رای اعتماد مجلس به کابینه دوازدهم؛

بیطرف: بخاطر مشکلات جزئی چند طرح، از دستاوردهای 600 سد چشم پوشی نکنیم

وزیر پیشنهادی نیرو دولت دوازدهم گفت: بخاطر مشکلات جزئی در 10پروژه نباید از دستاوردهای احداث 600سد چشم پوشی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، «حبیب الله بیطرف» روز یکشنبه در پنجمین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود، تعهد نسبت به مطالبات مردم و بکارگیری همه استعدادها و توانمندی خود در ایفای مسئولیت و پایبندی به آموزه های دینی و اخلاقی و رعایت اخلاق حرفه ای در عرصه مدیریت و فعالیت های اجرایی را از رویکرد های خود برشمرد.
وزیر نیرو در دولت اصلاحات تعهد نسبت به تقدم منافع ملی و مصالح کشور بر منافع بخشی، گروهی و فردی، رعایت حقوق شهروندی و تلاش برای بهره گیری از نهادهای مدنی مرتبط با فعالییت های وزارت نیرو و جلب مشارکت آنان در صنعت آب و برق را مورد تاکید قرار داد.
وی، صراحت و صداقت در برخورد با مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، داشتن روحیه انقلابی توام با انتقادپذیری و بهره گیری از نظرات کارشناسان و متخصصان، پاسخگو کردن واحدهای زیر مجموعه در برابر مردم با اصل قرار دادن رضایت مشترکین، رعایت شایسته سالاری در انتخاب و ارتقای مدیریت ها را از دیگر رویکردهای مدیریتی خود بر شمرد.
بیطرف افزود: من از گذشته من برای انتخاب هر مدیر سه «ب» را در نظر می گرفتم؛ «بداند، بتواند و بخواهد» و اگر توفیقی بوده در پیاده سازی شایسته سالاری، بخاطر اعتقاد و عمل به این ارزشهاست.
وی بر تلاش موثر برای ارتقای شفافیت و مقابله با فساد اداری، ایجاد فرصت برابر برای فعالان بخش خصوصی و دولتی در صنعت آب و برق تاکید کرد.
وزیر نیرو دولت اصلاحات از مدیران و کارکنان وزارت نیرو ویژه وزیر و مدیران این وزارتخانه در دولت یازدهم تشکر کرد و یاد شهدای صنعت آب و برق را گرمی داشت.
بیطرف در پاسخ به نقدهای مخالفان خود اظهار داشت: در مدت 20 سال خدمت در وزارت نیرو 9.5 سال در حوزه آموزش و پژوهش فعال بودم، 2.5 سال مجری طرح های کارون 3 و 4 و هشت سال وزیر نیرو بودم؛ در 12 سال اخیر هیج سمتی در مدیریت وزارت نیرو یا آب کشور نداشته ام.
بیطرف ادامه داد: بر این اساس انتصاب تمام عملکرد گذشته از ابتدا تاکنون به اینجانب دور از حقیقت بوده و من پاسخگوی دوره مسئولیت خود به تناسب اختیارات خود هستم.

** از دستاوردهای 600 سد چشم پوشی نکنیم
بیطرف در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات فنی سدسازی اشاره کرد و گفت: حقیقت این است که کشور ایران با توجه به شرایط اقلیمی یعنی کمبود بارش و پراکندگی بارش در طول سال، توزیع نامناسب بارش در پهنه سرزمین شرایط خاصی داشته و جزو کشورهای کم آب و در محدوده خشک و نیمه خشک جهانی قرار دارد.
وی افزود: بنابراین مهار آبهای سدی جزو برنامه های ملی و مهم نظام جمهوری اسلامی و حتی قبل از پیروزی انقلاب در کشور ایران بوده است.
وزیر پیشنهادی نیرو گفت: بر اساس سیاست های کلی نظام، ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال 1377 ، مهار آبهایی که از کشور خارج می شود، افزایش میزان استحصال آب، به حداقل رساندن ضایعات طبیعی و بهره گیری درست آب جزو سیاست های کلی نظام بوده و هست.
وی اضافه کرد: با این هدف و به همت مهندسان و مدیران این سرزمین، فعالیت های مهار آبها در همه سطح کشور آغاز شد و مطالعات گسترده ای صورت گرفت و امروز شاهد وجود 169 سد مخزنی بزرگ، 200 سد مخزنی متوسط و حدود 220 سد کوچک در دست بهره برداری داریم؛ حجم ذخیره سازی این سدها بیش از 52 میلیارد متر مکعب بوده و قدرت تنظیم سالانه اینها بیش از 38 میلیارد متر مکعب در سال است.
بیطرف اظهار کرد: این 600 سدی که به اعتقاد من نعمتی برای تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی ایران است جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و صنعتگران و مدیران زیادی در طول این سالها تلاش کردند که این سرایه عظیم ایجاد شود.
وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به اینکه هر کار خوبی ممکن است نقاط ضعفی داشته باشد، گفت: نماینده مخالف، اسم هفت سد را بردند، دو سه مورد هم هست که من اطلاع دارم؛ فرض کنید 10 مورد دارای مشکلات است؛ آیا بخاطر بعضی مشکلات جزیی 10 پروژه باید از عملکرد 600 سد چشم پوشی کنیم و آن را به باد حمله قرار دهیم؟
بیطرف تاکید کرد: باید بدانیم صنعت سد سازی در دنیا دچار چالش هایی بوده است؛ براساس آمارهای جهانی تاکنون 87 سد بزرگ در دنیا شکسته و آثار بزرگ جانی و مالی داشته است و ما در کشور یک مورد نداشته ایم.
وی ادامه داد: 30 مورد از سدهای شکسته در آمریکا و پنج مورد در ژاپن مهد تکنولوژی، هفت مورد در برزیل، چهار مورد در هند بوده است؛ در کار عظیمی مثل سد سازی، 10 پروژه دارای مشکلات فنی است؛ یکی از آنها که نام نبردند سد لار است؛ این سد قبل از انقلاب ساخته شده است ؛ پیمانکار این سد، همان شرکتی است که سد دز را ساخته و یکی از قَدَرترین پیمانکاران جهانی است.
بیطرف در این مورد افزود: این سد بعد از بهره برداری مقداری فرار آب دارد، کارهای ترمیمی انجام شده و هنوز هم این مشکل کم و بیش وجود دارد.
وی گفت: بخاطر اینکه درباره این پروژه ها سوال شد من ناچارم درباره این موارد توضیح بدهم وگرنه قصدم این بود که بیشتر به برنامه ها و طرح هایی که راجع به استان های بزرگی مثل خوزستان، لرستان، ایلام، بوشهر ، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد اشاره کنم.
وزیر پیشنهادی نیرو گفت: در مورد سد سیوند و این نگرانی که این سد آثار باستانی را تخریب کند، این درست نیست؛ تراز سرریز سد سیوند تا رقوم پایه آثار تاریخی پاسارگاد 35 متر اختلاف ارتفاع دارد؛ انتهای دریاچه تا آن محل هفت کیلومتر فاصله دارد؛ با تلاش 15 گروه باستان شناسی تمام مسایل داخل مخزن کشف شده و نگهداری می شود؛ این موضوع در زمان سد مطرح شد و پرونده اش بسته شد.
وی در مورد سد 15 خرداد اضافه کرد: این اقدام بزرگی بود که نظام جمهوری اسلامی برای تامین آب شهر قم انجام داد؛ در بازوی خاکی مشکلاتی وجود دارد اما سد کار کرده و قابل بهره برداری است.
بیطرف در مورد سد زرینه رود نیز گفت: زرینه رود یکی از سدهای خوبی است که قبل از انقلاب ساخته شده است و امروز 50 هزار هکتار از شبکه های آبیاری و زهکشی دشت میاندوآب، تامین آب شرب تبریز، آذرشهر و میاندوآب در سه استان از این سد انجام می شود؛ هیچ عیب و ایرادی ندارد.
وزیر پیشنهادی نیرو در مورد پروژه قمرود افزود: این پروژه یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است؛ این پروژه برای انتقال از سرشاخه های دِز برای تامین آب شهرهای قم و برخی شهرهای دیگر در استان مرکزی و اصفهان در دستور کار قرار گرفت؛ ملت باید به خود ببالد که چنین مهندسان و مدیرانی دارد که می توانند نیاز شرب مردم را از دورترین نقاط بیاورند.
وزیر نیرو در دولت اصلاحات گفت: بله چند مشکل کوچک هم در آن منطقه داشته است؛ آب چند روستا کم شده و کشاورزی آنها جابجا شده است؛ اینها هم با طرح های مناسب دیگر مثل تامین آب از چاه مساله حل شده است.
وی ادامه داد: نظام متعهد به مردم است؛ به مردم خدمت کرده است، اینها را نباید اینها را نادیده گرفت.
ادامه دارد… بیطرف متولد سال 1335 در شهر یزد و دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران است.
وی فعالیت اجرایی خود را از سال 1358 با مشارکت در راه اندازی جهادسازندگی آغاز کرد و در سال های دفاع مقدس، عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.
بعد از پایان جنگ، در سال های 1365 تا 1368 استاندار یزد شد و از سال 1369 تا پایان سال 1373 به مدت پنج سال مسوولیت معاونت آموزشی وزارت نیرو را در دوران بیژن زنگنه به عهده گرفت.
بیطرف در دولت های هفتم و هشتم به عنوان وزیر نیرو فعالیت کرد اما در دولت های نهم و دهم مسوولیت اجرایی نداشت.
با پیروزی «حسن روحانی» در یازدهمین دوره انتخابات رییس جمهوری، بیطرف معاونتِ زنگنه را این بار در وزارت نفت بر عهده گرفت و به عنوان معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت منصوب شد.
حبیب الله بیطرف علاوه بر این مسئولیت ها، عضویت در هیات علمی دانشگاه تهران و پژوهشگاه نیرو، اجرای طرح‌های کارون 3 و 4 و همچنین عضویت در هیات مدیره شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران را در کارنامه خود دارد و اکنون در کنار معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران را نیز بر عهده دارد.
حمید چیت چیان وزیر نیرو نیز هفته گذشته در نشستی با خبرنگاران درباره وزیر پیشنهادی نیرو گفت: صنعت آب و برق در آستانه تغییر مدیریت قرار دارد و به یقین این تغییر، «تبدیل به احسن» خواهد بود.
بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی از سه شنبه هفته گذشته آغاز شده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=130635
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه