با رد پیشنهاد ادغام صورت گرفت؛

تأکید کارشناسان بر لزوم همکاری مشترک

میهن صنعت : چندی پیش در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل قدیم و جدید ایران خودرو، هاشم یکه زارع با تأکید بر لزوم همکاری ایران خودرو و سایپا گفت: دو شرکت ایران خودرو و سایپا باید در کنار رقابت در بازار داخلی، در سطح بین المللی ارتباطی دوستانه و رفاقتی داشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، یکه زارع با شهامت بیشتر از همکاری با شرکت رقیب سخن به میان آورد و اعلام کرد: همکاری دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودررو و سایپا در زمینه های مختلف طراحی پلتفرم و تولید قطعات مختلف خودرو از ضروریات تکامل خودروسازی ایران است.

عضو انجمن قطعه سازان در این رابطه گفت: چنانچه ادغام دو شرکت خودروسازی همراه با تغییر مدیریت و روی کار آمدن یک مدیر توانمند و عالی باشد، ادغام راهکار مناسبی خواهد بود اما در صورتی که شرکت ها ادغام شوند و تغییری در مدیریت آن ایجاد نشود، بنده نتایج آن را چندان مثبت ارزیابی نمی کنم.

ابوالقاسم آروند تأکید کرد: جهت ادغام سایپا و ایران خودرو ابتدا باید مدیران این دو شرکت خودروسازی دلایل و اهداف خود را مشخص کرده سپس ادغام را آغاز کنند اما افزایش همکاری دو شرکت ایران خودرو و سایپا قطعاً راهکار مناسب تری نسبت به ادغام خواهد بود و موجب رشد خودروسازی می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می گوید: در تمام دنیا خودروسازان بزرگ برای تسخیر بازار و افزایش توان و سرمایه های خود با هم تجمیع می شوند.

اله وردی دهقانی افزود: چنانچه دو شرکت خودروسازی ایران خودرو سایپا با یکدیگر تجمیع شوند توانایی تسخیر بازارهای داخلی و خارج را خواهند داشت و حتی می توانند به توانایی تولید خودرو هیبریدی نیز دست پیدا کنند.

وی متذکر شد:‌ چنانچه ادغام ایران خودرو و سایپا هدفمند و همراه با مدیریت خوب باشد قطعاً در بهبود وضعیت صنعت خودرو مؤثر خواهد بود اما چنانچه انگیزه ای برای رقابت در بازار نداشته باشند با توجه به بسته بودن بازار خودرو کشور بر روی دنیا، صنعت خودروسازی زمینگیر خواهد شد.

یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است: ادغام این دو شرکت خودروسازی اقدام مناسبی نیست بلکه باید همکاری این دو شرکت گسترش پیدا کند و رقابت آنها بیرون از مرزهای کشور صورت گیرد.
حسین گروسی عنوان کرد: ایران خودرو و سایپا باید همکاری های خود را افزایش دهند مانند شرکت پژو و سیتروئن که دو خودروسازی جدا هستند اما همکاری های بسیاری با هم دارند و رقابت بین این دو شرکت خودروساز خارج از مرزهای کشورشان است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص اتحاد استراتژیک ایران خودرو و سایپا گفت: این روش در سراسر دنیا مرسوم است و زمانی که بازار محصولات در معرض تحدید قرار می گیرد و قدرت رقابتی کاهش می یابد، کارخانه های تولید کننده آن محصولات دست به اتحاد استراتژیک می زنند.

به گزارش پرشین خودرو اسماعیل جلیلی ضمن بیان این مطلب افزود: چنانچه اتحاد استراتژیک دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو در راستای پویایی صنعت و افزایش مزیت های رقابتی باشد مفید خواهد بود اما در صورتی که این اتحاد باعث ایجاد انحصار و ادامه روند کنونی در بازار باشد اقدام مناسبی نخواهد بود.

وی در خصوص طراحی پلتفرم مشترک توسط دو خودروساز بزرگ کشور خطرنشان کرد: لازمه طراحی پلتفرم وجود یک برند معتبر و شناخته شده در بازارهای جهانی است لذا چنانچه طراحی پلتفرم جدید همانند خودرویی مانند سمند باشد چندان مفید نخواهد بود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=26108
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه