میهن صنعت:

بررسی نسخه 4 سیلندر ماستانگ 2015

میهن صنعت: «ماستانگ» کوپه معروف فورد که در بین خودروهای به‌اصطلاح “پونی” قرار می‌گیرد سالیان درازی است که دل جوانان و علاقه‌مندان به رانندگی عضلانی را به سمت خود می‌کشد و در این مسیر فراز و نشیب‌های فراوانی از اولین روز عرضه تا همین امروز پشت سر گذاشته؛ ح

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت،  به نقل از پدال تصور کنید یک نسخه پایه از ماستانگ در اختیار دارید و گاهی رهگذران با تمسخر به شما میگویند این فقط یک ماشین 4 سیلندر است! آن‌هم خطاب به خودرویی که نقطه عطفی در سبد فروش فورد بوده و از آوریل 1964 تاکنون از مقرون‌به‌صرفه ترین محصولات نیز به شمار می‌رود! حتی بعد از ایجاد تغییراتی در سال 2011 ازجمله جایگزینی خروجی‌های اگزوز دوبل بجای مدل تکی گذشته بازهم انتقادات زیادی به آن وارد بود؛ البته این‌که چقدر ایرادات واردشده به‌حق بوده بحث دیگری است اما باید دانست که این بازخوردهای تند مثبت و منفی نسبت به مدل پایه همواره وجود داشته است.

2015-Ford Mustang 2.3l ecoboost

2015 Ford Mustang 2.3l ecoboost


نسل جدید که سال پیش به‌عنوان مدل 2015 معرفی شد پیشکشی تازه دارد و آن نسخه اِکوبوست است! نسخه‌ای که زیر کاپوت بلند آن هیچ‌یک از پیشرانه‌های 6 یا 8 سیلندر را نخواهید یافت، بلکه با نگاهی به مشخصات فنی آن یک پیشرانه 4 سیلندر اِکوبوست مجهز به توربوشارژر احتمالاً شمارا متعجب یا شگفت‌زده خواهد کرد. البته نمونه 6 سیلندر نیز هنوز روی خط تولید است اما به نظر می‌رسد نمونه به‌اصطلاح entry-level جدید برای بسته نگه‌داشتن دهان حداقل عده‌ای از منتقدین کافی باشد!

2015-Ford Mustang 2.3l ecoboost

2015 Ford Mustang 2.3l ecoboost


نمای بیرونی این نسل با نسل پیش متفاوت بوده و نگاهی هم به گذشته انداخته است. در سپر جلو یک ورودی هوای بزرگ و در دو طرف آن دو چراغ جای گرفته‌اند، یک اسپویلر ظریف هم در زیر سپر جا خوش کرده که رنگ آن با بدنه متفاوت است. خطوط عضلانی دماغه و جلوی خودرو با گذر از قوس زیبای سقف به‌خوبی با استایل فَست بَک انتهای بدنه گره می‌خورند. شیب ستون C و شیشه عقب در آخر به برآمدگی روی چراغ‌های سه خط عقب ختم می‌شود. سپر عقب نیز یک دیفیوزر هم‌رنگ بده را در خود جای‌داده که خروجی‌های اگزوز از دو طرف آن بیرون زده‌اند. در نمای جانبی نیز دو خط عمیق بین گلگیرهای جلو و عقب دیده می‌شود که با برآمدگی گلگیرها مخصوصاً گلگیر عقب تضاد زیبایی پدید آورده و نمایی غضبناک و خشن به ماستانگ داده‌اند.

2015-Ford Mustang 2.3l ecoboost

2015 Ford Mustang 2.3l ecoboost


اگر از طرفداران و دنبال کنندگان سرسخت ماستانگ نباشید به‌سختی می‌توانید تفاوت بین نمونه توربو شارژر و برادر 435 اسب بخاری‌اش را تشخیص دهید.
اگر بخواهیم از کابین هدایت آن بگوییم اولین نکته راحتی در سوار و پیاده شدن است. صندلی‌های چرمی (که در صورت سفارش تریم پریمیوم استاندارد هستند) بسیار راحت و دربرگیرنده بوده و با بالش‌هایی که در نقاط مختلف تعبیه‌شده‌اند برای مواقعی که ماستانگ در حال نمایش توانایی‌هایش است بسیار کارآمد به نظر می‌رسند؛ البته می‌توانید با پرداخت 1595 دلار صندلی‌های اسپرت مسابقه‌ای ساخت ” ریکارو” را سفارش دهید تا دیگر حرفی برای گفتن باقی نماند. در کل کابین راحت بوده و حس قرار گرفتن در یک خودروی کوپه قلدر عضلانی را القا می‌کند و با فرمان چرمی خوش‌دست آن همه‌چیز تکمیل می‌شود.

2015 Ford Mustang ecoboost  Interior

2015 Ford Mustang ecoboost Interior


پیشرانه آن یک بلوک آلومینیومی 4 سیلندر به حجم 2.3 لیتر است که به سامانه توربوشارژ مجهز بوده و بازدهی آن 310 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 433 نیوتون متر گشتاور در 3000 دور در دقیقه است. با نگاهی به اعداد و ارقام آن می‌بینیم که از نمونه 4.6 لیتری V8 سال 2005 قوی‌تر است؛ همچنین برای مثال از ب ام و 435i 6 سیلندر سبک‌تر و قدرتمندتر است. این نسخه با جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک با فوت‌وفن‌هایی که در زیر کاپوت آن بکار رفته از نمونه 5 لیتری با همین جعبه‌دنده 90 کیلوگرم سبک‌تر شده است.

2015 Ford Mustang ecoboost Engine

2015 Ford Mustang ecoboost Engine


اگر تجربه رانندگی با مدل‌های پیشین را دارید آماده باشید تا نسخه اِکوبوست غافلگیرتان کند. تحویل قدرت خطی ماستانگ با کمی لَگ توربو در دورهای پایین مواجه بوده و بوست توربو نیز با نزدیک شدن به محدوده قرمز موتور کمی افت می‌کند؛ باوجوداین پیشرانه قوی بوده و هرچقدر توقف و شتابگیری ناگهانی انجام دهید کم نخواهد آورد.

2015 Ford Mustang ecoboost

2015 Ford Mustang ecoboost


در حالت نرمال ماستانگ آرام بوده و جعبه‌دنده 6 سرعته روان آن تعویض‌های دل‌چسبی انجام می‌دهد و حالت نمایشی خاصی ندارد و کمی صدای زوزه مانند به گوش می‌رسد. با انتخاب حالت اسپرت ماستانگ دیگر بویی از آرامش ندارد، پدال گاز بسیار تیزتر شده و به دنبال آن عملکرد جعبه‌دنده بسیار چشمگیرتر می‌شود. تعویض‌های اتوماتیک خوب و قابل ستایش‌اند و حس خوبی منتقل می‌کنند؛ دسته‌دنده خوش‌دست بوده و اعمال خود را به‌درستی انجام می‌دهد البته حواستان باشد که نمی‌توانید با آن حالت دستی را انتخاب کنید! (شیفترها روی فرمان قرار دارند). یکی از کارشناسان وب‌سایت “اتوبلاگ” در اظهارنظر خود می‌گوید “ماستانگ اِکوبوست بااینکه مجهز به سامانه کنترل فعال نویز است اما علی‌رغم غرش‌هایی که دارد صدایش تا حدودی مصنوعی و توخالی به نظر می‌رسد و در سرعت‌های بالا هم نوای آن به سمت یکنواختی می‌گراید؛ امیدواریم که فورد تنظیمات اختصاصی برای ANC و اگزوزها را به حالت‌های مختلف رانندگی اضافه کند”. البته انتقادی که ایشان وارد کرده چیزی نیست که تنها مربوط به ماستانگ باشد و یک موضوع کلی‌تر است.

2015 Ford Mustang ecoboost

2015 Ford Mustang ecoboost


از مواردی که در مورد نسخه 4 سیلندر نمی‌توان نادیده گرفت وقار، ثبات و هندلینگ آن است که به‌جرئت می‌توان گفت انحصاراً در این نسخه دیده می‌شود. وزن کمتر قسمت جلو باعث تیزتر و سریع‌تر شدن ماستانگ در پیچ‌ها شده که این مورد هنگام عبور از داخل پیچ بیشتر به چشم می‌آید. اگرچه نوع حرکات بدنه کمی حس خودروهای اروپایی را القا می‌کند اما بازهم می‌توانید پیچ‌های جاده با سرعت پشت سر بگذارید و دلربایی‌اش را مشاهده کنید. صندلی‌ها و فرمان کمی سروصدا دارد که شمارا به یاد نسخه Boss 302 با گلگیرهای نه‌چندان بی‌صدایش می‌اندازد.

2015 Ford Mustang ecoboost

2015 Ford Mustang ecoboost


بهبود قابلیت‌های فرمان از مزایای بزرگ وزن کم قسمت جلوی خودرو می‌باشد، همچنین مجهز به نمونه بروز شده سامانه الکتریکی فرمان پذیری بوده که در مقایسه با نسل پیشین بسیار متفاوت است. آن‌هایی که تجربه رانندگی با مدل‌های قبلی را دارند بیشتر متوجه خواهند شد که سبک و سیاق فرمان همانند گذشته بوده اما بروزرسانی‌هایی نیز در آن اعمال‌شده.

2015 Ford Mustang ecoboost

2015 Ford Mustang ecoboost


ترمزها عملکرد خوبی دارند، پدال‌های ترمز کمی سفت هستند اما در کل حس خاصی منتقل نمی‌کنند، البته می‌توان به‌صورت سفارشی نمونه ساخت “برمبو” را هم انتخاب کرد.

با سفارش پکیج پریمیوم می‌توانید مواردی نظیر همگام شوندگی با سامانه my Ford، حالت‌های رانندگی قابل انتخاب، صندلی‌های منفذ دار چرمی، کنترل تهویه دو منطقه‌ای، نورپردازی مخفی، سیستم صوتی استریو با 9 بلندگو، رادیو HD و Sirius XM، آینه‌های جانبی گرم شونده، نمایش نقاط کور در صفحه‌نمایش و تغییرات ظاهری به مناسبت 50 سالگی ماستانگ را به خودروی خود بیفزایید. لازم به ذکر است می‌توانید موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید: کروز کنترل انطباقی (1195 دلار)، پکیج افزایشی امنیتی شامل قفل چرخ‌ها و سامانه ضد سرقت (395 دلار)، حس‌گر پارک عقب (295 دلار)، مجموعه‌ای شامل رینگ‌های 19 اینچی، سامانه ارتقای خنک کاری، تنظیمات اختصاصی برای پایداری و فرمان پذیری و کنترل کشش، فنربندی‌های مستحکم جلو (درمجموع 1995 دلار).

در پایان می‌توانید با سفارش نسخه GT، اِکوبوست را فراموش کنید؛ اما باید بگوییم این اولین بار است که به‌راحتی می‌توانید به کسی توصیه کنید که یک ماستانگ غیر 8 سیلندر بخرد چون خیلی خوب است! حسی که به راننده می‌دهد خاص و هیجان‌انگیز است. شاید هنوز هم عده‌ای شما را از خریدن آن منع کنند اما توجه نکنید چون چیزی که به دست می‌آورید یک کوپه عضلانی دیفرانسیل عقب 310 اسب بخاری توربو است که نشان بزرگ فورد در مرکز جلوپنجره آن تنها نخستین جایزه شماست.

مشخصات فنی فورد ماستانگ اِکوبوست

پیشرانه: 2.3 لیتری 4 سیلندر GTDI
نوع سوخت: اکتان 93
حداکثر قدرت: 310 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: 320 نیوتون متر در 3000 دور در دقیقه
جعبه‌دنده: 6 سرعته دستی (6 سرعته اتوماتیک select-shift مجهز به پدال‌های پشت فرمان به‌صورت سفارشی)
حالت‌های مختلف رانندگی: نرمال، برف/wet، اسپرت، پیست (Track)
نسبت تراکم: 9.5 به 1
مصرف سوخت (لیتر در یک‌صد کیلومتر): فست بک با جعبه‌دنده دستی (شهر 10.6، جاده 7.5) – فست بک با جعبه‌دنده اتوماتیک (شهر 11.2، جاده 7.3) – روباز با جعبه‌دنده اتوماتیک (شهر 11.76، جاده 7.8)

2015 Ford Mustang ecoboost

2015 Ford Mustang ecoboost

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=70920
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه