میهن صنعت :

تا زیان جبران نشود، قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد

میهن صنعت : خودروسازان همچنان در زیان بسر می برند و در تلاش برای پرداخت بدهی قطعه سازان هستند ضمن اینکه شرکت پژو در راه ایران است از همکاری و کسب تکنولوژی از این شرکت استقبال می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان حضور مجدد شرکت پژو در ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ایران‌خودرو قراردادهای بلندمدتی با پژو امضا کرده بود که حتی روسای جمهور هم پای آن قرارداد را امضا کرده بودند. اما تحریم‌ها باعث شد این همکاری ادامه پیدا نکند.

وی ادامه داد: طی جلسه‌ای که در همایش بین‌المللی صنعت خودرو با مدیران این شرکت‌ها، داشتیم اظهار تأسف کردند که نتوانستند با ایران همکاری کنند و اعلام کردند که به محض لغو تحریم‌ها از سوی مجریان آماده از سرگیری مجدد همکاری خود با ایران هستند به همین دلیل در راه سفر به ایران هستند.

نعمت بخش افزود: گروه خودروسازان ایرانی در دوران تحریم ثابت کردند بدون پژو هم می‌توان 206 تولید کرد. این مدل پژو خودرو مناسبی است و مورد استقبال قرار گرفته که باید تولید آ این محصول ادامه یابد.

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: اکنون پژو قصد جبران دارد چه بسا بتوانند برای خودروهای جدید امتیازهای خوبی بدهند البته خودروسازان معیارهایی برای تولید خودروهای جدید دارند که برای ایجاد همکاری با این نوع شرکت‌ها مناقصه تعیین‌کننده است. بدین ترتیب هر خودروسازی که بیشترین امتیاز را کسب کند با آن شرکت قرارداد می‌بندیم.

وی مهم‌ترین ویژگی خودروهای جدید را رقابتی بودن آن عنوان کرد و افزود: خودرو باید رقابتی باشد. یعنی با قیمت مناسب، کیفیت خوبی داشته باشد تا حداقل بتوانیم 30 درصد از آن را در بازار هدف صادر کنیم. ضمن اینکه باید نقشه‌ها و انتقال تکنولوژی را به ما بدهند تا بتوانیم سریع به ساخت داخل برسیم در این بین چون پژو قبل‌تر هم با ایران ارتباط کاری داشته است این بار نیز به ایران می‌آید زیرا ممکن است که نسبت به رقبا امتیاز بیشتری بدست آورد.

نعمت بخش اظهار کرد:خودروسازان هم باید از این طریق با توسعه محصول را سرعت ببخشند و خودرو های جدید به بازار عرضه کنند تا بدین شیوه خودروهای قدیمی از میان برود و رضایت مشتری حاصل شود. امیدواریم با رفع تحریم‌ها بتوانیم خودروهای جدید تولید و به بازار عرضه کنیم.

زیان خودروسازان ادامه دارد

دبیر انجمن خودروسازان در رابطه با مطالبات قطعه‌سازان گفت: سال گذشته خودروسازان 4000 هزار میلیارد تومان و از ابتدای سال 92 تاکنون نیز 1000 میلیارد تومان زیان کردند. قانون‌گذار در تبصره 2 ماده 101 برنامه پنجم توسعه به دولت تکلیف کرده است که اگر دولت قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی عرضه کرد باید کمک زیان به شرکت تولیدکننده  بدهد اما هیچ کدام از این دو دولت این کمک زیان را به خودرو سازان ندادند.

بدین ترتیب 5000 هزار میلیارد تومان از سال گذشته تا کنون زیان متوجه خودروسازان شده است که اگر زیان را بدهند تمام پول قطعه‌سازان را پرداخت می‌شود. در هرصورت خودروسازان به امید دولت بیکار ننشسته‌اند بلکه شرکت‌ها سهام و دارایی‌های خود را می‌فروشند. به طور مثال ایران‌خودرو سهام بانک پارسیان خود را فروخت و به محض اینکه پول به دستشان بیاید مقداری از پول قطعه‌سازان را پرداخت می‌کنند اگر پول قطعه‌سازان عقب افتاده صرفأ بخاطر همین 5000 هزار میلیارد تومان است.

به گفته وی ایران‌خودرو و سایپا موظفند در مقاطع 3 ماهه آخرین وضعیت خود را به بورس اعلام کنند. طبق این آمار ایران خودرو 450 میلیارد و سایپا 273 میلیارد تومان ضرر کردند.

تا زیان جبران نشود کاهش قیمت نداریم

وی ادامه داد: شورای رقابت بر اساس ارز 2500 تومان قیمت داد در صورتی که خودروسازان از ارز آزاد استفاده می‌کنند. پیش‌تر که دلار 3600 تومان استفاده می‌کردیم الان دلار 3000 تومان شده اما این کار فقط از میزان ضرر کم کرده است زیرا قیمت‌گذاری بر مبنای 2500 تومان بوده است. ضمن اینکه مبنای قیمت‌گذاری شورای رقابت ایراد دارد این مبنا قیمت  فروردین 91 است که در آن سال بنا به سیاست دولت آقای احمدی نژاد مقرر شد با این قیمت هم سال گذشته 4000 هزار میلیارد تومان زیان متوجه این شرکت شد حالا همین قیمت مبنای شورای رقابت شده که باید هم مبنا را اصلاح کنند و هم نرخ ارز را تغییر دهند تا خودروسازان از زیان خارج شوند ضمنأ چرا هنوز از زیان خارج نشده سراغ کاهش قیمت را می گیرید؟

منبع: بازار خبر
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=39753
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه