عضو هيات مديره انجمن قطعه سازان:

با كاهش قيمت مواد اوليه هزينه هاي توليد قطعات و خودرو كمتر مي شود

میهن صنعت : عضو هيات مديره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرويي گفت: با كاهش قيمت مواد اوليه به خصوص ورق هاي فولادي، هزينه هاي توليد قطعات و خودرو در كشور كمتر مي شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، فرهاد به ‌نيا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: هم ‌اكنون به دليل مساعد نبودن فضاي كسب و كار و هزينه‌هاي غير ضروري، هزينه فرآيند توليد قطعه و خودرو در كشور به شدت افزايش يافته است.

وي با بيان اينكه، يكي از دلايل افزايش هزينه ها در حوزه توليد خودرو و قطعه در كشور، بالا رفتن قيمت فولاد است، گفت: پيش از اين بسياري از قطعه سازان، فولاد مورد نياز خود را با پيش پرداخت خريداري مي كردند، اما هم اكنون كارخانه هاي فولادسازي پس از دريافت كامل قيمت فولاد، آن را سه ماه بعد به قطعه سازان و خودروسازان تحويل مي دهند.

اين عضو هيات مديره انجمن قطعه ‌سازان ايران اظهار داشت: اين عامل سبب شده بسياري از توليدكنندگان و قطعه‌ سازان مجبور شوند ورق مورد نياز خود را از طريق دلالان و واسطه‌ها و با قيمت‌هاي بالاتر خريداري كنند و اين موضوع در افزايش هزينه هاي توليد براي قطعه سازان بسيار تاثيرگذار است.

وي با بيان اينكه، به غير از اين مساله، بانك ها نيز مبلغ سپرده گشايش ال‌ سي را براي خريد مواد اوليه داخلي به شدت افزايش داده اند، گفت: در گذشته بانكها تنها با دريافت ۱۰ درصد مبلغ، ال‌ سي را گشايش مي كردند و مابقي آن را در اقساط شش تا ۱۲ ماهه از توليدكنندگان اخذ مي‌كردند، اما ‌اكنون بانك ها ۱۰۰ تا ۱۳۰ درصد مبلغ را براي گشايش ال‌ سي از توليدكنندگان طلب مي‌كنند.

به نيا، از وزير صنعت، معدن و تجارت درخواست كرد در اولين اقدام براي بهبود فضاي كسب و كار به توليدكنندگان مواد اوليه توصيه كند، با دريافت ۲۰ درصد بهاي مواد اوليه آن را در اختيار قطعه سازان قرار دهند و بانك ها نيز بدون دريافت وثيقه، گشايش ال سي را براي قطعه سازان بيش از پيش تسهيل كنند.

به گفته اين عضو هيات مديره قطعه سازان، در اين صورت فضاي كسب و كار در صنعت كشور بهبود يافته و با كاهش قابل توجه هزينه‌هاي توليد قطعه و خودرو، قيمت محصول نيز در اين حوزه كاهش خواهد يافت.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=24180
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه