میهن صنعت:

بهره‌برداری از یک هزار کیلومتر تونل درکشور/ اجرای تکنولوژی ایرانی برای حفر تونل

میهن صنعت: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بيش از یکهزار كيلومتر تونل در كشور در حال بهره‌برداري است، گفت: در حال حاضر صنعت حفر تونل با دستیابی به آخرين تكنولوژي حفر تونل ايراني است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  عباس آخوندي با بیان اینکه با توجه به شرايط توپوگرافي كشور ايران كه درصد زيادي از سطح آن را ناهمواري‌هاي صعب‌العبور پوشانده است، نام بردن از صنعت حمل نقل بدون تونل معني و مفهوم خود را از دست مي دهد، گفت: آمار راه‌هاي كشور از زميني و ريلي و ميزان تونل حفر شده در آنها بيانگر اهميت اين صنعت در زيرساخت‌ها است.

وی افزود: در حال حاضر بر اساس آمار منتشر شده وزارت راه در سال 1391، 21 هزار و 634 كيلومتر طول‌ راه‌هاي اصلي و حدود 13 هزار كيلومتر طول بزرگراه‌هاي كشور است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ميزان تونل حفر شده در اين راه‌ها بالغ بر 125 كيلومتر است همچنين در بخش راه آهن بر اساس همين آمار كل خطوط ريلي 13 هزار و 61 كيلومتر است كه 392 دستگاه تونل به طول 158 كيلومتر در آنها احداث شده است.

آخوندي با بیان اینکه در بعضي خطوط راه‌آهن تعداد تونل ها و طول آنها حدود 10 درصد از مسير را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: مانند راه آهن قزوين- رشت كه داراي 52 دستگاه تونل به طول 22 كيلومتر است و يا ميزان پيش بيني شده در قطعات 2 و 3 آزادراه تهران-شمال كه 70 درصد مسير را تونل تشكيل مي‌‌دهد.

وي گفت: در بخش آب كشور نيز حفر تونل‌هاي انتقال آب با توجه به پراكنش بارندگي و توزيع نامناسب منابع آبي كشور از ديرباز مورد توجه بوده است و تونل‌هاي طويل انتقال آب حوضه به حوضه كه در بعضي از موارد طول آنها بيش از 50 كيلومتر است كه روياي حفر آنها با تكنولوژي استفاده از دستگاه‌هاي T.B.M. محقق شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر بيش از 150 كيلومتر تونل انتقال آب در دست بهره‌برداري و به همين ميزان هم در دست ساخت و يا مطالعه است، گفت: تونل‌هاي شهري، تونل‌هاي مترو، تونل‌هاي خدماتي مثل دفع فاضلاب و نظاير آنها كه در مجموع بيش از 1000 كيلومتر تونل در كشور در حال بهره‌برداري و تا افق 1404 بر اساس شاخص‌هاي تعريف شده در سند چشم‌انداز به همين ميزان هم بايد احداث شود.

آخوندی تصریح کرد: اين ارقام بيانگر اين مطلب است كه ساليانه حدود 100 كيلومتر تونل به منظورهاي مختلف بايد در كشور حفر شود و اين افق و جايگاه صنعت و تلاش و برنامه ريزي همه دست‌اندركاران براي دستيابي به آن را مي رساند.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به خودكفايي و حضور پررنگ مهندسان مشاور و پيمنانكاران در صنعت تونل ادامه داد: بررسي تاريخچه احداث راه‌آهن سراسري نشان مي‌دهد در حفر تونل‌‌هاي اين مسير كه بيش از 84 كيلومتر بود حتي يك تكنسين ايراني هم حضور نداشت.

وي افزود: براي نخستشن بار در سال 1370 در راه ‌آهن مشهد-سرخس با تاكيد دولت، مشاوران ايراني تونل را طراحي و پيمانكاران داخلي آن را اجرا كرده‌اند و در حال حاضر اين صنعت با دستيابي به آخرين تكنولوژي حفر تونل ايراني است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آخوندي گفت: البته انتظار بيش از آنچه كه تاكنون به آن دست‌يافته‌ايم وجود دارد. هنوز زمان بندي در اجراي پروژه‌هاي تونل مفهوم خود را پيدا نكرده است. طولاني شدن اجراي اين طرح‌ها و پروژه‌ها باعث نگراني است به طوري كه در بعضي از موارد، كارفرما گزينه‌هاي اجرايي پر هزينه‌تري در مقايسه با تونل را مي‌پذيرد تا بتواند در چارچوب تعهدات برنامه‌اي خود طرح را به اتمام برساند كه بايد در اين همايش ها و نشست‌‌ها اين موضوع آسيب شناسي شود و راهكارهاي منطقي و اجرايي آن ارائه شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=29654
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه