«میهن صنعت» گزارش می دهد:

بررسی بازار نفت در سال 2018 و انتظارات در سال 2019

قیمت های نفت در سال گذشته برای نخستین بار از سال 2015 ارزش سالانه خود را ازدست دادند و در حالی که سرمایه گذاران بازار نفت نگران تحریم های آمریکا علیه ایران، افزایش عرضه و آشفتگی بازار بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، قیمت های نفت در سال گذشته برای نخستین بار از سال 2015 ارزش سالانه خود را ازدست دادند و در حالی که سرمایه گذاران بازار نفت نگران تحریم های آمریکا علیه ایران، افزایش عرضه و آشفتگی بازار بودند.

نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت 25 درصد از ارزش خود را از دست داد و در حالی که نفت خام برنت 19.5 درصد افت را ثبت کرد.

قیمت ها تا اکتبر سال گذشته روند افزایشی داشتند و پس از انتشار خبری مبنی بر معافیت 8 خریدار نفت ایران این روند تغییر کرد و با کاهش تقاضا و جنگ تجاری آمریکا و چین روند نزولی قیمت های نفت آغاز شد.

قیمت های نفت تا پیش از زمان ذکر شده و به دلیل تحریم های ایران به بالای 86 و 76 دلار، بالاترین رقم ثبت شده طی 4 سال اخیر رسید و به عقیده سرمایه گذاران تصمیم اوپک و متحدانش مبنی بر کاهش عرضه نیز کارساز نبود.

فیلیپ استریبل، استراتژیست ارشدموسسه آر جی او فیوچرز در این خصوص عنوان کرد که اوپک در حال کاهش عرضه است اما بازار واقعا توجهی به این مسئله ندارد.

قیمت نفت در آخرین روز سال 2018 رشد داشت و نفت خام برنت با افزایش 59 سنت معادل 1.1 درصد  به 53 دلار و 80 سنت در هر بشکه رسید و قیمت نفت خام آمریکا نیز با رشد 8 سنت به ازای هر بشکه نفت  45 دلار و 41 سنت معامله شد.

بر اساس نظرسنجی رویترز، 32 اقتصادان و تحلیلگر پیش بینی کرده اند که قیمت متوسط هر بشکه نفت برنت در سال 2019 به 69 دلار و 13 سنت برسد که 5 دلار پایین تر از رقم پیش بینی شده در ماه گذشته است ودر حالی که میزان واقعی قیمت برنت در سال 2018 71 دلار 76 سنت بود.

نفت خام برنت در ماه های ژانویه تا اکتبر سال گذشته به رکورد 86 دلار 74 سنت رسیدند که بیشترین میزان ثبت شده از سال 2014 است.

پس از معافیت 8 خریدار نفت ایران و تشدید نگرانی های در خصوص افزایش تولیدات و رشد کند اقتصادی بازار روند نزولی به خود گرفت.

اوپک و روسیه از یک ژانویه تولیدات خود را به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز محدود می کنند و در حالی که هنوز نگرانی های در خصوص افزایش عرضه آمریکا و رشد کند اقتصادی در پی جنگ تجاری آمریکا و چین وجود دارد.

دونالد ترامپ در توئیت خود برای حل مشکلات میان چین و آمریکا ابراز امیدواری کرد و در پی آن در آخرین روز سال 2018 شاهد رشد شاخص ها در بازار سهام و بازار نفت بودیم.

بنا برگزارشات منتشرشده، فعالیت تولیدی چین در ماه دسامبر و برای نخستین بار طی دو سال اخیر کاهش پیدا کرده است و از طرفی دیگر آمریکا با افزایش تولیدات خود در سال 2018 از صادرکنندگان سنتی نفت مانند روسیه و عربستان پیشی گرفت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=169888
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه