دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفتگو با میهن صنعت :

با شرایط فعلی رسیدن به سند چشم انداز ممکن نیست

در این شرایط حتی اگر به فرض محال به تیراژ 3 میلیون خودرو برسیم قادر نخواهیم بود به سند چشم انداز و اهداف آن دست پیدا کنیم. بهتر است سریعا کارگروهی متشکل از دولت ، مجلس شورای اسلامی ، وزارت صنعت و خودروسازان و قطعه سازان تشکیل و لایحه ای در زمینه تدوین شود تا به سرعت در مسیر دستیابی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سند چشم انداز سوای همه ی مسائل حوزه ی خودرویی، فراروی قطعه سازان و خودروسازان قرار دارد. سندی که گامی بزرگ در اعتلای لوکوموتیو صنعت کشور خواهد بود.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو در گفتگو با خبرنگار «میهن صنعت» درباره ی سند چشم انداز خودروسازی در سال 1404 که در آن کشورمان می باید جایگاه اول منطقه، پنجم آسیا و یازدهم جهان را در اختیار داشته باشد بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی مطلقا این امکان وجود ندارد. در حال حاضر ما فاصله ی معنادار زیادی با سند چشم انداز در بخش خودرویی داریم. هشت سال تا رسیدن به سند چشم انداز بیشتر زمان نداریم و انبوهی از مسائل حل نشده وجود دارد.

محبی نژاد افزود: ما قرارست در افق 1404 سه میلیون دستگاه تولید داشته باشیم که از این تعداد 1 میلیون صرفا صادراتی است. این در حالی است که کل تولید خودرو در سال نود 1650000 هزار دستگاه بوده که با اعمال تحریم ها چه داخلی و چه خارجی آن هم در شرایطی که رئیس جمهور وقت گفته بود فلان خودرو کیلویی چند؟، تولید داخلی هم همزمان نصف شد و ابرقدرتها هم صنعت خودروی ما را تحریم کردند. ظرف مدت 2 سال یعنی از سال 90 تا 92 تیراژ خودرو به 740000 هزار دستگاه کاهش پیدا کرد.

محبی نژاد ادامه داد: در بهترین شرایط هم که سال قبل بود ما 1350000 هزار دستگاه تولید داشتیم که معنایش این است که ما هنوز با تیراژ سال 90 هم فاصله داریم و برنامه ی امسال هم 1650000 هزار دستگاه است که تازه ما را به تیراژ چندسال قبل می رساند.

وی ادامه داد : البته پیش بینی ما این است که با 50000 هزار اختلاف به 1600000 هزار دستگاه برسیم. یعنی با گذشت 6 سال با بهترین شرایط در تولید سال 90 قرار می گیریم.

آرش محبی نژاد بیان داشت : متأسفانه بهترین دوران عمر صنعت خودروی کشور صرف سیاسی بازی و اظهار نظر غیر مسئولانه ی مسئولین شد. علی ایحال ما شرایط را  اصلا مثبت ارزیابی نمی کنیم مگر اینکه قطعه ساز و خودروساز به تجهیز و نوسازی ابزار اقدام کنند و انتقال تکنولوژی داشته باشند و دانش فنی خود را افزایش دهند که همه ی اینها مستلزم سرمایه گذاری است.

وی خاطرنشان کرد : صد البته قراردادهای پسابرجامی شرایط را بهبود بخشیده چون ما در فضای بین الملل دارای تعامل هستیم و با آنها تجارت می کنیم که این مسئله می تواند منجر به افزایش تولید شود چنانچه معتقدیم در این موضوع نیز تهدید و فرصت وجود دارد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور تصریح کرد : اگر تیراژ افزایش یابد اما قطعه ساز نتواند قطعات این خودروها را تولید کند و قطعات به صورت SKD وارد شود، بنابراین نقش قطعه ساز داخلی در تولید کم می شود به این معنا که اگر تیراژ خودرو توسط واردات این قطعات صورت پذیرد قطعه ساز ما از این بازار سهمی نخواهد برد. بعلاوه فراموش نکنیم که سند 1404 تنها برای خودروساز نیست بلکه قطعه سازان نیز می بایست31 میلیارد دلار قطعه تولید کنند که از این میزان 6 میلیارد صادر خواهد شد و ما بقی صرف تولید خودروی داخلی میشود.

محبی نژاد در پایان اظهار داشت : در این شرایط حتی اگر به فرض محال به تیراژ 3 میلیون خودرو برسیم قادر نخواهیم بود به سند چشم انداز و اهداف آن دست پیدا کنیم. بهتر است سریعا کارگروهی متشکل از دولت ، مجلس شورای اسلامی ، وزارت صنعت و خودروسازان و قطعه سازان تشکیل و لایحه ای در زمینه تدوین شود تا به سرعت در مسیر دستیابی قرار گیرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=143350
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه