عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد:

بدعهدی شرکت‌های اروپایی مانند پژو در شرایط بحران

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه شرکت‌های اروپایی در شرایط بحران، حتی اگر دولت‌های آنها بخواهند، به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، گفت: تعلیق فعالیت‌های پژو در ایران به علت به خطر افتادن منافعش بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، رضا علیزاده در گفت‌وگو با فارس، در مورد اعلام شرکت پژو مبنی بر تعلیق فعالیت‌های مشترک تجاری خود در ایران گفت: اکثر شرکت‌های اروپایی خصوصی هستند که در بسیاری موارد سهامدار آمریکایی دارند و تجربه نشان داده که در  صورت بروز چنین اتفاقاتی این شرکت‌های اروپایی استقلال تصمیم گیری ندارند و اگر دولت‌های کشورهای اروپایی هم بخواهند، نمی‌توانند این شرکت‌ها را مجبور به فعالیت کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  افزود: این شرکت‌ها به دنبال منافع خود هستند و هر زمانی که منافع خود را در خطر ببینند، از تعهدات خود سر باز می‌زنند. 

وی با بیان اینکه دستگاه‌های دیپلماسی موظفند، پیگیری‌ها لازم را انجام دهند و در چارچوب قواعد مذاکره کنند، افزود: اما این را باید پذیرفت که شرکت‌های اروپایی هیچ‌گاه به تعهدات خود در زمان‌های بحرانی و مواقعی که منافعشان در خطر است، عمل نمی‌کنند.

علیزاده با تاکید بر اینکه ما نباید به این شرکت‌ها اعتماد کنیم، اظهار داشت: البته در بحث خودرو شرایط ما بغرنج نیست و توان تولید داخلی داریم.

وی افزود: اگرچه مشکلات زیادی در صنعت خودرو از لحاظ کیفیت و قیمت وجود دارد، اما توان تامین نیاز داخلی را داریم. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: این شرکت‌ها یکی پس از دیگری با خروج برجام از آمریکا همکاری خود را با ایران قطع می‌کنند، اما در این شرایط وظیفه ما این است که توان داخلی خود را تقویت کنیم و باید به توان داخلی تکیه کنیم، تا با مشکل مواجه نشویم. 

علیزاده گفت: حتی شرکت‌های کشورهای بلوک شرق هم همین‌گونه عمل خواهند کرد و ما نباید به این شرکت‌ها اعتماد کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه بدعهدی آمریکا برای ایرانیان ثابت شده بود، افزود: اگرچه با بدعهدی آمریکا در برجام ما نتیجه لازم را از برجام نگرفتیم، اما نکته مهم این بود که بدعهدی این کشور به جهانیان ثابت شد. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم اینکه این شرکت قبلا به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکرده بود، باز هم مسئولان مربوطه در انعقاد قرارداد با این شرکت از ابزارهای لازم استفاده نکرده‌اند، بطوریکه برای بار دوم این شرکت با وجود قراداد ایران و تعهداتش را ترک می‌کند، گفت: در بدترین شرایط عدم تعهد به مفاد یک قرارداد، طرفین در صورت عدم اجرای تعهدات باید خسارات به یکدیگر پرداخت کنند. 

وی افزود: این شرکت‌ها اگر در چنین شرایطی قرار بگیرند، حاضر به پرداخت خسارت هستند. 

علیزاده در پاسخ به این سوال که اما این شرکت خسارت عدم تعهد خود را در قرارداد قبلی خود با ایران پرداخت نکرده است، گفت: اینکه عملکرد مدیران شرکت‌ها را زیر سوال ببریم، کاری درست نمی‌شود. به هرحال مدیران ما خائن نیستند و مدیر جمهوری اسلامی هستند و در انعقاد چنین قراردادهایی به دنبال رونق و توسعه صنعت هستند. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ما باید با دید مثبت به انعقاد این قراردادها نگاه کنیم، زیرا مدیران صنعت در انعقاد قراردادها حداکثر چانه‌زنی‌ها را انجام می‌دهند، اما وقتی چنین اتفاقاتی پیش می‌آید، از دست این مدیران کاری برنمی‌آید و حتی مدیران شرکت‌های اروپایی هم قادر به انجام کاری نیستند. 

وی افزود: قطعا در زمان انعقاد قرارداد شرایط خاصی حاکم است و گذاشتن تضامین یک طرفه نیست و قدرت چانه‌زنی‌ها در زمان انعقاد قرارداد خیلی بالا نیست. 

علیزاده گفت: ترامپ به صورت غیرمنطقی از برجام خارج شد و بنابراین قراردادهایی از این دست متاثر از این تصمیم غیر منطقی ترامپ شده است که طرفین قرارداد نمی‌خواسته‌اند که چنین وضعیتی پیش بیاید. 

به گزارش فارس، پس از خروج آمریکا از برجام و اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران شرکت‌های مختلف اروپایی اعلام کردند که فعالیت‌های خود را در ایران به تعلیق در می‌آورند. 

این گزارش می‌افزاید، شرکت پژوسیتروئن هم طی بیانیه‌ای در مورخ 14 خرداد ماه 97 اعلام کرد که این گروه به منظور پیروی از قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران از تاریخ 6 آگوست مصادف با 15 مرداد 97 شروع به تعلیق فعالیت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در ایران خواهد کرد. پیش از این نیز شرکت پژو در قبال یران به تعهدات خود عمل نکرده بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=154190
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه