میهن صنعت :

بررسی وضعیت 9 زیرمجموعه مهم هلدینگ خلیج فارس

میهن صنعت : همزمان با عرضه اولیه امروز 5 درصد سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، یک شرکت کارگزاری وضعیت 9 شرکت زیرمجموعه مهم این هلدینگ مشمول اصل 44 را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت به نقل از فارس ،امروز در آخرین روز کاری بورس طی سال جاری 5 درصد از سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به عنوان مهمترین و بزرگترین شرکت مشمول اصل 44 در بورس عرضه اولیه می شود. حساسیت و بزرگی این شرکت عظیم نفتی موجب شده تا مسئولان و فعالان دست به بررسی و تجزیه و تحلیل همه جانبه ایی بزنند. برهمین اساس بعد از نظرات مدیرعامل سابق بورس و معاون سابق سازمان خصوصی سازی در روز گذشته ، امروز هم کارگزاری بانک صنعت و معدن کارگزاری وضعیت 9 شرکت زیرمجموعه مهم این هلدینگ مشمول اصل 44 را بررسی کرد.

دورنمای هلدینگ

پتروشیمی خلیج فارس اولین هلدینگ تخصصی صنعت پتروشیمی که دارای زیرمجموعه هایی از این صنعت است. از مجموع شرکتهای زیرمجموعه 7 شرکت تولیدی، 2 شرکت تامین کننده خدمات و مابقی بازرگانی و خدماتی هستند. سرمایه این شرکت 2 هزار و480 میلیارد تومان بوده و در فهرست شرکت های بازار دوم بورس پذیرفته شده است. جمع دارایی ها و ارزش دفتری این هلدینگ حدود 176 هزار میلیارد ریال و  27 میلیون تن ظرفیت اسمی تولید این هلدینگ است که شامل محصولات میانی و نهایی است. از لحاظ ارزش روز بازار، بزرگ رین شرکت مشمول اصل 44 محسوب می شود. این هلدینگ پس از مخابرات با توجه به سرمایه اسمی، بزرگ ترین شرکت بورسی است که 45 درصد سهام شرکت تخصصی بازرگانی پتروشیمی را برای فروش و صادرات محصولات خود در اختیار دارد.

منطقه فعالیت این هلدینگ مناطق ماهشهر، عسلویه و تهران است. برخی از شرکت های هلدینگ خلیج فارس به عنوان مثال پتروشیمی پارس دارای  شرکت های فرعی و وابسته هستند به طوری که این شرکت مالکیت 50  درصدی سهام پتروشیمی آریاساسول را در اختیار دارد. بنابراین زیرمجموعه غیرمستقیم این هلدینگ بیشتر از 15 شرکت پتروشیمی خواهد بود.

فعالیت های اصلی شرکت عبارتند از سرمایه گذاری در سهام سهم الشرکه، واحدهای سرمایه صندوق ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای با هدف کسب انتفاع و کنترل عملیات یا نفوذ قابل ملاحظه در شرکت، موسسه یا صندوق سرمایه پذیر، (اعم از ایرانی یا خارجی) در زمینه یا زمینه های زیر فعالیت می کند:

1- تهیه و تولید انواع مواد و محصولات پتروشیمی و شیمیایی و فرآورده های فرعی آنها که از فرآوری نفت، مشتقات نفتی، گازهای طبیعی، هیدروکربن ها و سایر مواد خام اعم از عالی و معدنی به دست می آیند.

2- خرید و تامین مواد اولیه، خرید، تهیه و تولید کلیه ماشین آلات موردنیاز برای تهیه و تولید محصولات سایر شرکتهای سرمایه پذیر و سایر اشخاص (حقیقی و حقوقی) که در تهیه، تولید و بازرگانی محصولات بند فوق فعالیت می کنند، از داخل یا خارج کشور.

3- طراحی و مهندسی اصولی و تفصیلی پروژه های در دست اجرا و آتی سایر شرکت های سرمایه پذیر.

4- حمل و نقل، انبارداری، توزیع و فروش محصولات و خدمات سایر شرکت های سرمایه پذیر و سایر اشخاص (حقیقی و حقوقی) که در تهیه، تولید و بازرگانی محصولات بند فوق فعالیت می کنند.5- ارائه خدمات فنی، مدیریتی، اجرایی و مالی به سایر شرکتهای سرمایه پذیر.

هلدینگ خلیج فارس در حال حاضر پرتفوی بورسی ندارد و سرمایه گذاری در پرتفوی غیر بورسی به صورت 9 شرکت در مواد و محصولات شیمیایی با بهای تمام شده 24,391,158 میلیون ریال و 6 شرکت خدماتی به بهای تمام شده 337,455 میلیون ریال است.

که در این میان شرکتهای بندرامام با سرمایه 13,103,000 میلیون ریال و پارس با سرمایه 6,000,000  میلیون ریال بیشترین ارزش اسمی را در بین این شرکتها در اختیار دارند.

از میان آنها 7 شرکت بندر امام ، اروند، بوعلی سینا، تندگویان، خوزستان ، فجر (یوتیلیتی) و عملیات غیر صنعتی ماهشهر در منطقه ویژه ماهشهر ، 4 شرکت پتروشیمی پارس، نوری ، مبین (یوتیلیتی) و عملیات غیر صنعتی پازارگاد در منطقه ویژه پارس و 4 شرکت بازرگانی پتروشیمی ، مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی ، شرکت ره آورد فنون و پتروشیمی بین الملل بعنوان واحدهای ستادی این مجموع عظیم هلدینگ فعالیت می‌کنند.

*بررسی نسبت های مالی

از منظر نسبت های مالی، می توان به افزایش نسبت های نقدینگی از سال 89 و همچنین ناچیز بودن بدهی های این شرکت در مقابل داراییهای آنها سخن به میان آورد. علاوه بر موراد فوق الذکر نسبتهای سودآوری کاهش داشته است و توان سودآوری شرکت پایین آمده است. نسبتهای بدهی در سه ماهه اول سال 90 افزایش کمی داشته و در شش ماهه اول سال 90 کاهش داشته است.

محصولات تولیدی در مجتمع های تولیدی هلدینگ به 6 دسته محصولات شیمیایی پایه، الفین ها و پلیمرها، آروماتیک ها، سوخت و مواد هیدروکربوری، کودها و سموم و یوتیلیتی تقسیم شده اند. از میان محصولات زیر برخی از محصولات به صورت محصولات اصلی شرکت های زیرمجموعه جهت فروش در بازار عرضه می شوند یا به صورت خوراک سایر مجتمع ها در اختیار آن ها قرار می گیرد. مابقی محصولات جزء دسته محصولات فرعی و واسطه ای هستند.

در ادامه به تشریح هر یک از شرکت ها خواهیم پرداخت :

*پتروشیمی خوزستان

پتروشیمی خوزستان، مجری طرح پلیمرهای مهندسی در سال 1377 و در زمینی به مساحت 10 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی تاسیس گردیده و از اواخر نیمه دوم سال 1382 به بهره برداری رسیده است. در حال حاضر شرکت پتروشیمی خوزستان جزء شرکت های فرعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است. موضوع فعالیت شرکت طبق اساسنامه عبارت است از احداث، راه اندازی و بهره برداری کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات پتروشیمی، ذخیره، واردات و صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی و پترو شیمیایی و فرآورده های فرعی و مشتقات ذیربط آن ها و انجام کلیه فعالیت های تولیدی و صنعتی بازرگانی فنی و مهندسی و بازرگانی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به عملیات مذکور است با رعایت قوانین و مقررات مربوطه.

پتروشیمی خوزستان به عنوان نخستین مجتمع تـتولیدکننده دو نمـونه برجسته از پلیمـرهای مهندسی یعنی " پلی کربنات" و "رزین اپوکسی" در خاورمیانه می باشد. پلیمرهای مهندسی، دسته ای از پلیمرهای سنتزی با ویژگی های خاص هستند که آنها را از دیگر پلیمرها متمایز می سازد. این گروه از پلیمرها دارای قابلیت کاربردی بالایی در عرصه های مختلف بوده و ویژگی برجسته آنها تلفیق دو خصوصیت"استحکام بالا" و " وزن کم" می باشد که اجازه می دهد تا این مواد با ارزش و تخصصی در بسیاری از کاربردهای خاص، جایگزین فلزات مرسوم و متداول شوند .

از دیگر خواص بارز این پلیمرهای ویژه، داشتن مقاومت بالای حرارتی، شیمیایی و خوردگی به همراه خواص الکتریکی قابل قبول و انعطاف پذیری در طراحی و شکل دهی است. این چنین خصوصیات ممتاز و باارزشی سبب شده تا پلیمرهای مهندسی برای کاربردهای گوناگون در صنایع پیشرفته هواـ فضا، اتومبیل سازی، الکترونیک و ساختمان و تولیـد محصـولات و لـوازم طبـی، خـانـگی، صنعتـی و بازرگــانی منــاسب بـاشند. "پلی کربنات" و "رزین اپوکسی" دو نمونة گرما نرم و گرما سخت از این نوع پلیمرها هستند که به علت داشتن کاربردهای بسیار متنوع، در مقیاس جهانی با حجم بسیار بالایی تولید و مصرف می شوند. به عنوان مثال پوشش های تخصصی و پر مصرف، صنایع الکترونیک، چسب ها، کفپوش ها، کامپـوزیت ها و صنـایع اتومبیل سازی، قطعه سازی، ساخت اسباب و لوازم طبی، تجهیزات اداری، بهـداشتی و ورزشی از عمـده زمینه های مصرف این دو نوع پلیمر مهندسی ارزشمند به شمار می رود.

 با توجه به قیمت بالای پلیمرهای مهندسی وارداتی،خواص منحصر به فرد و نیاز کشور به آن ها،تولید دو دسته  مهم از این پلیمرها در ایران سهم به سزایی در توسعه صنایع پایین دستی و اعتبار جهانی پتروشیمی دارد که  هم اکنون واحدهای اپوکسی رزین و پلی کربنات در شرکت پتروشیمی خوزستان راه اندازی و به بهره‌برداری رسیده است. و این شرکت در مجموع دارای ظرفیت اسمی تولید 65 هزار تن در سال است. این شرکت در حدود 60 درصد از محصولات خود را صادر می نماید.

70 درصد این شرکت در اختبار هلدینگ خلیج فارس است.

*پتروشیمی نوری

پتروشیمی نوری پروژه آروماتیک چهارم شرکت پتروشیمی نوری (سهامی خاص) به عنوان بزرگترین مجتمع پترو شیمیایی تولید آروماتیک با ظرفیت 1280 هزار تن انواع محصولات اصلی آروماتیک و حدود 3100 هزار تن در سال سایر محصولات جانبی آروماتیکی از جمله طرح های استراتژیک برنامه پنجساله سوم شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع در بندر عسلویه استان بوشهر واقع است و در تاریخ 11/04/1386 افتتاح و به بهره برداری تجاری رسیده است. عمده محصولات اصلی طرح در زمان بهره برداری شامل پارازایلین، ارتوزایلین و بنزن است که پارازایلین و ارتوزایلین جهت صادرات و بنزن برای مصرف در پتروشیمی پارس در نظر گرفته شده است. در ضمن سایر محصولات تولیدی از قبیل (LPG، Raff، C5، H.Arom، L.End) این شرکت به عنوان خوراک به شرکت پتروشیمی جم ارسال می گردد.

 76.5 درصد این شرکت در اختبار هلدینگ خلیج فارس است.

محصولات تولیدی شرکت از نوع آروماتیکی است و یکی از مشکلات مهم شرکت در تولید محصولات، بالا بودن غلظت سولفور در محصول Light End است که موجب شده واحدها در ظرفیت پایین کار کنند. لذا احداث واحد سولفور زدایی در دستور کار شرکت قرار گرفته و در حال حاضر از  پیشرفت 85 درصدی برخوردار است. در ضمن اقداماتی جهت تغییر کاربری واحد 100 و شیرین سازی برش سبک به میزان 40 تن در ساعت و افزایش ظرفیت تولید مجتمع توسط شرکت انجام شده که با اعمال این تغییرات مشکل محدود کننده Light End کمتر خواهد شد. با اتمام پروژه سولفورزدایی تا پایان سال 91 امید است که شرکت بتواند به میزان ظرفیت اسمی خود تولید نماید. همچنین کاهش در میزان تولید بعضی از محصولات مانند پارازایلن و ارتوزایلن نسبت به برنامه بدلیل تولید ریفرمیت در سال 90 بوده است که به دستور شرکت ملی پالایش و پخش انجام شده و برای جبران کمبود بنزین در کشور است. دارای ظرفیت اسمی تولید 4,479,000 تن در سال است. در حدود 50 درصد از محصولات خود را صادر می نماید.

نرخ فروش محصولات در داخل کشور توسط شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران و بر اساس نرخ های مصوب شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نرخ فروش محصولات خارج از کشور به نرخ بازارهای جهانی تعیین می گردد. لازم به ذکر است که 29 درصد از فروش داخلی شرکت به پتروشیمی جم، 56 درصد به شرکت ملی پالایش و پخش و  13 درصد مربوط به پتروشیمی پارس است.

*پتروشیمی پارس

پتروشیمی پارس به منظور استفاده بهینه از حجم گاز حاصل از فازهای اول تا سوم میدان گازی پارس جنوبی طرح الفین نهم به عنوان یکی از طرح های مصوب برنامه پنج ساله سوم توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی مورد تایید قرار گرفت و شرکت پتروشیمی پارس بعنوان مجری طرح مذکور در بهمن ماه 1377 تاسیس گردید که موضوع فعالیت شرکت عبارت است از احداث، راه اندازی، بهره برداری از کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور انواع محصولات پتروشیمی، ذخیره، واردات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی و شیمیایی و پتروشیمیایی و فرآورده های فرعی و مشتقات ذیربط آنها و انجام کلیه فعالیت های تولیدی، صنعتی، بازرگانی، فنی و مهندسی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به عملیات مذکور است با رعایت قوانین و مقررات مربوطه.

 60 درصد این شرکت در اختبار هلدینگ خلیج فارس است.

شرکت پتروشیمی پارس در سال 1390 جمعاً موفق به تولید 3،628،179 تن محصول گردیده است که 2،677،351 تن در واحد استحصال اتان (شامل اتان، پروپان، بوتان و گسولین) و 950،828 تن در واحدهای اتیل بنزن و استایرن منومر است. مجموع کل فروش این شرکت 3،111،618 تن است که به شرح ذیل تفکیک می گردد:

مجموع فروش داخلی جمعاً 1،532،097 تن بوده (49% کل فروش) که شامل 1،464،496 تن سهم واحد C2 (اتان، پروگپان، بوتان و گسولین) و 67،601 تن سهم واحد SM (استایرن منومر) است.

مجموع فروش صادراتی جمعاً 1،579،521 تن بوده (51% کل فروش) که شامل 1،178،702 تن سهم واحد C2 و 400،819 تن سهم واحد SM است.

دارای ظرفیت اسمی تولید 4,493,000 تن در سال است. در حدود 85 درصد از محصولات خود را صادر می نماید.

*پتروشیمی مبین

مجتمع پتروشیمی مبین در منطقه اقتصادی ویژه انرژی پارس قرار گرفته است.هدف از ایجاد مجتمع،صرفه جویی در هزینه های تولیدی و کاهش بهای تمام شده واحد سرویسهای جانبی موردنیاز صنایع پتروشیمی مستقر در منطقه بوده و مقرر گردید مصارف یولینیتی موردنیاز مجتمعهای پتروشیمی واقع در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به صورت متمرکز در یک شرکت تولید و ارائه گردد که این طرح در سال 1379 تصویب و توسط شرکت پتروشیمی مبین اجرا گردید. این شرکت جزو واحدهای یوتیلیتی بوده و خوراک پتروشیمی ها را تأمین می نماید که 100 سهام آن را هلدینگ خلیج فارس در اختیار دارد.

*پتروشیمی تندگویان

در تاریخ 6 اردیبهشت 77 با تصویب هیئت مدیره محترم شرکت ملی صنـایع پتروشیمی پتروشیمی شهید تندگویان جهت اجرای طرحهای تولید اسید ترفتالیک خالص (PTA) و پلی اتیلن ترفتالات (PET) تاسیس گردید. شرکت پتروشیمی شهید تندگویان با تصویب هیئت مدیره محترم شرکت ملی صنایع پتروشیمی جهت اجرای طرحهای تولید اسید ترفتالیک خالص (PTA) و پلی اتیلن ترفتالات(PET)درسال 77 تأسیس گردید. اسید ترفتالیک خالص یکی از مهمترین مواد اولیه برای تولید رزین های پلی اتیلن ترفتالات است که روند رشد تولید و مصرف آن در جهان بسیار چشمگیر بوده است.

پلی اتیلن ترفتالات نیز از مهمترین مواد اولیه پلی استرهای قابل استفاده در تولید الیاف و پنبه مصنوعی برای صنایع نساجی، صنایع تولید فیلم های پلاستیکی، تولید انواع بطری های نوشابه، قوطی و ظروف مورد استفاده در بسته بندی مواد غذائی، داروئی و بهداشتی  می باشد که از روند رشد تولید و مصرف فزاینده ای برخوردار می باشد. هلدینگ 75 درصد آن را در اختیار دارد . در حدود 35 درصد از محصولات خود را صادر می نماید.

*پتروشیمی فجر

پتروشیمی فجر این شرکت در سال 1377 طبق مصوبه هیئت دولت در شورای عالی مناطق ویژه اقتصادی و تائید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تاسیس و عملیات شمع کوبی از اسفندماه 1378 آغاز گردید اولین راه اندازی سرویسهای جانبی در پائیز 1381 شروع و تا زمستان سال 1382 تمام واحدهای یوتیلیتی در سرویس قرار گرفت .حجم سرمایه گذاری ارزی این شرکت حدود 550 میلیون ریال بوده است که با توجه به احداث طرحهای توسعه حدودا 440 میلیون دلار به مبلغ ارزی اضافه میشود. مجتمع پتروشیمی فجر و واحد پساب شماره یک در سایت 4  طرح توسعه فاز 2 و واحد پساب شماره 2 در سایت 2  و انبار کالای پروژه در سایت 1 منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی.  

شرکت پتروشیمی فجر به منظور تولید و توزیع سرویسهای جانبی شامل : برق و بخار، اکسیژن ، نیتروژن ، آرگون ،آبهای صنعتی و تصفیه پساب های صنعتی  در سایت 4 منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی  واقع در شمالغربی خلیج فارس مجاورت خور موسی و به فاصله 5 کیلومتری بندرامام خمینی (ره) قرار گرفته است .  این شرکت از آنجا که بعنوان قلب تپنده منطقه ویژه اقتصادی نامیده میشود از نقش مهمی در تولید و توزیع سرویسهای جانبی برای شرکتهای فرآیندی منطقه برخوردار می‌باشد چراکه هدف پتروشیمی فجر تولید مستمر و توسعه پایدار در سرویس دهی بموقع و مورد اعتماد در این منطقه است.

هلدینگ خلیج فارس 77 درصد سهام فجر را در اختیار دارد .

*پتروشیمی بندر امام

مجتمع پتروشیمی بندرامام، در زمینی به مساحت حدود 270 هکتار، در ضلع شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان به فاصله 105 کیلومتری جنوب شرقی اهواز و84 کیلومتری شرق آبادان در شهر بندر امام خمینی قرار دارد. سهولت دسترسی به خوراک، سوخت و مواد اولیه، استفاده از امکانات جاده ای، شبکه راه آهن وحمل و نقل دریایی، وجود فرودگاه، دسترسی به آب موردنیاز و همچنین کمک به توسعه و عمران استان خوزستان به عنوان یکی از دو قطب صنعت پتروشیمی کشور و مهمتر از همه ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت، ویژگی هایی است که انتخاب این مکان را توجیه می نماید.

خوراک و مواد خام موردنیاز:

مایعات گازی به میزان 2/3میلیون تن در سال از میادین نفتی مارون، اهواز و گچساران

گاز سوخت به میزان 120 میلیون فوت مکعب در روز از شبکه گاز سراسری

نفتا به میزان یک میلیون تن در سال از پالایشگاه آبادان

منومراستایرین به میزان 7800 تن درسال از طریق واردات

آب شیرین به میزان 100هزار متر مکعب در روز از رودخانه کارون

آب دریا به میزان یک میلیون متر مکعب در روز از خلیج فارس

متانول به میزان 182 هزار تن در سال از پتروشیمی فن اوران

مخلوط زایلین‌ها به میزان 71 هزار تن درسال از طریق واردات

محصولات این مجتمع به چهار دسته محصولات شیمیایی، پلیمرها، آروماتیک ها و سوخت تقسیم می شوند که عبارتند از:

1) محصولات شیمیایی شامل اتیلن، پروپیلن، بوتادین، برش چهار کربنه، وینیل کلراید منومر، اتیلن دی کلراید، نمک، سود سوزآور، اسید کلریدریک و آب ژاول.

2) پلیمرها شامل پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک، پلی پروپیلن، پلیوینیل کلراید و لاستیک مصنوعی.

3) آروماتیک ها شامل بنزن، مخلوط زایلنها و پارازایلن ها است.

4) سوخت شامل اتان، پروپان، بوتان، پنتان به بالا، C4  رافینیت، آروماتیک رافینیت، آروماتیک های سنگین، بنزین پیرولیز، نفت کوره، ام-تی-بی-ئی و LPG خام. حدود 15 درصد از محصولات خود را صادر کرده و هلدینگ 69 درصد از این شرکت را در اختیار دارد.

*پتروشیمی اروند

پتروشیمی اروند، طرح مجتمع الفین هشتم بر اساس بررسی های انجام شده در سال های 76 و 77 توسط مدیریت طرح و برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در برنامه استراتژیک توسعه صنایع پتروشیمی در چارچوب اهداف برنامه سوم توسعه اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و بر همین مبنا شرکت پتروشیمی الوند به عنوان مجری طرح مزبور تعیین و تأسیس گردید. طرح مزبور به عنوان یکی از طرح هایی که جهت مشارکت با شرکاء خارجی تعیین شده بود در نظر گرفته شده و مذاکرات و مطالعات توجیه فنی و اقتصادی در همین رابطه با مشارکت کمپانی شل و بازل انجام شد، لیکن پس از انجام مطالعات توجیه فنی و اقتصادی به دلیل اختلاف دیدگاه در جدول زمانی اجرای پروژه موضوع مشارکت منتفی و اجرای طرح توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیگیری گردید. که هلدینگ 80 درصد آن را در اختیار دارد.

*پتروشیمی بوعلی

پتروشیمی بوعلی در سال 1386 به ثبت رسیده و در حال حاضر جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. موضوع فعالیت شرکت نیز عبارت است از احداث، راه اندازی، بهره برداری کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات پتروشیمی و فرآورده های فرعی و مشتقات ذیربط آن ها، کلیه فعالیت های تولیدی، صنعتی، بازرگانی، فنی و مهندسی بطور مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به عملیات مذکور است. که هلدینگ 70  درصد سهام آن را در اختیار دارد.

شرکت های پتروشیمی پارس ، بندرامام، نوری  ، خوزستان ، تندگویان ، اروند و شرکت پتروشیمی بازرگانی از لحاظ درآمدی سهم بیشتری نسبت به سایر شرکت های موجود در هلدینگ دارند که از این میان آنها شرکت های خوزستان ، تندگویان و اروند زیان‌ده بوده و تا به حال زیان انباشته داشته اند لیکن سایر شرکت های مذکور سوده می باشند .

*جمع بندی و برآورد قیمت هر سهم

از میان شرکت های اصلی تشکیل دهنده گروه شرکت های پتروشیمی بندرامام ، پارس ، نوری و خوزستان بطور کاملا بنیادی تحلیل شده اند که با توجه به نرخ محصولات آن در بورس کالای ایران سود خالص هر یک از آنها محاسبه گردیده است . در  این میان دو شرکت پتروشیمی فجر و مبین با توجه به تولید محصولاتی مثل آب و برق و… و با توجه به عدم وجود نرخ دقیقی از قیمت این محصولات بر اساس آنچه در گذشته رخ داده سود ناخالص فروش این دو شرکت را 25 درصد نسبت به سال قبل رشد دادیم.

اما در مورد شرکت های باقی مانده با توجه به افزایش نرخ دلار و قیمت عرضه محصولات شرکت بازرگانی پتروشیمی در بورس کالای ایران انتظار می رود که ضررهای ناشی از دو شرکت اروند و بوعلی سینا بطور کامل با سودآوری قابل قبول سایر شرکتها و همچنین دو شرکت مذکور در سالهای آتی جبران گردد. در این صورت با توجه به رشد دادن 20 درصدی هزینه های فروش ، اداری و عمومی و رسیدن به مبلغ 116،103 میلیون ریال برای این هزینه ها و ثابت در نظر گرفتن خالص سایر درآمدها و هزینه های غیر عملیاتی در مبلغ 11،648 میلیون ریال ما به سود خالص 24،842،084 میلیون ریال می رسیم که با در نظر گرفتن تعداد 24،788 میلیون سهم ، سود هر سهم 997ریال بدست می آید که با در نظر گرفتن نسبت قیمت به درامد 5.5 برای این شرکت به قیمت 5،483 ریال می رسیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=14762
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه