میهن صنعت:

برندگان مهر ماه بورس چه شرکت‌هایی هستند؟

میهن صنعت: ورس تهران هفتمین ماه سال را با بازدهی 91 درصدی بورس و رشد 11 هزار واحدی شاخص بورس سپری کرد و در صدر سایر بازارها ایستاد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  مهر رویایی بورس در حالی سپری شد که در این ماه سرمایه‌گذاران بازدهی 18 درصدی را کسب کرده و دماسنج بازار سرمایه رشد 11 هزار واحدی را تجربه کرد.

 

بر این اساس می توان گفت که دماسنج بازار سرمایه در هفت ماهه امسال رشد اعجاب انگیز 35 هزار واحدی را تجربه کرده و بازدهی 91 درصدی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده است و با این اتفاق در صدر سایر بازارها ایستاد. به طوری که در این مدت مدت بازارهای موازی بورس یعنی ارز، سکه، طلا و مسکن عملکرد قابل توجهی نداشته و با بازدهی منفی به حاشیه فرو رفتند.

 

به این ترتیب می‌توان و با رشد 11 هزار واحدی شاخص بورس و ثبت رکوردهای بی نظیر می توان از نخستین ماه پاییز به عنوان رویایی‌ترین ماه بورس در تاریخ 46 ساله نام برد.

 

فعالان بازار سرمایه معتقدند که خوش بینی‌های سیاسی و اقتصادی در آینده در کنار ثبات مدیریتی بورس و رکورد بازارهای موازی موجب شده است که سرمایه های جدید به سمت بورس تهران سرازیر شده و بورس شاهد ورود نقدینگی جدید باشد.

 

بر این اساس عملکرد هفت ماهه بورس تهران نشان می‌دهد که در این مدت شاخص محصولات کاغذی که دو شرکت کاغذسازی ایران و کارتن ایران را در اختیار دارد بازدهی 282 درصدی را کسب کرده و در صدر جدول شرکت‌ها ایستاده است.

 

این در حالی است که شاخص گروه محصولات فنی و مهندسی بازدهی 233درصدی را کسب کرده و در پله دوم بیشترین بازدهی صنایع بورسی ایستاده است.

 

اما سومین رتبه بیشترین بازدهی هفت ماهه سال 92 نصیب شاخص کانی‌های غیر فلزی شده است که شامل تک سهم‌هایی مانند نسوز ایران، نسوز آذر و شرکت‌های شیشه ساز همدان، شیشه و گاز، پشم و شیشه است و بازدهی 211 درصدی را به ارمغان آورده است.

 

به گزارش (ایسنا)،شاخص گروه کاشی و سرامیک با بازدهی 201 درصد، لاستیک با بازدهی 198 درصد، محصولات فلزی با بازدهی 189 درصد، دستگاه‌های برقی با بازدهی 183 درصد، ماشین آلات با بازدهی 164 درصد، غذایی به جز قند با بازدهی 158 درصد و سیمان با بازدهی 147 درصد رتبه‌های ششم تا دهم جدول را به خود اختصاص دادند.

 

همچنین مواد دارویی با بازدهی 137 درصد، منسوجات با بازدهی 125 درصد، فرآورده‌های نفتی با بازدهی 119 درصد، خودرو با بازدهی 116 درصد، بیمه با 114 درصد، شیمیایی با بازدهی 110 درصد، ابزار پزشکی با بازدهی 103 درصد، گروه سرمایه‌گذاری‌ها با بازدهی 102 درصد، سایر معادن با 101 درصد، استخراج نفت با بازدهی 98 درصد، گروه مالی با بازدهی 97 درصد و بانکها با بازدهی 95 درصد از گروه هایی هستند که طی 7 ماه گذشته بازدهی بالاتر از شاخص بورس کسب کردند.

 

در این میان گروه‌هایی همچون زغال سنگ، سایر مالی، چند رشته‌ای صنعتی، کانی فلزی، زراعت، انتشار و چاپ، فلزات اساسی، وسایل ارتباطی، حمل و نقل، قند و شکر، رادیویی، رایانه، انبوه سازی و محصولات چرمی به ترتیب بازدهی کمتر از شاخص بورس و بین 91 تا 16 درصد کسب کردند.

در حالی که گروه مبلمان و پیمانکاری در هفت ماه گذشته تغییری نکرده است که شاخص محصولات چوبی همچنان با بازدهی منفی 15درصدی را کسب کرده و بیشترین زیان را در بین صنایع بورسی به ثبت رسانده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=29194
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه