«میهن صنعت» گزارش می دهد:

با سانروف و انواع آن آشنا شوید

این روزها بازار خودرو کشور تشنه آپشن است که در این مهم سانروف از آن دسته از آپشن هاست که طرفداران زیادی نیز دارد. در این مقاله می خواهیم به معرفی انواع سانروف بپردازیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، این روزها بازار خودرو کشور تشنه آپشن است که در این مهم سانروف از آن دسته از آپشن هاست که طرفداران زیادی نیز دارد. در این مقاله می خواهیم به معرفی انواع سانروف بپردازیم.

سانروف چیست؟

سانروف یا همان قسمت متحرک سقف علاوه بر زیبایی به منظور عبور نور بیشتر و جریان هوا مورد استفاده قرار می گیرد  و به دلیل دارا بودن قابلیت تنظیم میزان باز یا بسته بودن آن توسط سرنشینان مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است.

تاریخچه اولین سانروف

شرکت Nash Motor اولین شرکتی بود که از سانروف در خودرو های خود به عنوان یک قطعه سفارشی استفاده کرد و به دنبال آن در سال 1973 بود که شرکت فورد پا به این عرصه گذاشت و در خودرو های خود به صورت عمده از سانروف استفاده کرد.

سانروف ها به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند.

1- دستی:

سانروف های دستی فاقد هر گونه قطعات الکتریکی و موتور الکتریکی بوده و عملکرد آن به صورت کاملا دستی است.

2- الکتریکی:

در این دسته از سانروف ها باز یا بسته شدن توسط فرمانی که سرنشین خودرو به کلید های مربوطه می دهد صورت می پذیرد.

انواع سانروف

سانروف داخلی (In-built):

عموما در خودرو ها از سانروف های داخلی استفاده شده و در این مدل از سانروف ها پنل وارد سقف می شود اما از فضای اتاق کاسته خواهد شد زیرا نیاز به سقف ضخیم تری دارند. در گذشته قسمت متحرک سانروف از جنس فلز و همرنگ بدنه بوده ولی با گذشت زمان پنل های فلزی جای خود را به صفحات شیشه ای دادند.

سانروف اسپویلر (Spoiler):

عمدتا از سانروف اسپویلر (Spoiler) برای خودرو های کوچک استفاده می شود و جنس آن نیز از شیشه بوده و در 2 محور زاویه دار و جلو عقب توسط موتور های الکتریکی حرکت می کند.

سانروف پاپ آپ (Pop-UP):

سانروف های پاپ آپ یکی از سانروف های دستی با قابلیت جدا سازی کامل از سقف بوده که آن را می توان به صورت زاویه دار نیز استفاده کرد.

سانروف جمع شونده (Folding):

یکی دیگر از سانروف های الکتریکی سانروف جمع شونده است که عمدتا از جنس برزنت هستند و می تواند بر روی سقف از قسمت شیشه جلو تا تا انتهای شیشه عقب ادامه داشته باشد و قابلیت جمع شدن به صورت کامل را دارد.

سانروف جداشونده (Removable roof panels ):

سانروف جدا شونده با نام های T-tops و targa roofs نیز شناخته می شود. در این مورد از سانروف ها پنل سانروف به طور کامل کنده می شود و به نوعی خودرو کانورتیبل است. از نمونه های استفاده از این نوع سقف می توان به بوگاتی ویرون گرند اسپورت اشاره کرد که به دلیل داشتن سقف کوچک از هیچ یک از سانروف های بالا نمی توانست استفاده کند.

سانروف چشم انداز (Panoramic) :

جدیدترین مدل سانروف موجود در بازار است که به صورت شیشه یک تکه یا چند تکه سرنشینان عقب و جلو را به صورت مجزا پشتیبانی می کند.

سانروف لندولت :

اما در آخر به گرانترین سانروف می پردازیم. این مدل از سانروف بر روی خودرو های لوکس و تشریفاتی قرار می گیرد و تنها سرنشینان عقب را پشتیبانی میکند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=153304
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه