یک مقام مسئول خبر داد؛

بنزین یارانه‌ای ۱۰۰ خودرو به کام ۷ نفر

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ۷ نفر در کشور بیش از ۱۰۰ خودرو به نامشان است و از بنزین یارانه‌ای استفاده می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون انرژی ظهر امروز(سه‌شنبه) در مراسم ملی انرژی با بیان اینکه باید عدالت در حوزه انرژی اجرایی شود، گفت: تاکنون چندین بار پیشنهاد داده‌ایم که عدالت در حوزه یارانه‌ های انرژی اجرایی شود، در حال حاضر با وجود آنکه هفت نفر در کشور ما بالای ۱۰۰ خودرو به نامشان است و هزار نفر هم ۵۰ خودرو به نامشان ثبت شده است اما از بنزین یارانه‌ای استفاده کنند.

او ادامه داد: تاکنون چندین بار اعلام کرده‌ایم که حق انشعاب مناطق بالای شهر و پایین شهر متفاوت محاسبه شود چرا که همان یارانه‌‌ ای که به ساختمان‌ها و اراضی خیابان نیاوران تخصیص می‌یابد به ساختمان‌هایی که در مناطق جنوبی شهر هستند هم تعلق میگیرد و این موضوع عادلانه نیست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه رهبر انقلاب اخیراً در صحبت‌های خود بر شاخص عدالت تاکید کرده‌اند گفت: ما وضعیت مطلوبی در شاخص عدالت نداریم و این یک شعار نیست بلکه یک حقیقت است و مصرف انرژی ما هم اکنون در بین دستگاه‌های مختلف بسیار متفاوت است.

او افزود: در سیاست‌های کلی برنامه ششم باید در مصرف انرژی به یک دوم برسیم در حالی که ما در نرسیدن به این شاخص مقصر هستیم و باید دستگاه‌های اجرایی برخی از مواد آیین نامه را در این زمینه رعایت کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: ما هیچ حوزه نظارتی در این زمینه نداریم و باید برای ایجاد عدالت در این بخش ۳ سناریو را دنبال کنیم.

او با بیان اینکه باید سه سناریو در این بخش را دنبال کنیم، افزود: سناریوی اول در مورد توزیع عادلانه است و سناریوی سوم توزیع عادلانه یارانه‌ها است. در سناریوی دوم توزیع عادلانه بخش‌هایی از جامعه است که میزان مطلوبیت آن از سناریوی اول کمتر است و سناریوی سوم بهبود توزیع ناعادلانه یارانه‌ها است که متاسفانه ما هم اکنون در این بخش فعال هستیم، چرا که وضعیت یارانه‌ها و توزیع آن به گونه‌ای است که طبقات مرفه بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: سهم انرژی در حوزه‌ها بسیار پایین‌تر است و هزینه‌ها در دهک‌های پایین، یک سوم است در حالی که میزان برخورداری در رده‌های بالای جامعه ۱۰ برابر است و این به آن معنا است که فاصله بین دهک‌های ضعیف جامعه و دهک‌های پردرآمد جامعه ۳۰ برابر است و دهک‌های فقیر جامعه از این نابرابری رنج می‌برند.

سخنگوی کمیسیون انرژی اظهار کرد: راه‌اندازی چنین سامانه‌ای حداقل یک کار مبارک است، اما باید در این شرایط بتوانیم یک عدالت اقتصادی در بین تمامی دستگاه‌ها ایجاد کنیم.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: ما در این شرایط نیاز به یک قرارگاه عملیاتی فرادستی داریم و در این زمینه هم جلسه‌ای با حضور وزیر نیرو به ویژه در حوزه سهمیه بنزین برگزار کردیم و امیدواریم برای ساماندهی در این بخش تمامی دستگاه‌ها پای کار بیایند.

او تصریح کرد: باید توزیع انرژی در بین طبقات ثروتمند اصلاح شود تا ما برای ایجاد این نابرابری و از بین بردن آن به نفع طبقه محروم بتوانیم شکاف‌ها را با اقدامات لازم پر کنیم.

این نماینده مجلس در پایان گفت: باید اصلاح آیین‌نامه ماده ۱۲ هرچه سریعتر اجرا شود چرا که ما هنوز در اجرای ماده ۱۲ به هیچ عنوان وضعیت قابل دفاعی نداریم و باید هرچه سریعتر این آیین‌نامه اصلاح شود./باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=202548
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه