فربد زاوه در گفتگو با «میهن صنعت»:

بحران جدی در کمین خودروسازان در سال 98

سال گذشته سال بسیار سخت و مشکلی برای خودروسازان بود. تغییر نرخ ارز، تامین نشدن قطعات، بدهی‌های سنگین و تعهدات عقب افتاده به مشتریان باعث پیچیده شدن اوضاع و بر هم ریختگی بازار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سال گذشته سال بسیار سخت و مشکلی برای خودروسازان بود. تغییر نرخ ارز، تامین نشدن قطعات، بدهی‌های سنگین و تعهدات عقب افتاده به مشتریان باعث پیچیده شدن اوضاع و بر هم ریختگی بازار شد.

فربد زاوه؛ کارشناس صنعت خودرو در خصوص آینده بازار و نوسان نرخ ارز در سال جدید به خبرنگار «میهن صنعت» گفت: تولیدکنندگان با دلار 14 هزار تومانی خرید نمی کنند که نوسان بخواهد آنها را اذیت کند. آنها از دلار نیمایی 8 یا 8500 استفاده می‌کنند که نوسانی ندارد و در اصل مشکل اصلی نرخ  ارز نیست بلکه مشکل اصلی امکان پذیر بودن تامین است که سال گذشته مشکل ایجاد کرد و امسال نیز همین مشکل پا برجا خواهد بود.

او در ادامه افزود: من فکر نمی کنم که در سال 98، حوزه تامین به یک رویه پایدار برسد و از سوی دیگر معظل بزرگ کم شدن قدرت خرید مردم است. ما در فشار دو طرفه‌ای گیر کرده‌ایم که از یک سو خودروساز نمی‌تواند قیمت را تنظیم کنند و از طرفی دیگر مشکل تامین نیز وجود دارد. در عین حال  پیش فروش‌های دستوری که سال قبل برای تنظیم بازارانجام شد نیز زیان انباشته وحشتناکی است که صنعت خودرو را در سال 98 با یک بحران جدی رو به رو میکند. این فشاری هست که در سال  98 به خودروسازان وارد خواهد شد.

وی با اشاره به تعهدات خودروسازان برای تحویل خودروها در سال 98 و 99 که با مشکل قطعه مواجه هستند، گفت : مشکل تامین وجود دارد اما مشکل بزرگتر از تامین، بهای تمام شده خودرو است که بیشتر از قیمت فروش آن برآورد می‌شود. خودروسازان اگر بتوانند قطعه مورد نیازشان را نیز تامین کنند بازهم در فروش ضرر خواهند کرد و مجبور می‌شوند فروش نقدی روز داشته باشند تا از پول مشتری جدید، خودرو مشتری قدیمی را تحویل بدهند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد : در شرایط کنونی وام گرفتن از بانک‌ها مشکل را مقطعی حل می‌کند. این راهکار درست نیست و جواب نخواهد داد زیرا ما وام را میگیریم و پس نمی‌دهیم و خود همین ماجرا باز هم یک بدهی انباشته است. در بسیاری از شرکت‌ها زیان انباشه از سرمایه بیشترشده است که این موضوع مشکل مالی و تجارت دارد و باز هم به این نتیجه می‌رسیم که این راه حل درستی برای حل مشکل نیست.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان در خصوص کمک دولت به خودروساز گفت: دولت باید قید زیان انباشته دستوری را بزند و در حوزه تامین نیز مدیریت ارزی تامین را به خود خودروساز محول کنند. در آخر نیز یکی دیگر از این راه حل‌ها برای این مشکل، تحویل خودرو‌های پیش فروش شده در گذشته با قیمت روز است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=174686
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه