میهن صنعت :

با اظهارات وزیر صنعت ، شورای رقابت از بحث قیمت گذاری خارج می شود

میهن صنعت : صحبت های مهندس نعمت زاده وزیر صنعت ،معدن و تجارت در خصوص انحصاری نبودن خودرو کاملا درست و منطقی و قانونی است بنابر اظهارات ایشان شورای رقابت حق ورود به بحث قیمت گذاری خودرو را ندارد و قیمت خودرو باید به حاشیه بازار سپرده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن تاییداظهارات امروز وزیر صنعت ، معدن و تجارت در خصوص خروج شورای رقابت از بحث قیمت گذاری خودرو، گفت :  صحبت های مهندس نعمت زاده وزیر صنعت ،معدن و تجارت در خصوص انحصاری نبودن خودرو کاملا درست و منطقی و قانونی است بنابر اظهارات ایشان شورای رقابت حق ورود به بحث قیمت گذاری خودرو را ندارد و قیمت خودرو باید به حاشیه بازار سپرده شود.

احمد نعمت بخش افزود : براساس تعاریف مطرح در ماده یک اصل 44 قانون اساسی خودرو کالای انحصاری نیست و مشمول قیمت گذاری نمی شود.

وی با اشاره به اظهارات رئیس شورای رقابت در واکنش به خروج شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو و طرح شکایت به قوه قضاییه  افزود :  بر اساس بندهای 11 ،12 ،13 و 14 ماده یک اصل 44 قانون اساسی انحصار به دو شکل طبیعی و قانونی است به طوری بر اساس تعریف صورت گرفته انحصار طببیعی وضعیتی است  از بازار که یک بنگاه به دلیل نزولی بودن هزینه متوسط می تواند کالا یا خدمت را به قیمتی عرضه کند که بنگاه دیگری با این قیمت قادر به ورود یا ادامه فعالیت در آن  بازار نباشد که قطعا خودروسازان در این وضعیت قرار ندارند، کدام خودروساز قیمت ارزانی را عرضه می کند که دیگران نتوانند عرضه کنند؟ پس خودروسازان مشمول انحصار طبیعی نمی شوند.

وی گفت : همچنین بر اساس بند 14 ماده یک اصل 44 قانون اساسی ، انحصار قانونی وضعیتی از بازار است که به موجب قانون ،تولید، فروش و یا خرید کالا و یا خدمت خاص در انحصار یک یا چند بنگاه مشخص  قرار گیرد که این تعریف نیز شامل خودروسازان نمی شود چرا که امروز بیش از 10 تا 15 خودروساز فعال در کشور وجود دارد و لذا خودروسازان مشمول انحصار قانونی نیز نخواهند شد بنابراین شکایت رئیس شورای رقابت به هیچ کجا نخواهد رسید .

وی تاکید کرد : بر اساس تعریف موجود خودروی سواری جزء کالاهای انحصاری محسوب نمی شود و اظهارات وزیر صنعت ، معدن و تجارت کاملا صحیح است بنابراین امید است  با حمایت مهندس نعمت زاده و دولت جناب آقای دکتر روحانی، هرچه سریعتر خودرو از فهرست کالاهای انحصاری و قیمت گذاری شورای رقابت نجات یافته و خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد تا خودروسازان نیز از بوروکراسی بوجود آمده، رها شوند.

دبیر انجمن خودروسازان  در گفتگو با خبر خودرو، ایران افزود : قطعا با آزادسازی قیمت خودرو و فروش خودرو در حاشیه بازار، مصرف کنندگان از بلاتکلیفی و سردرگمی بوجود آمده در بازار رها شده و با مشخص شدن قیمت ها بازار خودرو نیز از شرایط فعلی خارج خواهد شد.

نعمت بخش همچنین با توجه به کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان و تاثیر این مساله بر بازار خودرو گفت : با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و قیمت های فعلی خودروها ، قطعا قعال سازی مجدد شرکتهای لیزینگ می تواند کمک موثری به متقاضیان خرید خودرو باشد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=23913
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه