بدهی بانک ها کمتر شد

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: بدهی بانک ها به بانک مرکزی روند کاهشی پیدا کرده است.


ابوالحسنی در حاشیه مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر پژوهشکده پولی و بانکی افزود: بدهی های شبکه بانکی و مطالبات بانک مرکزی از دولت در ادوار مختلف یکی از پایه های اصلی نقدینگی است و امیدواریم در بودجه ای که برای سال آینده تنظیم می شود بدهی های سایر بخشها به بانک مرکزی هم درنظر گرفته شود و کاهش یابد.

وی گفت: یکی از ابعاد بدهی های بانک ها به بانک مرکزی که پایه پولی و نقدینگی را تشکیل می دهد ، موضوع اضافه برداشت های بانکی است که با هماهنگی های بانک مرکزی ، کاهش اضافه برداشت ها از سرعت خوبی برخوردار شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: در این حال مسایلی که اقتصاد و شبکه بانکی با آن روبرو شده اس و بنگاه ها بر اساس بانک محوری سراغ مشکلات می آیند ، موجب شده است این اضافه برداشت ها در مقاطع مختلف نوسان داشته باشد.

وی افزود: آن چه در شورای پول و اعتبار در باره وام ازدواج تصویب شده است و بانک ها موظف به اجرای آن هستند ، این است که منابعی را که بانک ها از ناحیه پس اندازهای قرض الحسنه تجهیز می کنند ، باید برای قرض الحسنه صرف کنند. به گزارش واحد مرکزی خبر ابوالحسنی افزود: بانک ها از ابتدای امسال تاکنون سهمیه هایی را که برای آنها تعیین شده است ، عملیاتی کرده اند.

وی گفت: اگر نسبت تسهیلات قرض الحسنه را به کل منابع قرض الحسنه که کل بانکها می توانستند تسهیلات دهند ، از چند سال پیش تا امسال در نظر بگیریم ، مشخص می شود که از40 درصد به حدود 100 درصد رسیده است و حتی برخی از بانک ها از بیش از100 درصد منابع قرض الحسنه خود تسهیلات قرض الحسنه داده اند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: هر مقدار بانک ها وصولی داشته باشند از ناحیه وام هایی که قبلاً داده اند یا منابع جدید قرض الحسنه داشته باشند ، در این زمینه باید صرف کنند.

وی ابراز امیدواری کرد در ماه های پایانی امسال مردم به سپرده گذاری قرض الحسنه گرایش بیشتری داشته باشند تا بانک ها هم امکان بیشتری برای وام ازدواج داشته باشند.

ابوالحسنی با بیان اینکه میزان وام اشتغال در شورای پول و اعتبار مشخص و ابلاغ می شود ، گفت: این وام از 10 میلیون به 15 میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا بتوانیم در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نیازهای مشاغلی را که کوچک است ، برای ایجاد شغل فراهم کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=7586
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه