صنعت خودرو در بوته نقد کارشناسی/۶

بهنیا: اگر قطعه‌سازان نبودند باید 100 میلیارد دلار واردات می‌شد/ نعمت‌بخش: فروش در حاشیه بازار قیمت‌ها را کاهش می‌دهد

میهن صنعت : دبیر انجمن خودروسازان گفت: متعهد می‌شوم در صورتی که فروش خودرو از طریق حاشیه بازار انجام شود، قیمت از سطح فعلی هم پایین‌تر بیاید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، فرهاد بهنیا نماینده انجمن قطعه سازان خودرو در ادامه برنامه مناظره امروز با بیان اینکه همه قبول داریم، قیمت و کیفیت خودروهای تولید داخل مناسب نیست، اظهار داشت: باید به دنبال علت‌ها برویم تا به راهکار مناسب برای حل مشکلات خودرو دست بیابیم.

وی با اشاره به افزایش قیمت‌ها از سال 89 تاکنون افزود: قیمت شیر خام از 220 تومان به 1350 تومان رسید که افزایش سه برابری را نشان می‌دهد و قیمت فولاد با 4 برابر افزایش 2680 تومان و پلاستیک از 1800 تومان به 14800 تومان رسیده است.

بهنیا تصریح کرد: قیمت سایر کالاها هم به همین ترتیب افزایش یافته و این نشان می‌دهد، نه تنها قیمت خودرو بلکه سایر کالاها هم رشد داشته است.

در ادامه هوشمندیار گفت: آقای بهنیا شما برای بهبود کیفیت قطعات داخلی چه کرده‌اید؛ کشور چین با نرخ‌های مختلف کیفیت‌های مختلف قطعات را عرضه می‌کند که متاسفانه چین بازار ایران را گرفته و معمولا ثبت سفارش‌هایی که برای ورود قطعات خودرو از چین می‌شود کیفیت مناسبی ندارد.

بهنیا در واکنش به صحبت‌های هوشمند‌یار گفت: شرکت ما نمره A را از شرکت پژو فرانسه دریافت کرده و ما نباید نسبت به صنعت کشور خودزنی کنیم.

وی افزود: در طول سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در این بخش انجام شده و باید ببینیم چه میزان اشتغال و هزینه‌ای در کشور در برداشته است؛ اگر قطعه‌سازان داخلی نبودند برای تولید خودرو سالانه باید 100 میلیارد دلار هزینه می‌کردیم.

در ادامه احمد نعمت‌بخش با بیان اینکه قیمت خودرو در داخل در جیب خودرو‌ساز نمی‌رود گفت: 40 درصد قیمت خودرو برای بخش‌های مختلف از جمله بیمه، حقوق گمرکی، بیمه شخص ثالث و چندین بخش دیگر اختصاص می‌یابد و اگر این موارد را کم کنیم قیمت پایین‌تر از رقم‌های فعلی است.

وی با اشاره به صحبت هوشمند‌یار مبنی بر لیزینگ خودرو با شرایطی مناسب در دبی گفت: ما هم قبول داریم که با توجه به کاهش ارزش پول ملی قدرت خرید مردم کاهش یافته و می‌توان با فعال کردن لیزینگ‌ها این نقص را برطرف کرد.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه متاسفانه وزرای صنایع دولت قبل به فروش در حاشیه بازار اعتقادی نداشتند گفت: از سال 76 تا 90 قیمت خودرو 44 درصد افزایش یافت، اما قیمت سایر کالاها حدود 660 درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: در گذشته فروش خودرو توسط نمایندگی‌ها انجام می‌شد، اما آنقدر این نمایندگی‌ها در مظان اتهام قرار گرفتند که شرکت های خودروساز سایت فروش راه‌اندازی کردند و دیگر فروش در حاشیه بازار متوقف شد.

در بین صحبت‌های نعمت‌بخش قاضی‌پور گفت: ماشین چینی که باید با قیمت 70 میلیون تومان به فروش می‌رسید 100 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد؛ این سود 30 میلیون تومانی در جیب چه کسانی می‌رود؟

وی ادامه داد: شما به جای اینکه افراد سیاسی را به عضویت هیات‌ مدیره خود به صورت موظف و غیرموظف بگمارید، باید ساختار‌های شرکت‌های خود را اصلاح کنید.

نعمت‌بخش در ادامه صحبت‌های خود گفت: چند درصد مردم روزنامه می‌خوانند یا تلویزین را می‌بینند. ممکن است فردی خریدار خودرو باشد اما زمانی به سایت شرکت‌ها مراجعه می‌کند که ظرفیت فروش به پایان رسیده است.

به گزارش فارس دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: اگر روش گذشته یعنی فروش در حاشیه بازار وجود داشت، این مشکلات پیش نمی‌آمد و من متعهد می‌شوم در صورتی که این اقدام انجام شود قیمت از سطح فعلی هم پایین‌تر بیاید.

وی با اشاره به جلسه خود با وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت گفت: در آن زمان به آقای غضنفری گفتم با توجه به اینکه وزارت بازرگانی و وزارت صنعت با یکدیگر ادغام شده‌اند قیمت‌گذاری باید توسط سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان انجام شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=47858
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه