میهن صنعت :

تجدید مناقصه خط ‌آهن شیراز بندرعباس/ اعلام قریب‌الوقوع قیمت نهائی

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن و فرودگاه‌های شرکت ساخت با اشاره به کنار گذاشتن شرکت تراورس به عنوان طرف مشارکت و پیمانکار سابق خط‌آهن شیراز-بندرعباس، از برگزاری مناقصه و جذب پیمانکار و شریک جدید برای این پروژه خبر داد.


 

 

حسین نازدار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل فعلاً برنامه خاصی برای ورود به عرصه ساخت بنادر و فرودگاه‌ها ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر 11 هزار کیلومتر خط آهن در کشور وجود دارد، ضمن آنکه تنها در سال جاری بیش از 11 هزار کیلومتر خط آهن در دست مطالعه و اجرا داریم.

 برگزاری مجدد مناقصه خط‌آهن شیراز – بندر عباس در آینده نزدیک

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در حال احداث حدود 5 خط ریلی در استان فارس هستیم، در خصوص سرانجام ساخت راه‌آهن شیراز ـ بندرعباس و انجام فعالیت در این مسیر ریلی، تصریح کرد: در این خط‌آهن نیز نظیر دیگر پروژه‌ها در حال تصویب قیمت مقطوع هستیم.

‌معاون ساخت و توسعه بنادر، راه‌آهن و فرودگاه‌های شرکت ساخت با بیان اینکه احداث این مسیر ریلی در قانون به صورت مشارکتی دیده شده تصریح کرد: این پروژه با هر گروهی که بتوانیم مشارکتی کار را انجام دهیم، طبق قانون عملیاتی خواهد شد.

نازدار با اشاره به اینکه هم‌اکنون هیچ پیمانکاری در خط‌آهن شیراز ـ‌ بندرعباس فعال نیست، تصریح کرد: شرکت قبلی سازنده این مسیر ریلی (شرکت خط و ابنیه فنی راه‌‌آهن «تراورس») نتوانست آورده و سهم مشارکت خود را برای این مسیر ارائه دهد، بنابراین طبق قانون از اجرای پروژه کنار گذاشته شد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن‌ شرکت ساخت با بیان اینکه سهم بخش خصوصی در این پروژه 85 درصد است، اظهار داشت: این شرکت از قیمت قبلی راضی نبود ضمن آنکه آورده خود را ارائه نداد بنابراین از اجرای عملیات احداث این خط آهن کنار گذاشته شد.

نازدار خاطرنشان کرد: البته تحت نظر دادستانی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با شرکت تراورس در پروژه‌های دیگری همکاری دارد و مشکلی درباره این شرکت ریلی وجود ندارد.

‌معاون ساخت و توسعه بنادر، راه‌آهن و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خاطرنشان کرد: برای تکمیل خط‌آهن شیراز – بندرعباس در آینده نزدیک یا با همین شرکت تراورس در قراردادی دیگر و یا با گروه سازنده دیگر، مشارکت خود را برای ساخت این مسیر آغاز می‌کنیم.

وی در خصوص انتقال ایستگاه راه‌آهن شیراز از غرب این شهر به شرق و سپس اتصال راه‌آهن اصفهان – شیراز به خط‌آهن شیراز ـ بندرعباس، گفت: در این‌باره برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و طراحی‌هایی در دو قالب صورت گرفته است؛ ممکن است ایستگاه راه‌آهن شیراز 2 را در شرق و نزدیک فرودگاه تعریف کرده و بسازیم و یا شاید از ‌ایستگاه فعلی غرب شیراز، خطی به سمت شرق این شهر احداث کنیم.

 تکمیل خط‌آهن شیراز – گل‌گهر و راه‌آهن شیراز – بوشهر

نازدار یادآور شد: دیگر مسیر ریلی در حال اجرا در استان فارس، مسیر ریلی شیراز ـ گل گهر است که به سمت کرمان می‌رود و هم‌اکنون عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

‌معاون ساخت و توسعه بنادر، راه‌آهن و فرودگاه‌های شرکت ساخت تصریح کرد:‌ همچنین خط آهن شیراز ـ بوشهر یکی دیگر از خطوط ریلی استان فارس است که در حال انجام است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=3193
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه