با افزايش تيراژ، قيمت خودرو ثابت ميماند
میهن صنعت : از چند ماه پيش با افزايش قيمت مواد اوليه خودروسازان، اين شركتها موضوع زيانده شدن خودروسازي در كشور را مطرح كردند.
با نزديك شدن به پايان سال و ورود خودروهاي مدل ۹۳ از هماكنون بحث بر سر قيمت خودرو توليد داخل در سال آينده بالا گرفته است. در همين خصوص معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: بناي دولت، كاهش يا افزايش قيمت خودرو در سال ۹۳ نيست بلكه خودروسازان با افزايش تيراژ توليد، قيمت را كنترل خواهند كرد. غلامرضا شافعي درباره قيمت خودرو در سال ۹۳ افزود: خودرو نيز همچون كالاهاي ديگر، از عوامل بازار تبعيت ميكند و اميدواريم با افزايش ميزان توليد از يك سو و تامين نقدينگي خودروسازان از سوي ديگر در كنار واگذاري داراييهاي غيرمولد خودروسازان، بتوان قيمت را در سطح متعادلي نگاه داشت.
رئيس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي صنايع (ايدرو) و معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: داراييهاي غيرمولد خودروسازان بايد واگذار شود چراكه در چنين حالتي هزينههاي سربار كاهش خواهد يافت ولي در مورد اينكه قيمت ممكن است در سال آينده كاهش يابد يا تثبيت شود، بايد منتظر شرايط تورم باشيم؛ چرا كه بهطور طبيعي نرخ تورم و افزايش هزينههاي دستمزد حادث خواهد شد.
وي با بيان اينكه خودروسازان هماكنون نيروي سربار شاغل دارند، تصريح كرد: به دليل اينكه حجم توليد پايين است، نيروهاي شاغل در خودروسازان سربار هستند ولي خودروسازان از اخراج آنها خودداري كرده و بار هزينهاي را به دوش كشيدهاند.
به گفته شافعي، تامين مالي به خود خودروسازان واگذار شده و دولت تامين منابع مالي خودروسازان را تقبل نميكند؛ البته خودروسازان بنا به استناد قانون مدعي هستند كه اگر دولت قيمت را تثبيت ميكند، بايد جبران هزينه كند كه تاكنون اين ادعا به جايي نرسيده است.
افزايش تيراژ تنها زيان را كاهش ميدهد
در همين راستا داوود ميرخاني رشتي، عضو هیاتمدیره انجمن خودروسازان ايران در گفتوگو با «كسبوكار» اعلام كرد: طرح افزايش تيراژ براي سرشكن شدن هزينه تمام شده از نظر اقتصادي شايد درست باشد اما واقعيت اين است كه مشكل اقتصاد امروز ما سربار نيست. به گفته ميرخاني رشتي مشكل فعلي، قيمت تمام شده قطعات است. به گفته اين كارشناس مسائل خودرو ارز، مواد اوليه، فولاد و لاستيك افزايشهاي بالاي قيمت را تجربه كردهاند كه بدون پايين آمدن اين قيمتها كاهش قيمت خودرو غيرممكن است. وي با اعلام اينكه افزايش تيراژ به هيچوجه توانايي كاهش قيمت را ندارد، افزود: اين كار در صورت اجراي صحيح تنها ميتواند زيان خودروسازان را كاهش دهد. با توجه به قيمت تمام شده، چارهاي جز افزايش قيمت احساس نميشود وگرنه خودروسازان توان تحمل زيان را در سال ۹۳ نخواهند داشت.
زمزمههاي افزايش قيمت خودروهاي وارداتي
از سوي ديگر يكي از مهمترين راههاي كاهش قيمت خودرو هميشه كاهش تعرفهها و ورود خودروهای خارجی بوده است. با اين وجود هماكنون درباره قيمت خودروهاي خارجي نيز زمزمه افزايش به گوش ميرسد. در همين راستا رئيس انجمن ملي حمايت از حقوق مصرفكنندگان نسبت به انحصاري شدن واردات خودرو و افزايش قيمت اين محصولات هشدار داد. سيدمحمد جعفري اظهار كرد: به نظر ميرسد كه واردكنندگان در پيشبرد طرح انحصاري شدن واردات خودرو تا حدي موفق شدهاند. وي با بيان اينكه نخستين تبعات انحصاري شدن واردات خودرو افزايش قيمت اين محصولات است، خاطرنشان كرد: پس از آن نيز به سرعت شاهد كاهش تنوع خودروهاي وارداتي و افت كيفيت خدمات پس از فروش اين محصولات خواهيم بود. رئيس انجمن ملي حمايت از حقوق مصرفكنندگان ادامه داد: هماكنون به دليل وجود واردكنندگان متفرقه در بازار نمايندگيهاي رسمي، خودروسازان خارجي تا حدي مجبور به رعايت قوانين بازار رقابتي هستند اما با انحصاري شدن واردات اين امكان از بين خواهد رفت.