تحریم ایران درآمدمان را کاهش داد
میهن صنعت : شرکت خودروسازی رنوی فرانسه در گزارشی از عملکرد خود در سه ماه نخست ۲۰۱۴ اعلام کرد، کاهش فروش به ایران و کاهش ارزش پول ملی در بازارهای نوظهور منجر به افت 3/5 درصدی درآمدش در این دوره شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، شرکت خودروسازی رنوی فرانسه اعلام کرد: کاهش ارزش پول در بازارهای نوظهور در مقابل یورو و کاهش فروش به ایران میزان درآمد این شرکت از محل فروش محصولاتش در این کشورها را کاهش داده است.
این شرکت در گزارشی اعلام کرد، بهرغم افزایش 1/5 درصدی در تحویل خودروهای این شرکت؛ میزان درآمد رنو در بازه زمانی ژانویه تا مارس به 8.257 میلیارد یورو (41/11 میلیارد دلار) رسیده است.
رنو به لطف عرضه خودروهای غیرلوکس و موفقیت در بازارهایی نظیر روسیه و آمریکای لاتین، نسبت به دیگر شرکتهای اروپایی همچون پژو سیتروئن و فیات، در مقابل افت 6 ساله بازار خودرو اروپا مقاومت بیشتری از خود نشان داده است.
اما کاهش ارزش پول در کشورهای روسیه، آمریکای لاتین و بخشهایی از آسیا منجر به آسیب دیدن این شرکت شده و سود ناشی از فروش بیشتر محصولات این شرکت و همچنین تلاشها برای افزایش قیمتها را خنثی کرده است.
اریکهاوسر، تحلیلگر موسسهای اسای گروپ در این باره گفت: «ما انتظار داشتیم که نرخهای ارز در سه ماهه کنونی کاهش یابد؛ اما انتظار نداشتیم این کاهش چنین شدید باشد.»
وی افزود: «قیمت گذاری بهتر ممکن است بخشی از این زیان را خنثی کند، اما این تاثیرگذاری همواره با اندکی تاخیر شروع میشود.»
دومنیک تورمان مدیر بخش مالی رنو گفت: «بازار اروپا در سه ماهه گذشته، عملکردی بهتر از پیشبینیهای قبلی داشته است و این خبر خوبی است.» وی افزود: اما بازار در جاهای دیگر «از چند عامل تاثیر منفی پذیرفته است که شامل توقف فروش محصولات رنو در ایران، کاهش تقاضا در اقتصادهای نوظهور و کاهش ارزش پول در برخی کشورها است.
رنو در گزارش خود آورده است، کاهش ارزش پولهای خارجی موجب کاهش 3/5 درصدی درآمد این شرکت در سه ماهه گذشته شده است؛ درحالیکه تعداد تحویل خودروهای رنو به مشتریان افزایش داشته و به 639 هزار و 239 دستگاه رسیده است. بر اساس این گزارش فروش رنو در منطقه آسیا و اقیانوسیه در سه ماه نخست امسال با افت 30 درصدی مواجه شده است که کاهش فروش به ایران یکی از دلایل آن است. بدون لحاظ ایران، فروش رنو در این منطقه 6/12درصد کاهش داشته است.
این شرکت در سه ماه نخست 2014 در مجموع 5650 دستگاه خودرو به ایران فروخته که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 70 درصدی داشته است. گزارشهای سه ماهه از عملکرد دیگر گروههای صنعتی بزرگ اروپایی نیز نشان از تاثیر منفی کاهش ارزش ارز اقتصادهای نوظهور بر درآمدهای خارجی این شرکتها دارد. شرکت رنو همچنین اعلام کرد، ترمیم بازار خودرو یورو ممکن است چشمانداز تیرهتر در نقاط دیگر را جبران کند. این شرکت پیشبینی کرد که بازار خودرو اروپا در کل سال جاری 2 تا 3 درصد توسعه یابد./دنیای اقتصاد