میهن صنعت:

تاریخچه تصویری خودروهای اسپورت ژاپنی

میهن صنعت: برای بیش از نیم قرن، سرزمین آفتاب تابان یک منبع متناوب از کیفیت رانندگی و عملکرد مقرون‌به‌صرفه بوده است. در ادامه تاریخچه‌ای کوتاه از تلاش ژاپنی‌ها در این عرصه را به صورت تصویری مرور می‌کنیم.


۱۹۵۹
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت  به نقل از پدال مدل‌های اسپورت داتسون 1500/1600/2000 رودستر به‌عنوان کانورتیبل‌هایی با جثه کوچک شروع کردند و تا مسابقات باشگاه اسپورت‌های امریکایی (SCCA) نیز راه یافتند.

1962 Datsun 1500

1962 Datsun 1500


۱۹۶۳
اولین خودروی هوندا، یک S500 رودستر ۶۸۰ کیلوگرمی بود که برای پیشرانه از یک موتور کوچک DOHC با چهار سیلندر در یک ردیف و خط قرمز ۹۵۰۰ دور بر دقیقه استفاده می‌کرد. در این میان، یک اثر از تولید موتورسیکلت در آن مشهود بود: چرخ‌های متصل به زنجیر.

1964 Honda S500

1964 Honda S500


۱۹۶۵
اولین خودروی اسپرت تویوتا، «اسپورتس 800» نام داشت که قدرتی به‌اندازه ۴۴ اسب‌بخار تولید می‌کرد. در این مدل، یک پنل سقف تارگای جداشدنی به کار رفته بود.

1965 Toyota Sports 800

1965 Toyota Sports 800


۱۹۶۷
تیم طراحی تویوتا با همکاری «یاماها» مدل 2000GT را ساخت؛ یک رقیب ژاپنی برای جگوار E تایپ.

1967 Toyota 2000GT

1967 Toyota 2000GT


مدل کوزمو کوپه مزدا نیز همزمان موتور برجسته برند، یعنی «وانکل» را معرفی کرد.

۱۹۶۸
مدل بلوبرد/1300-1600/510 سدان از داتسون یک فرمول جدید از ب‌ام‌و 1600 در خود داشت.

1971 Datsun 510

1971 Datsun 510


۱۹۷۰
داتسون حرکتی را که آغاز کرده بود با مدل زیبای فیر لیدی یا 240Z ادامه داد. اولین نسخه از این خودرو با یک موتور SOHC با چهار سیلندر در یک ردیف و یک سیستم تعلیق استرات مستقل همراه بود. داتسون با این مدل توانست تمام خودروهای مقرون به صرفه بریتانیایی و اسپورت‌های ایتالیایی را در بازار امریکا پشت‌سر بگذارد.

1970 Datson 240Z

1970 Datson 240Z


در جبهه داخلی، کوپه اسپورت اسکای‌لاین GT-R پا به عرصه وجود گذاشت. مدلی که ۲۰ سال بعد با نام «گودزیلا» معروف شد.

۱۹۷۱
در گذشته از مدل‌های RX-2 و RX-3 مزدا که برای پیشرانه از موتور وانکل استفاده می‌کردند، به‌عنوان سوپر کوپه یاد می‌شد. رکورد ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت از این خودرو ثبت شده است.

1971 Mazda RX-2

1971 Mazda RX-2


۱۹۷۹
در تویوتا سلیا، داتسون Z با یک صندلی عقب تزئین شده بود. پس از شروع به کار در بازار خانگی، این خودرو، طراحی‌های ظاهری زیبایی دریافت کرد و ارتقای همراه با اضافه‌شدن توربوشارژر، قدرت آن را به ۲۰۰ اسب‌بخار رساند.
مزدا در مدل RX-7، قدرت را با یک بدنه سبک دو سرنشینه و یک قیمت متعادل ترکیب کرد.

1979 Mazda RX-7

1979 Mazda RX-7


۱۹۸۲
سدان اسپرت «ماکسیما» از داتسون، عناصر پیشرانه خود را از 240Z دریافت کرده بود.

1982 Datsun Maxima

1982 Datsun Maxima


میتسوبیشی استاریون 2+2 به صورت دیفرانسیل عقب، توربوشارژر و با یک نام عجیب و غریب به جرگه خودروهای با عملکرد بالا پیوست.

۱۹۸۵
تویوتا MR2 کوپه و اسپایدر با موتور میانی که برای طراحی‌اش از فراری الهام گرفته بود، مدت زیادی در یک دوره خاص زمانی که برند تویوتا می‌خواست از حالت خسته‌کنندگی بیرون آید، به ایفای نقش پرداخت.

1985 Toyota MR2

1985 Toyota MR2


۱۹۸۶
نسخه‌های Si برای مدل‌های سیویک، CRX، و پریلود از هوندا باعث افزایش سرعت و قابلیت هندلینگ این خودروها می‌شد.

1986 Honda Civic CRX Si

1986 Honda Civic CRX Si


نسل دوم از مزدا RX-7 با گزینه توربوشارژر و رکورد سرعت ۳۸۳ کیلومتر بر ساعت از راه رسید.

۱۹۸۸
هوندا پریلود با سیستم فرمان چهارچرخ‌اش (AWS)، سر و صدای زیادی بر پا کرد.

1988 Honda Prelude Si

1988 Honda Prelude Si


۱۹۹۰
مزدا MX-5 میاتا که برای طراحی خود از لوتوس الهام گرفته شده بود، حال‌وهوایی در خود داشت که بعدها تبدیل به به محبوب‌ترین رودستر دنیا شد.

1990 Mazda MX-5 Miata

1990 Mazda MX-5 Miata


رونمایی اولیه اینفینیتی از مدل Q45 که یک سدان اسپورت با سیستم تعلیق نیمه‌فعال چهار چرخ بود، در این سال صورت گرفت.

برای جلب نظر علاقه‌مندان، خودروسازان ژاپنی توافق کردند تا خروجی موتورهای خانگی‌شان را به ۲۸۰ اسب‌بخار محدود کنند.

۱۹۹۱
آکورا NSX با یک بدنه آلومینیومی جمع‌وجور و یک موتور ۳ لیتری ۸۰۰۰ دور بر دقیقه‌ای V-6 همراه با یک سیستم زمان‌بندی متغیر برای سوپاپ‌ها، به‌عنوان یک رقیب برای فراری ظاهر شد. سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها الهام گرفته از نمونه مشابه در موتورسیکلت‌های هوندا، اولین بار در قالب چهار چرخ در آکورا اینتگرا GS-R مدل ۱۹۸۹ در ژاپن ظاهر شده بود.

1991 Acura NSX

1991 Acura NSX


۱۹۹۲
سومین و آخرین نسل از مزدا RX-7 با توربوشارژر همیشگی، دینامیک رانندگی بهتر و طراحی جالب‌توجه در بدنه از راه رسید.

1994 Mazda RX-7

1994 Mazda RX-7


مدل‌های اسپورت SVX سوبارو که طراحی «جیوجیارو» بودند، از یک موتور ۳/۳ لیتری با شش سیلندر در یک ردیف به همراه یک سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک استفاده می‌کردند. در همین حال، سوبارو ایمپرزا WRX تکنولوژی مسابقات رالی قهرمانی جهان را به سطح خیابان‌ها آورد. البته بازار امریکا ۱۰ سال تا آمدن WRX صبر کرد.

۲۰۰۰
هوندا برای جشن گرفتن پنجاهمین سال تولدش، یک مدل سبک و سرزنده با عنوان S2000 عرضه کرد که با یک موتور ۲ لیتری VTEC با محدودیت ۹۰۰۰ دور بر دقیقه همراه بود.

2000 Honda S2000

2000 Honda S2000


۲۰۰۳
میتسوبیشی لنسر اولوشن VIII با ترمزهای «برمبو»، شوک‌های «بیلستین» و بال عقب زیبا از جنس فیبر کربن، وارد بازار شد.

2005 Mitsubishi Lancer Evolution

2005 Mitsubishi Lancer Evolution


۲۰۰۴
آخرین نفس‌های «قوای دورانی» در RX-8 با تعداد زیادی در و یک صندلی عقب بود.

2008 Mazda RX-8

2008 Mazda RX-8


انجمن سازندگان اتومبیل ژاپن، محدودیت قدیمی ۲۸۰ اسب‌بخاری خود را حذف کرد.

۲۰۰۹
نیسان با معرفی مدل GT-R، سطوح عملکردی خود را به نقطه‌ای بالاتر جابجا کرد. GT-R برای پیشرانه از یک موتور دو توربوشارژر V-6 استفاده کرده و دارای سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک بوده است. همچنین در این مدل، یک داشبورد شبیه بازی‌های ویدیویی برای هیجان بیشتر اضافه شده است.

2009 Nissan GT-R

2009 Nissan GT-R


لکسس از بمب F جدید خود رونمایی کرد؛ ISF یک سلاح استراتژیک لکسس در جاده بود که آن را در پشت نقاب یک سدان خانوادگی پنهان می‌کرد.

۲۰۱۲
لکسس که همچنان مستانه، رو به جلو قدم برمی‌داشت، تمام دروسی را که از پیست فراگرفته بود، در ۵۰۰ نمونه از سوپرماشین LFA به کار گرفت. در این خودرو، از یک موتور ۴/۸ لیتری V10 در قالب یک بدنه فیبرکربنی استفاده شده بود. علی‌رغم قیمت نجومی که برای LFA درنظر گرفته شده بود، به‌نظر می‌آید که تویوتا در این پروژه ضرر کرده است.

2012 Lexus LFA

2012 Lexus LFA


۲۰۱۳
سه‌قلوهای تویوتا GT86، سایون FR-S و سوبارو BRZ، به نظر یک خانواده عجیب و غریب می‌آیند؛ ولی چه کسی می‌تواند از کوپه‌های اسپرت جدید و مقرون‌به‌صرفه شکایت داشته باشد؟

2013 Subaru BRZ

2013 Subaru BRZ


۲۰۱۵
فرض کنید یک فورد موستانگ را به دانشگاه MIT بفرستید. در این صورت چیزی مانند یک لکسس RC F تحویل خواهید گرفت؛ یک کوپه اسپرت غرق در قدرت، عملکرد و خودنمایی.

2015 Lexus RC F

2015 Lexus RC F

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=71975
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه