«میهن صنعت» بررسی کرد:

بورس کالا، راه برون رفت خودروسازان از زیان

در حالی که هنوز بخشی از بدنه کارشناسان، نمایندگان مجلس و حاکمیت با عرضه خودرو در بورس کالا مخالف هستند، اما استقبال از این نوع فروش و بررسی ها نشان می دهد که بورس کالا تنها راه برون رفت خودروسازان از زیان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در حالی که هنوز بخشی از بدنه کارشناسان، نمایندگان مجلس و حاکمیت با عرضه خودرو در بورس کالا مخالف هستند، اما استقبال از این نوع فروش و بررسی ها نشان می دهد که بورس کالا تنها راه برون رفت خودروسازان از زیان است.

طی سال های اخیر غلبه دیدگاه قیمت گذاری دستوری در صنعت خودروسازی کشور باعث بروز مشکلات بسیاری برای صنعت خودروسازی و حتی در نمایی بازتر برای اقتصاد کشور شده است.اقتصادی که همچنان نابسامان بوده و با افزایش نرخ ارز دچار پیچ و تاب های زیادی می شود.در این میان خودروسازان هم از مسائل متاثر می شوند، برای بررسی چگونگی این تاثیر نیز نیازی نیست به سال های دور برویم.

سال گذشته می تواند نمونه ای از خروار باشد. جایی که افزایش نرخ ارز، بالا رفتن قیمت مواد اولیه و هزینه های تولید به شدت باعث بالا رفتن هزینه های خودروسازان شده بود، اما قیمت گذاری دستوری به شدت در برابر خواسته خودروسازان مبنی بر آزادسازی قیمت ها مقاومت و مخالفت می کرد. نتیجه اینکه در کنار افزایش زیان انباشته، زیان تولید نیز به لیست مشکلات خودروسازان اضافه شد.

در مقابل این مقاومت و بی توجهی، خودروسازان گزینه دیگری را مطرح کردند و آن فروش خودرو در بورس کالا بود. آنها معتقد بودند که چون تمام مواد اولیه مورد نیاز در بورس کالا به فروش می رود، محصول نهایی نیز در این فرایند به فروش برسد. این خواسته در اواخر دولت روحانی و اوایل دولت رئیسی مورد توجه واقع نشد، اما در سال جاری رفته رفته این خواسته جدی تر پیگیری شد.

هرچند بین اولین مرحله فروش در بورس تا مرحله دوم تقریبا  یک ماه وقفه ایجاد شد، اما سرانجام بورس کالا به عنوان یک راه برای فروش خودرو با توجه به استقبال طرفین یعنی مصرف کننده و خریدار به مسیر خود ادامه داد. همچنان برخی مخالفت ها وجود دارد اما بررسی مزایای فروش خودرو در بورس کالا نشان می دهد که با دامنه دار شدن این فرایند می توان به آینده صنعت خودروسازی امیدوار بود.

چرا که در این مکانیزم افراد واجد شرایط از فرصتی برابر برای خرید برخوردار هستند. در این وضعیت تولید کننده و مصرف کننده با هم طرف می شوند و دیگر واسطه ای وجود ندارد. به بیان دیگر مصرف کننده می تواند به راحتی برای خرید خودروی مد نظر اقدام کند.

این فرایند به نفع طرفین است چرا که معمولا قیمت نهایی در بورس کالا پائین تر از قیمت های بازار است. یعنی در این مکانیزم از یک سو خریدار هزینه کمتری برای خرید پرداخت می کند و از سوی دیگر مابه التفاوت به جای اینکه به دست دلالان برسد به سمت خودروساز سرازیر می شود.

به بیان دیگر عرضه خودرو در بورس کالا به غیر از ایجاد ثبات نسبی در بازار و تسهیل خرید برای مصرف کننده واقعی، خودرو را با قیمتی مناسب به دست مصرف کننده می رساند که میل و اقبال او را به سمت بازار کمتر و کمتر می کند.

ضمن اینکه با توجه به ارتباط مستقیم خریدار و فروشنده، دیگر دلالان محلی برای جولان و کسب سود های باد آورده و رانت نخواهند داشت. چرا که قانونگذار با محدودیت هایی که گذاشته است مانع از حضور دلالان در این فرایند شده است.

وقتی که با یک کد ملی تنها یکبار می توان خرید کرد، دست رانت خواران کوتاه تر از قبل خواهد شد. به بیان واضح تر سودی که پیشتر در بازار و در سفره رانت خواران توزیع می شد، این بار میان مصرف کننده و تولید کننده تقسیم می شود.

در واقع این سود، سودی است که تا حدی بخشی از نقدینگی مورد نیاز خودروساز را تامین می کند. با این سود آنها می توانند از یک سو بخشی از زیان تولید خودروهای مشمول قیمت گذاری را جبران کنند و از سوی دیگر می توانند امورات جاری خود را تا حدی با این سرمایه ها به دست آمده بگذارنند.

در این شرایط وقتی تقاضا برای خودرو در بازار کاهش پیدا کند، خواه ناخواه باعث تخلیه حباب قیمتی خواهد شد. هر چند شاید این مساله در کوتاه مدت اتفاق نیفتد، ولی از یک جهت در میان مدت، کاهش تقاضاهای سفته محور باعث عقب نشینی قیمت ها و از جهت دیگر امکان سفارش گذاری در حجم بیشتر در مدت زمان کوتاه تر وجود دارد. یعنی درآمد حاصله از بورس کالا به جای اینکه به مکان های نامعلوم دلالان روانه شود، می تواند نقش تعیین کننده ای در کاهش ضرر و زیان خودروسازان ایفا کند.

در همین حال ادامه این روند باعث می شود که خودروساز از نظر مالی بی نیاز شده و دیگر بهانه ای برای عدم توسعه و زیان و این جور مسائل نداشته باشد. به بیان ساده بورس کالا به محلی بدل شده است که بر اساس آن صنعت خودروسازی می تواند دست بر زانوی خود گذاشته و از جا بلند شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=256899
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه