میهن صنعت :

بیماران سرطانی نیازمند یاری خیرین

میهن صنعت : شاید نام سرطان یکی از ناامیدکننده‌ترین کلماتی باشد که می‌توان به یک بیمار عنوان کرد. فردی که خود را مبتلا به این بیماری می‌بیند با توجه به علاج‌ناپذیر بودن آن همه‌ی امید به زندگی خود را از دست می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، شاید نام سرطان یکی از ناامیدکننده‌ترین کلماتی باشد که می‌توان به یک بیمار عنوان کرد. فردی که خود را مبتلا به این بیماری می‌بیند با توجه به علاج‌ناپذیر بودن آن همه‌ی امید به زندگی خود را از دست می‌دهد.

 

به گزارش ایسنا، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، براساس آمارها 18 تا 22 درصد مردم در طول عمرشان به سرطان مبتلا می‌شوند و ما نیز از مجموع جمعیت 75میلیونی کشور حدود 15میلیون بیمار مبتلا به سرطان خواهیم داشت. این در حالی است که سالانه 1700 میلیارد تومان هزینه مصرف سیگار و بیش از 3840 میلیارد تومان نیز صرف درمان بیماری‌های ناشی از مصرف مواد دخانی در کشور می‌شود.

 

روزانه 800 مرگ در کشور رخ می‌دهد که علل آن به ترتیب بیماری‌های قلبی – عروقی، حوادث و سوانح و سرطان است. سرطان از نظر بار بیماری‌ها، رتبه چهارم را در جهان دارد و ایران نیز در منطقه‌ی خاورمیانه رتبه‌ی نخست ابتلا به سرطان. سالانه 30 هزار مرگ بر اثر سرطان در ایران رخ می‌دهد.

 

در دهه‌ی 70 خورشیدی حدود 18 هزار بیمار سرطانی در کشور وجود داشت که این عدد در دهه‌ی 90 افزایش یافت و به 90 هزار نفر رسید. طبق آمارهای جهانی شمار بیماران سرطانی از 11 میلیون و 800 هزار نفر در سال 2005 با 55 درصد رشد به 18 میلیون و 200 هزار نفر در سال 2020 می‌رسد.

 

به گزارش ایسنا، حدود 18 تا 20 درصد کل مردم در طول عمر خود به سرطان دچار می‌شوند که ایران نیز از این مساله مستثنی نیست.

 

از مجموع ۴۳۹۷ سرطان تشخیص داده شده، در سال‌های ۸۳ و ۸۴ در استان خوزستان ۱۸۴۳ مورد مربوط به سال ۸۳ و ۲۵۵۴ مورد در سال ۸۴ تشخیص داده شده است و از کل این موارد، ۲۳۸۲ مورد در مردان و ۲۰۱۵ مورد در زنان گزارش شده است.

 

10 سرطان شایع در سال ۸۳ به ترتیب سرطان‌های پوست، خون، پستان، معده، مثانه، ریه، روده بزرگ، پروستات، تیروئید و حنجره است که در سال ۸۴ این موارد به این ترتیب تغییر کرد، پوست، پستان، خون، مثانه، معده، ریه، غدد لنفاوی، پروستات، روده بزرگ و مری که در هر سن و هر جنس تفاوت‌هایی با آمارهای جهانی دارد.

 

سالانه حدود 70 تا 80 هزار بیمار جدید در ایران به جمع مبتلایان به سرطان افزوده می‌شوند، مشکلات این بیماران بر هیچ کس پوشیده نیست؛ نبود نهاد کافی در زمینه‌ی سرطان، هزینه‌های زیاد درمان و پوشش ندادن سازمان‌های بیمه‌گر و…، تنها مواردی هستند که بیماران در هر نقطه‌ای از ایران از آن گله دارند.

 

و اما در خراسان‌جنوبی نیز با توجه به آمارهای موجود حدود 4000 بیمار با سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند. که رنج این بیماران بر هیچ کس پوشیده نیست.

 

گرانی داروها و نبود مرکز درمانی مهم‌ترین چالش بیماران سرطانی خراسان‌جنوبی

 

دکتر «دهقانی» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، با بیان این‌که در حال ثبت آمار بیماران سرطانی استان هستیم و هنوز آمار صددرصد صحیحی در دست نیست، گفت: آمار بیماران سرطانی مراجعه‌کننده به بیمارستان امام‌رضا(ع) طی 9 ماهه از سال 91، 271 مورد بود و در همین مدت 640 بیمار سرطانی نیز به بیمارستان ولی‌عصر(عج) مراجعه داشتند.

 

وی با اشاره به این نکته که پس از پیگیری‌های متعدد توسط معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، طی سال 89 دانشگاه علوم پزشکی بیرجند موفق به اخذ قطب سرطان کشور شد، افزود: پس از آن نیز بستر مناسب برای درمان بیماران سرطانی در این استان آماده شد و هم‌اکنون با حمایت‌های مالی خوب وزارت بهداشت و درمان بیمارستان ولیعصر(عج) قادر است، خدمات درمانی شامل سرپایی، بستری و دارویی را با تخفیف مطابق با سایر استان‌های کشور ارائه دهد.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از اجرای برنامه‌ی غربالگری توسط واحدهای معاونت بهداشتی دانشگاه در سطح روستاها و مراکز بهداشتی درمانی در سطح شهرستان‌ها خبر داد و گفت: مهم‌ترین چالش بیماران سرطانی استان گرانی داروها و نبود مکانی مناسب برای درمان است که نیازمند حمایت مالی خیرین هستند.

 

پرداخت هزینه‌های مانده‌ی دارویی، نوشداروی خیرین برای بیماران سرطانی

 

دکتر دهقانی با اشاره به جذب متخصص رادیوتراپی در استان خاطر نشان کرد: البته این متخصص به علت راه‌اندازی نکردن مرکز رادیوتراپی موفق به آغاز به کار نشد از این‌رو حدود 20 درصد بیماران برای انجام رادیوتراپی به استان‌های مجاور اعزام می‌شوند.

 

وی حمایت خیرین در راستای پرداخت هزینه‌های مانده‌ی دارویی بیماران و راه‌اندازی انجمن سرطان در استان را از راهکارهای کاهش مشکلات بیماران سرطانی دانست.

 

40 میلیارد ریال دیگر برای تکمیل پروژه‌ی شیمی‌درمانی نیاز است

 

به گزارش ایسنا،‌«حسینی» مدیرعامل مجمع خیرین سلامت خراسان‌جنوبی نیز با اشاره به این‌که پروژه‌ی مرکز رادیوتراپی و شیمی‌درمانی هم‌اکنون در مرحله نازک‌کاری است، افزود: متأسفانه با تورم شدید در بازار و کمبود نقدینگی مجمع، به نوعی کار متوقف است، که البته انتظار می‌رود با همت و کمک‌های بی‌دریغ خیرین بتوانیم هر چه زودتر شاهد حرکت سریع و رو به رشد ساخت این مرکز ارزشمند برای بیماران سرطانی در این منطقه از میهن باشیم.

 

وی از یک دستگاه برای مرکز تاکنون خبر داد و گفت: یک دستگاه شتاب‌دهنده‌ی خطی با انرژی کم به قیمت حدود 7 میلیارد ریال برای مرکز به همت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خریداری شد که هم‌اکنون در انبار نگهداری می‌شود.

 

وی در خصوص اعتبار مورد نیاز پروژه نیز گفت: برای احداث ساختمان مرکز بالغ بر 60 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که تاکنون مبلغی حدود 20 میلیارد ریال به همت خیرین و نیک‌اندیشان تأمین شده است و هنوز مبلغ 40 میلیارد ریال دیگر مورد نیاز است.

 

خراسان‌جنوبی با بیش از 4000 بیمار سرطانی

 

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان از اخذ 7 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای متوقف نشدن پروژه خبر داد و گفت: همه‌ی این مبلغ تاکنون هزینه شده است.

 

وی نوع سازه‌ی این مرکز را بتنی برشمرد و افزود: این مرکز در یک طبقه ساخته می‌شود و با توجه به این‌که در خراسان‌شمالی و سیستان و بلوچستان نیز این مرکز وجود دارد امید می‌رود با توجه به امکانات و تجهیزات در نظر گرفته شده در شرق کشور منحصر به فرد باشد.

 

حسینی با اشاره به 5 بخش این مرکز گفت: بخش تشخیص و درمان رادیوتراپی شامل دستگاه سی.تی سیمیولاتور، براکی‌تراپی و شتاب‌دهنده‌ی خطی است.

 

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان افزود: بخش ترزیق شیمی‌درمانی یکی دیگر از بخش‌های این مرکز است که در سه سالن ویژه‌ی مردان، بانوان و کودکان طراحی و در حال ساخت است.

 

حسینی بخش بستری را شامل اتاق‌های بستری یک تخته، دو تخته و ایزوله دانست و گفت: این بخش نیز ویژه‌ی مردان و بانوان طراحی شده است.

 

وی یادآور شد: خراسان‌جنوبی بیش از 4000 بیمار سرطانی دارد که اکثر این بیماران به علت بعد مسافت تا نزدیک‌ترین مرکز درمان(در مشهد)، طولانی بودن مدت درمان (20 تا 40 روز در یک دوره)، هزینه‌های همراه، نبود مکان اقامت و هزینه‌های زیاد دارو ترجیح می‌دهند درد بیماری را تا فرارسیدن مرگ تحمل کنند.

 

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان اظهارامیدواری کرد ساخت این مرکز سبب برطرف شدن بسیاری از هزینه‌های اضافی شود که بر بیماران سرطانی تحمیل می‌شود.

 

حسینی از مسوولان و مردم خواست کمک‌های خود را برای ادامه‌ی ساخت مرکز به شماره حساب 566666748 حساب مهرگستر بانک کشاورزی و جاری بانک ملی 0106583151009 واریز کنند.

 

گزارش از عصمت برزجی

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=16108
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه