میهن صنعت :

باید همزمان با قیمت گذاری، رفع موانع تولید خودرو نیز پی گیری شود

میهن صنعت : عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : تجربه نشان می دهد که شیوه ای که تا امروز در خصوص قیمت گذاری خودروها اعمال شده، جوابگو نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : تجربه نشان می دهد که شیوه ای که تا امروز در خصوص قیمت گذاری خودروها اعمال شده، جوابگو نیست.

حسین گروسی در گفتگو با خبر خودرو افزود : حضور امروز شورای رقابت در بحث قیمت گذاری خودرو و سازمان حمایت از مصرف کنندگان در گذشته، نشان داد که این روند قیمت گذاری خودرو نتیجه درستی را به همراه نخواهد داشت.

وی دلیل عدم موفقیت این گونه روش ها را تعیین دستوری قیمت خودرو عنوان کرد و اظهار داشت : تا زمانی که زیر ساخت های تولید اصلاح نشده است و علت کاهش تولید از یک و نیم میلیون تا 740 هزار خودرو مشخص نشود هر گونه قیمت گذاری خودرو در این شرایط قابل اجرا نیست چرا که تعادل در بازار عرضه و تقاضا بر هم خورده است.

وی تصریح کرد : در صورتی که دلیل کاهش تولید مشخص شود و تولید به روال گذشته باز گردد قطعا تعادل قیمتی در بازار خودرو صورت خواهد گرفت.

وی گفت : مسلما در این شرایط تعیین دستوری قیمت خودرو جواب نداده و در آینده نیز نخواهد داد.

وی به سند چشم انداز توسعه صنعت خودرو و تولید حداقل 3 میلیون خودرو سواری در سال اشاره کرد وافزود : باید بر اساس  این چشم انداز و نیاز بازار داخل تولید خودرو صورت گیرد تا بخشی تامین کننده تقاضا و بخشی نیر صادر شود در حالی که در یک سال اخیر تولید خودرو روند نزولی داشته است.

نماینده شهریار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : دلیل عمده افت تولید شرکتهای خودروساز کاهش نقدینگی و مشکلات ارزی است که انتظار می رود این امر به نحوی درست و شایسته توسط دولت و خودروسازان مرتفع شود تا تولید افزایش یافته و سود بیشتر از افزایش تولید حاصل شود.

گروسی با توجه به ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری کالاهای انحصاری از جمله خودرو، گفت : بر اساس اصل 44 قانون اساسی باید شرکتهای خودروساز به بخش خصوصی واگذار و سهام آنها نیز به مردم عرضه شود همچنین در این راستا مصوب شد تا تعرفه واردات نیز سالانه 5 درصد کاهش یابد تا بدین ترتیب خودرو از لیست کالاهای انحصاری خارج شود.

وی در ادامه با توجه به تقاضای سالیانه حدود یک میلیون دستگاه خودرو در داخل کشور، یاد آور شد : هم اکنون واردات خودرو تنها 10 درصد نیاز داخل را تامین می کند و بنابراین باید بیش از 90 درصد نیاز داخل توسط تولیدات داخلی تامین شود در حالی که به جهت کاهش تولید و افزایش تقاضا ، این مسئله بر قیمت تولیدات داخلی تاثیر گذاشته است که البته باید این موضوع برای مصرف کنندگان نیز به نوعی با افزایش کیفیت توجیه شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=20117
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه