوند.

نظافتي با اينكه اين گروه از زائران در قالب كاروان آزاد به عراق سفر كرده بودند، خاطر نشان كرد: با وجود اينكه سفر زائران به سامرا بدون هماهنگي سازمان حج وزيارت به اين شهر اتفاق افتاده بود و سازمان حج از نظر قانوني در برابر اين افراد هيچ وظيفه‌اي نداشت، اما براساس وظيفه اخلاقي و ديني خودش وارد عمل شد و پيگيري‌های لازم را انجام داد.

به نقل از مهر وي تاكيد كرد: خوشبختانه در اين زمينه همكاري‌هاي خوبي ميان مسوولان سازمان حج و وزارت امور خارجه ايران و عراق صورت گرفت و چند روز پيش اين زائران به صورت هوايي از سامرا خارج و به ايران اسلامي بازگشتند.

نظافتی با بيان اينكه در حال حاضر هيچ زائر ايراني در شهرهاي كربلا، نجف اشرف، كاظمين و سامرا حضور ندارد، تصريح كرد: تنها شماري از عوامل براي نظارت بر رفع نقايص هتل‌ها و آشپزخانه‌ها و… حضور دارند.

شايان ذكر است، حسن قشقاوي معاون كنسولي، مجلس و امور ايرانيان خارج از كشور وزارت خارجه ۲۸ خردادماه از ايجاد برخي مشكلات براي زائران ايراني در سامرا خبر داده بود.

حرم مطهر شش امام معصوم شامل حضرت علي (ع)، امام حسين (ع)، امام موسي كاظم (ع)، امام جواد (ع)، امام هادي (ع) و امام حسن عسكري (ع) و همچنين حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس (س) در شهرهاي نجف، كربلا، كاظمين و سامرا قرار دارد.

هر سال صدها هزار نفر از كشورهاي مختلف جهان از جمله ايران، بحرين، عربستان، امارات، عمان، پاكستان، هند، جمهوري آذربايجان با سفر به عراق حرم ايشان را زيارت مي‌كنند كه زائران ايراني در صدر اين افراد قرار دارند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=52276
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه