«میهن صنعت» گزارش می دهد:

بخش اول/ با دنیای خودرو بیشتر آشنا شوید!

شاید برای شما پیش آمده باشد که هنگام خرید یک خودروی جدید با اصطلاحات متنوعی مواجه شده و سردرگم شده باشید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در صنعت خودروسازی اصطلاحات و واژگانی تخصصی زیادی وجود دارد که دانستن آن ها به اطلاعات شما افزوده و نیز در هنگام خرید خودرو به شما کمک می کند.

به همین منظور در این بخش تلاش کرده ایم تا به معرفی برخی  از این اصطلاحات بپردازیم و شما کاربران عزیز را با دنیای خودرو و جذابیت های آن آشنا کنیم.

 

چهار چرخ متحرک (4WD)

هم‌زمان با تولید خودروهایی که چند محور (اکسل) داشتند مانند کامیون‌ها، تریلی‌ها، کشنده‌ها و خودروهای شاسی‌بلند، مشکلی به اسم انتقال قدرت نیز پدید آمد. یعنی وقتی موتور نیرو را به دیفرانسیل منتقل می‌کرد، حسب اینکه دیفرانسیل روی محور عقب بود یا جلو، نیرو فقط به آن منتقل می‌شد. در این صورت بود که تنها دو چرخِ درگیر با آن محور، به حرکت درمی‌آمدند. این اتفاق شاید در مسیرهای هموار و صاف چندان مشکل‌آفرین نبود. ولی وقتی وارد جاده‌های ناهموار می‌شدیم یا وزن خودرو بیش از حد بالا می‌رفت، پدیده‌ی هرزگردی (بوکسووات) پیش می‌آمد. این مشکل ایده‌ی درگیر کردن چرخ‌های بیکار را مطرح کرد. با اضافه شدن یک گیربکس یا جعبه‌دنده‌ی کمکی به جعبه‌دنده‌ی اصلی، نیروی مازاد موتور به محور دیگر انتقال داده می‌شد. این ساختار در یک خودرو با چهار چرخ، باعث درگیر شدن هر چهار چرخ می‌شد. به همین دلیل نام آن را چهار چرخ متحرک گذاشتند. البته در برخی منابع از آن به ۴×۴ نیز یاد می‌شود.

سیستم هشداردهنده عبور از خط (LDW)

در حال رانندگی در آزادراهی صاف و بدون ترافیک هستید و به مرور توجه شما به مسیر کم می شود. سرعت شما بالاست و شما مشغول تماشای مناظر اطراف جاده، صحبت با سرنشینان وهستید. ناگهان فرمان خودروی شما می لرزد، خودروی شما در حال قطع کردن خطوط جاده است و سیستم اخطار دهنده رانندگی بین خطوط پیش از رخ دادن حادثه شما را مطلع کرده است.

این سیستم از سال 2000 میلادی توسط کمپانی ایتریس طراحی و بر روی کامیون های اکتروس مرسدس بنز نصب گردید. این سیستم نخستین بار بر روی نیسان مدل شیما (CIMA) که در ژاپن به فروش می رفت، نصب گردید. اینفینی FX و M در سال 2004 نخستین خودروهایی بودند که در آمریکای شمالی به این سیستم مجهز بودند و سیتروئن از سال 2005 این سیستم را بر روی برخی مدلهای خود نصب کرد.

این سیستم به دو طریق عمل می کند. در حالت اول با انالیز جاده، در صورت انحراف با استفاده از اخطار صوتی، بصری و یا لرزش، به راننده اطلاع می دهد. در حالت دوم بعد از اخطار، در صورت تصحیح نشدن مسیر توسط راننده، خودرو به طور اتوماتیک مسیر حرکت را تصحیح می کند.

این سیستم در صورت استفاده از راهنما غیرفعال شده و اجازه تغییر مسیر را می دهد.

کروز کنترل تطبیقی

کروز کنترل به راننده این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به فشردن پدال گاز و تنها با فشار دکمه‌های دستی بسته به مدل خودرو که بر روی فرمان، دنده و یا کنار اهرم راهنما نصب می‌شوند سرعت را افزایش یا کاهش داد.
لازم به ذکر است کروز کنترل در خودرو‌هایی با دنده اتوماتیک با فشار دادن پدال ترمز و در خودروهایی با دنده دستی با فشار دادن پدال کلاج از مدار خارج می‌شود.

مکانیزم عملکرد این سیستم بدین صورت است که از طریق یک رادار کوچک در پشت جلو پنجره یا سپر فاصله مجاز از خودرو جلو را کنترل کرده و اگر خودروی جلوی شما آهسته‌تر حرکت کند سرعت شما کاهش می‌یابد و چنانچه خودرویی در نزدیکی نباشد سرعت افزایش و به‌ میزانی که از قبل تنظیم نمودید باز می‌گردد.
گفتنی است روش تنظیم کروز کنترل تطبیقی مشابه یک کروز کنترل استاندارد است. لازم به ذکر است که در شرایط آب‌وهوایی نامساعد، نباید روی عملکرد مطلوب آن حساب باز نمود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=151003
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه