میهن صنعت بررسی کرد :

تجربه صنعتی و تخصص اقتصادی، کارنامه موفق جمالی در سایپا

نهم خرداد سال 1392 در تاریخچه سایپایی ها مصادف است با ورود یک مدیر اقتصادی به مجموعه گروه خودروسازی سایپا که در آن زمان در بدترین شرایط ممکن خود قرار داشتن و اگر بخواهیم بهتر بگوییم همه ی درهای امید به روی آنان بسته شده بود.

به گزارش خبرنگار حوزه خودرو پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  نهم خرداد سال 1392 در تاریخچه سایپایی ها مصادف است با ورود یک مدیر اقتصادی به مجموعه گروه خودروسازی سایپا که در آن زمان در بدترین شرایط ممکن خود قرار داشتن و اگر بخواهیم بهتر بگوییم همه ی درهای امید به روی آنان بسته شده بود.

مردی با مدرک دکترای اقتصاد، سکان هدایت سایپا را بر عهده گرفت و از او انتظار داشتند که این کشتی به گل نشسته را به فراسوی یک اقیانوس آرام برساند.

مهدی جمالی پیش از این نیز در حوزه های صنعتی کشور از جمله صنعت خودرو فعالیت داشت اما به هر حال او را به عنوان یک مدیر اقتصاد دان می شناختند که بیشتر حوزه های مدیریتی اش نیز در صنعت، حول محور کار اقتصادی بود.

سال 92 صنعت خودرو دچار یک بحران شدید بود.تحریم صنعت خودرو ایران به واسطه دستور مستقیم اوباما به سنای آمریکا باعث شده بود که صنعت خودرو کشور به سمت نابودی گام بردارد و سایپا نیز از این قاعده مستثنا نبود.

افت شدید تولید، افزایش بیش از 150 درصدی قیمت محصولات، نارضایتی شدید مردم، میزان بدهی سنگین به قطعه سازان و عدم سود دهی شرکت تنها بخشی از مشکلات سایپا بود.

البته از سیاست های غلط گذشته در این صنعت نیز  غافل نشویم که باعث به وجود آمدن این میزان وابستگی در تولید گشته و پس از تحریم و خروج شرکای فرانسوی، ضربه بزرگی به تولید داخلی وارد شده بود.

بر خلاف تصور همیشگی که یک مجموعه صنعتی را یک مدیر صنعتی می تواند هدایت کند، این بار علاوه بر تخصص در حوزه صنعت، مدیریت اقتصادی نیز لازم بود و دکتر مهدی جمالی با توجه به تجارب و تخصصش، گزینه مناسبی برای سایپا به نظر می آمد.

حال دو سال از مدیریت مهدی جمالی می گذرد.این معادله چند مجهولی صنعت خودرو آن هم در مجموعه وسیعی به نام سایپا، با مدیریت مهدی جمالی عملکرد خوبی داشت.

همکاری خوب دولت و مدیران صنعتی کشور و اتحاد به وجود آمده در سایپا باعث شده که تنها پس از دوسال بسیاری از موانع تولید رفع شود.رشد چشمگیری در تولید به وجود آمد و قیمت ها تا میزان قابل توجهی به ثبات رسید.

اصلاح ساختار مدیریتی و مالی در سایپا، این شرکت را از زیان خارج کرده و به سود دهی رسانده است.

قرارداد پژو سیتروئن و سرمایگذاری این برند فرانسوی در ایران، ایجاد مرکز ارتباط با مشتریان گروه سایپا جهت ارتباط با مدیریت ارشد سایپا، طراحی برند دوم قطعات یدکی در بازار کشور با نام سیپارت (CIPART) تحت گارانتی سایپا و قیمت پایین و طراحی و تولید خودروی کوییک با استاداردهای روز اروپا، تنها بخشی از کارنامه قابل دفاع مهدی جمالی است که می توان از آن به عنوان یک کارنامه موفق دو ساله یاد کرد.

البته یک سوی این کارنامه موفق وزارت صنعت نیز قرار داشت که تعامل سازنده ای با خودروسازان را به وجود آورده بود اما نگاهی به مدیریت های گذشته که معمولا بیشتر از چند سال بود، نشان خواهد داد که تلفیقی از تجربه حضور در صنعت خودرو و تخصص اقتصادی، گروه خودروسازی سایپا را ظرف مدت 2 سال از بحران مطلق خارج کرده و به سود دهی رسانده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، دکتر مهدی جمالی هم اکنون کارنامه 2 ساله موفقی را به دست دارد که می تواند الگوی مناسبی برای مدیریت صنعتی باشد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=123307
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه