میهن صنعت :

تأثیر توافقنامه ژنو بر بخش صنعت/عطش همیشگی خودروسازان برای رشد قیمت‌ها

میهن صنعت : در هفته‌ای که گذشت، مهمترین اتفاقی که فعالان اقتصادی کشور و از جمله صنعتگران را تحت تأثیر خود قرار داد، موافقتنامه ژنو بود. این موضوع به عنوان محور اصلی اخبار منتشر شده در بخش صنعت طی هفته گذشته مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از فارس، در موافقتنامه ژنو بر لغو تحریم‌ها علیه حمل و نقل و سیستم بانکی تأکید شده است که این مسئله امید صنعتگران را به نقل و انتقال پول، واردات مواد اولیه و صادرات کالاهای صنعتی افزایش داد.

آرمان خالقی، مدیرعامل خانه صنعت در این مورد با تشریح جزئیات تأثیر توافق ژنو بر وضعیت بخش صنعت، به فارس گفت: لغو بخشی از تحریم‌ها باعث فعال شدن صنایع مختلف و تأمین بخشی از تجهیزات مورد نیاز کارخانه‌ها خواهد شد.

وی در مورد تأثیر توافق ژنو بر فعالیت بخش صنعت، اظهار داشت: در متن توافقنامه ژنو بر لغو تحریم‌های نفتی، حمل و نقل و خدمات تأکید شده و علاوه بر این، لغو تحریم صادرات محصولات پتروشیمی و فلزات گرانبها نیز مطرح شده است.

وی ادامه داد: طبق این توافقنامه به صراحت اجازه مبادلات مالی برای دارو، غذا و محصولات کشاورزی صادر شده است.

خالقی با بیان اینکه صنایع مختلفی به صنعت غذا وابسته هستند، گفت: با لغو تحریم‌ها علیه صنعت غذا، صنایع دیگر مانند بسته‌بندی و حمل و نقل نیز فعال خواهند شد و این مسئله باعث می‌شود تا صادرات و تجارت در این حوزه‌ها افزایش یابد.

همچنین در موافقتنامه ژنو موضوع رفع تحریم‌ها علیه صنعت خودرو مورد توجه قرار گرفته است که این مسئله انتظار مردم برای کاهش قیمت خودرو را به همراه داشته است.

محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت در هفته‌ای که گذشت در این مورد با تشریح جزئیات تحریم‌های اعمال‌شده علیه صنعت خودروسازی ایران، به فارس گفت: رفع کامل تحریم‌ها علیه خودروسازی ایران، نیازمند رفع تحریم‌های بانکی و انتقال پول است.

وی با اشاره به توافقات ژنو برای رفع تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی ایران، اظهار داشت: تحریم‌های صنعت خودرو از ابتدای جولای با دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا اعمال شد و بر اساس آن، شرکت‌های خارجی از همکاری با صنعت خودروسازی ایران منع شدند.

وی ادامه داد: بر اساس این تحریم‌ها تمام افرادی که در ارتباط با تأمین قطعه، مواد اولیه خودروسازی و خدمات پس از فروش با صنعت خودروسازی ایران اعم از خودروهای سبک و سنگین همکاری دارند، از ادامه همکاری منع شدند.

صالحی‌نیا تصریح کرد: بر این اساس، خودروسازان خارجی نباید در تأمین قطعه یا تأمین مواد مختلف برای تولید قطعه و خودرو با شرکت‌های ایرانی همکاری داشته باشند که با رفع تحریم‌ها، این محدودیت‌ها باید برداشته شود.

وی با بیان اینکه تاکنون نیز خودروسازان با وجود تحریم‌ها در تأمین قطعه یا مواد اولیه موردنیاز برای تولید قطعه فعال بوده‌اند، گفت: تاکنون مواد اولیه و قطعات لازم برای تولید قطعات از طریق واردات تأمین شده است.

معاون وزیر صنعت افزود: تحریم صنعت خودرو در حالی وجود داشت که محدودیت‌هایی در انجام امور بانکی نیز اعمال شده است.

رفع تحریم‌ها علیه صنعت خودروی ایران، استقبال خودروسازان خارجی را نیز به همراه داشت، به طوری که در هفته گذشته خبر استقبال خودروسازان فرانسوی از توافق هسته‌ای ایران و ژنو منتشر شد.

در خبری که فارس منتشر کرد، شرکت‌های خودروسازی پژو و رنو فرانسه از لغو تحریم‌های ایران استقبال کردند. بر این اساس، خودروسازان فرانسوی پژو و رنو اعلام کردند که بیشترین سود را از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 می‌برند.

صنعت غذا نیز از جمله بخش‌هایی بود که در توافق ژنو بر رفع تحریم‌ها علیه این صنعت تأکید شد. در این راستا علی موحد، دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی در گفت ‌و گو با فارس از افزایش 50 درصدی تولید صنایع غذایی با لغو تحریم‌ها خبر داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 50 درصد ظرفیت صنعت غذا غیر فعال است، اظهار داشت: با لغو تحریم‌ها علیه صنعت غذا و فعال شدن حمل و نقل، بیمه و انتقال پول، امکان فعال شدن این ظرفیت خالی فراهم می‌شود.

* تقاضای افزایش قیمت خودروهای داخلی

با وجود توجه توافقنامه ژنو به موضوع لغو تحریم‌ها علیه صنعت خودرو، بازار خودرو واکنش قابل توجهی به این موافقتنامه نشان نداد و این مسئله عاملی برای انتشار گزارش بر روی سایت خبرگزاری فارس شد.

در این گزارش که با عنوان «بی‌اعتنایی بازار خودرو به نتایج مذاکرات ژنو» منتشر شد، آمد: بازار راکد خودرو نسبت به نتایج مذاکرات ژنو واکنشی نشان نداد.

رکود خرید و فروش در بازار خودرو و گرانی نرخ‌ها در این بازار آنقدر زیاد است که حتی نتایج مذاکرات ژنو نیز نتوانست این بازار را به واکنش وا دارد. در حال حاضر قیمت خودرو در بازار بالاتر از توان خرید اکثر مردم است و همین مسئله باعث رکود در بازار شده است، به طوری که خریداری برای خودروهای گران‌قیمت وجود ندارد.

در همین حال و با وجود رکود بازار خودرو، باز هم خودروسازان از زیاده خواهی همیشگی خود دست بر نداشتند و مجدداً تقاضای افزایش قیمت محصولاتشان را به شورای رقابت ارائه دادند.

عیسی امامی، عضو ناظر شورای رقابت در گفت‌ و گو با فارس با بیان اینکه این شورا دو هفته فرصت دارد اطلاعات مربوط به مصرف ارزی خودروسازان را برای اعضای شورا تهیه کند، از ارائه تقاضای خودروسازان برای افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی خبر داد.

وی با تشریح جزئیات آخرین جلسه شورای رقابت، اظهار داشت: در این جلسه، موضوع مصرف ارزی خودروسازان مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد شورای رقابت طی دو هفته، آخرین وضعیت خودروسازان را از نظر مصرف ارز و تأثیر نرخ آن بر تولید برای اعضای شورا تهیه کند.

وی توضیح داد: بر این اساس، آخرین وضعیت خودروسازان از نظر میزان مصرف ارز، تأثیر نرخ ارز بر قیمت تمام شده تولید، تراز مالی 6 ماهه اول سال جاری و قطعات مورد استفاده در تولید خودرو بررسی و گزارش آن به اعضا ارائه می‌شود.

* گرانی فزاینده خودرو در سایه بی‌تدبیری‌

در هفته گذشته گزارش 100 روزه دولت از سوی رئیس جمهور ارائه شد. این مسئله عاملی بود تا گزارشی از عملکرد وزارت صنعت در بخش صنعت و معدن در 100 روز گذشته توسط خبرگزاری فارس منتشر شود.

در این گزارش عنوان شد که دولت یازدهم در حالی در آستانه 100روزگی قرار دارد که مهمترین رویداد بخش صنعت در این دوره، ترخیص خودروهای ممنوع‌الورود از گمرک، تلاش مسئولان برای افزایش قیمت خودرو و صدور مصوبه بی‌سرانجام گشایش ال‌سی 30 درصدی بوده است.

در حالی نزدیک به 100 روز از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید می‌گذرد که فعالان صنعتی و معدنی کشور که مدتهاست در انتظار گشایشی در بخش تولید هستند، اتفاق خاصی را در این مدت تجربه نکرده‌اند، هر چند تحول اساسی صنعت گره خورده به زلف شاخص‌های کلان اقتصاد مانند تورم، خروج از رکود تورمی و … است.

این در شرایطی است که نعمت زاده وزیر صنعت برای کسب رأی اعتماد مجلس، برنامه مفصلی را جهت حل مشکلات بخش تولید ارائه کرد اما در عمل، شاید بتوان گفت مهمترین مصوبه صنعتی دولت طی سه ماه اخیر تنها گشایش ال‌سی با پیش پرداخت 30 درصدی بود که البته صنعتگران می‌گویند با توجه به شرایط دشواری که برای گشایش آن تعیین شده است، استفاده از آن چندان عملیاتی نیست.

* کش‌مکش فولادی‌ها و سنگ آهنی‌ها

انتشار اخباری در خصوص قیمت‌گذاری فولاد و سنگ آهن و نحوه پرداخت بهره مالکانه معادن سنگ آهن نیز در هفته‌ای که گذشت، توسط خبرگزاری فارس صورت گرفت.

بهرام سبحانی، عضو هیئت مدیره شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این مورد با بیان اینکه تصمیمی برای تغییر قیمت سنگ آهن گرفته نشده است، به فارس گفت: در حال حاضر در مورد نحوه پرداخت بهره مالکانه معادن سنگ آهن در حال مذاکره هستیم.

وی اظهار داشت: مذاکره در مورد نحوه پرداخت بهره مالکانه بین تولید‌کنندگان سنگ آهن و فولادی‌ها در حال انجام است و قرار است در این مورد توافق صورت گیرد.

وی ادامه داد: در حال بحث بر سر این هستیم که بهره مالکانه معادن سنگ آهن توسط سنگ آهنی‌ها پرداخت شود و یا توسط فولادی‌ها و یا اینکه این مبلغ توسط فروشنده و خریدار تأمین شود که هنوز در این مورد به توافق قطعی نرسیده‌ایم.

سبحانی با بیان اینکه فولادی‌ها و سنگ‌آهنی‌ها هر سال بر سر قیمت سنگ آهن با یکدیگر توافق می‌کنند، افزود: امسال توافقی در این مورد صورت نگرفته و در حال مذاکره هستیم.

علاوه بر این، یک مقام آگاه از انجام مذاکره برای تعیین قیمت پایه فولاد در بورس خبر داد و گفت: در صورت نهایی شدن این مذاکرات، 40 درصد قیمت محصولات فولاد خوزستان در بورس به عنوان قیمت پایه فروش فولاد لحاظ خواهد شد.

همچنین در هفته‌ای که گذشت، حمید رضا طاهری‌زاده نایب رئیس انجمن فولاد از آزادسازی صادرات فولاد خبر داد و گفت: طبق اعلام دولت، متقاضیان صادرات فولاد پس از هر مرحله صادرات می‌توانند برای دریافت مجوز صادرات، مجددا اقدام کنند و به این ترتیب، صادرات فولاد به نوعی آزاد شده است.

وی اظهار داشت: طبق مصوبه دولت، صادرات نبشی و ناودانی به طور کامل آزاد شده است.

در هفته گذشته، برنامه 100 روزه ایمیدرو نیز در خبرگزاری فارس منتشر شد که در این برنامه، تدابیری چون گشایش ال‌سی یکی از 7 طرح فولادی، شفاف‌سازی در قیمت کنسانتره سنگ آهن و پیگیری تسریع در بهره‌برداری از طرح طلای زرشوران از جمله مهمترین اولویت‌ها عنوان شده است.

در این برنامه 100 روزه که توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تدوین شده است، مسائلی مانند گشایش ال‌سی یکی از 7 طرح فولادی، شفاف سازی در قیمت کنسانتره سنگ آهن و پیگیری تسریع در پیشرفت فیزیکی و بهره‌برداری از طرح طلای زرشوران به عنوان مهمترین برنامه‌های این سازمان در 100 روز اخیر معرفی شده است.

* ورود دوباره مجلس به موضوع حمایت از تولید ملی

در هفته گذشته، حمید رضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی از تصمیم مجلس برای ورود دوباره به موضوع حمایت از تولید ملی خبر داد و به فارس گفت: با توجه به گذشت 100 روز از فعالیت دولت، لایحه‌ای برای حمایت از تولید ملی از سوی دولت تهیه نشده و به همین دلیل، مجلس دوباره طرح قبلی را با اصلاحاتی به جریان خواهد انداخت.

خبر افت کیفی پودر شوینده در اثر افزایش قیمت تولید و برنامه‌ریزی برای حل این مشکل نیز از جمله اخباری بود که هفته گذشته در خبرگزاری فارس منتشر شد.

در هفته‌ای که گذشت نظام‌الدین برزگری در ریاست سازمان ملی استاندارد ابقا شد که خبر آن نیز در خبرگزاری فارس منتشر شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=32450
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه