میهن صنعت :

تاكيد ايران و كره شمالي بر توسعه روابط اقتصادي و تجاري

میهن صنعت : در ديدار وزير صنعت ، معدن و تجارت كشورمان با وزير بازرگاني خارجي كره شمالي دو طرف بريافتن راه هاي جديد جهت توسعه و ارتقاء روابط اقتصادي و تجاري تاكيد كردند.

به گزارش میهن صنعت در ديدار وزير صنعت ، معدن و تجارت كشورمان با وزير بازرگاني خارجي كره شمالي دو طرف بريافتن راه هاي جديد جهت توسعه و ارتقاء روابط اقتصادي و تجاري تاكيد كردند.
به گزارش شاتا ، دكتر " مهدي غضنفري " در ديدار با  "ري يانگ " عنوان كرد: در حال حاضر حجم روابط تجاري ايران و كره شمالي بسيار محدود است و با توجه به روابط قوي دو كشور در سالهاي گذشته و در شرايط كنوني جهان، لازم است مناسبات در جهت منافع دو طرف بيش از پيش گسترش يابد.
وي ادامه داد: به نظر مي رسد جهت گيري ايران و كره شمالي در مسير توسعه تجارت و روابط اقتصادي در گشايش راه هاي جديد نقش موثري خواهد داشت و تشكيل كميسيون مشترك اقتصادي و تجاري به تحقق اين هدف كمك بسياري مي كند.
دكتر غضنفري تصريح كرد : سازمان ها و شركت هاي تابع وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگي دارند در زمينه هايي چون صادرات محصولات غذايي ، دارو و تجهيزات پزشكي، ماشين آلات كشاورزي، مصالح ساختماني، انواع ژنراتورهاي صنعتي ، خدمات فني ومهندسي با  كره شمالي همكاري داشته باشد .
وزير صنعت ، معدن و تجارت از شيشه و انواع سنگ هاي تزئيني، قير، انواع ژنراتورهاي سنكرون و كاشي و سراميك، همچنين احداث ، بازسازي و نوسازي كارخانجات ذوب آهن و فولاد در قالب پيمانكاري، مشروط به وجود منابع مالي لازم و همكاري  در بخش اكتشاف، استخراج و فرآوري مواد معدني به عنوان ديگر محورهاي همكاري با كره شمالي نام برد.
وي اين موضوع را نيز يادآور شد كه به منظور اطلاع رساني بهتر به فعالان اقتصادي جمهوري اسلامي ايران لازم است تا اطلاعات واقعي از بخش هاي صنعتي ،  معدني و تجاري كره شمالي وجود داشته باشد چرا كه  اطلاعات واقعي، امكان ايجاد شناخت بهتر و تصميم گيري صحيح را در پي خواهد داشت.
به گزارش شاتا ، وزير صنعت ، معدن و تجارت همچنين در پايان اين ديدار گفت: همكاري هاي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و كره شمالي در كوتاه مدت تا 100 ميليون دلار قابل افزايش است.
دكتر غضنفري افزود: دو كشور از نظر سياسي  روابط ديرينه اي دارند اما از نظر تجاري ، مبادلات زياد نيست و شاخه هاي همكاري نيز محدود است.
وي افزود : در اين ديدار قرار شد كره شمالي تا 20 روز آينده فهرست اقلام مازاد توليدي و همچنين نيازمندي هاي خود را به ايران اعلام كند .
يادآور مي شود: عمده ترين كالاهاي صادراتي ايران به كره شمال شاملمدارهاي چاپي، مدارهاي مجتمع مونوليتيك، مونيتورهاي ويدئويي رنگي، نمايشگر لمسي بريل است و در مقابل بازوهاي انتقال نيرو، تركيبات براي پاك كردن سطح فلزات، ساير سپرها، صفحه و ورق و نوار خود چسب  را از اين كشور وارد مي شود .
وزير صنعت ، معدن و تجارت همچنين از سنگ آهن ، كنسانتره ، فلزات رنگين ، سرب به عنوان مواد مازاد توليد كره شمالي نام برد و گفت : ايران به اين نوع مواد اوليه نياز دارد و در خصوص واردات آن گفت وگو شد ، در مقال كره شمالي نيز از نياز خود به واردات مواد صنعتي ، خودرو ، ماشين آلات و مصالح ساختماني خبرداد .
وي با اشاره به ديدار هيات كره اي از يك كارخانه صنعتي توليد خودرو در تهران گفت : آنها علاقه زيادي به استفاده از فناوري هاي ايران براي نوسازي كارخانه هاي خود دارند .
دكتر غضنفري سپس گفت: قرار شد پس از تهاتر كالا به كالا  وارد مرحله تهاتر كالا و خدمات شويم و با صادرات خدمات فني و مهندسي كره شمالي را در نوسازي كارخانه هاي خود كمك كنيم .
وزير تجارت خارجي كره شمالي نيز با تاكيد بر ضرورت گسترش مناسبات اقتصادي دو كشور گفت : هم اكنون روابط سياسي در سطح خوبي است و بايد مراودات تجاري خود را نيز تقويت كنيم .
وي تشكيل كميسيون مشترك تجاري و اقتصادي ، مبادله كالاهاي مازاد توليد و مورد نياز دو كشور ، اعزام هيات كارشناسي براي شناسايي زمينه هاي مشترك همكاري و كمك ايران به نوسازي صنايع كره شمالي را از جمله محورهاي همكاري فيمابين عنوان كرد .
كره شمالي با نام رسمي جمهوري دموكراتيك خلق كره، كشوري است در بخش شمالي شبه‌جزيره كره در شرق آسيا. پايتخت و بزرگ‌ترين شهر آن پيونگ‌يانگ است. اين كشور از جنوب با كره جنوبي، از شمال با جمهوري خلق چين و در زاويه شمال شرقي مرز كوچكي با روسيه دارد
اين كشور بيش از 120 هزار 538 كيلومتر مربعي ، جمعيتي افزون بر ۲۴ ميليون نفر را در خود جاي داده است

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=5915
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه