مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در گفتگو با میهن صنعت عنوان کرد:

تحریم تنها مشکل قراردادهای خودرویی نیست/لزوم بازنگری در قوانین سرمایه گذاری

به واقع نمی توان مدعی شد که ایران از هر جهات آماده ورود سرمایه گذاران در بخش های اقتصادی است و تنها معضل سد راه، موضوع تحریم ها می باشد.قوانین سرمایه گذاری در کشور می بایست مورد بررسی و بازنگری مجدد قرار بگیرد چنانکه این موضوع را به دوستان خود در مجلس نیز

به گزارش خبرنگار حوزه خودرو پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از امضاء برجام، فرصت مناسبی پیش آمد تا سرمایه گذاران خارجی در جاده های منتهی به اقتصاد ایران حرکت کنند و به واسطه ی رفع تحریم ها، از یک قرارداد اقتصادی "برد برد" لذت ببرند.


بازگشت شرکای قدیمی به جاده مخصوص شروع ماجرا بود و صحبت از قراردادهای جدید می توانست پایان خوش شاهنامه ی رفع تحریم های خودرویی باشد.حضور فولکس واگن و نیسان در ایران یکی از جذابترین قسمت های داستان بود که تا به امروز محقق نشد و تنها در حد همان حرف باقی ماند.


به عقیده برخی از کارشناسان، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از مهمترین عوامل عدم پیشروی روند قراردادهای خودرویی می باشد که باعث وقفه در ادامه کار شده است.برندهای معتبری که میل ورود به بازار ایران را دارند، در حال حاضر بخش عظیمی از سرمایه گذاری های خودرا در آمریکا انجام داده اند و منطقی است که منتظر اقدامات ترامپ بعد از تحویل گرفتن پست ریاست جمهوری از اوباما، باشند.


ترامپ که بارها و بارها در سخنرانی های انتخاباتی خود بر مواضع ضد ایرانی اش تاکید داشت، اگر قرار باشد پای حرفاهایش بماند اتفاقات خوبی در انتظار قراردادهای جدید خودرویی نخواهد بود با این حال کارشناسان سخنان ترامپ را به بی تجربگی سیاسی اش نسبت می دهند و معتقدند که پس از راس کار قرار گرفتن، متوجه خواهد شد که برجام یک اتفاق مثبت در حوزه دیپلماسی بود که در آن منافع تمامی کشورها در نظر گرفته شده است.


کارشناسان این حوزه معتقدند که طی چند ماه آینده اوضاع به روال عادی خود باز خواهد گشت و حال و هوای جاده مخصوصی ها خوب خواهد شد با این حال سالهای تحریم لطمات بزرگی به صنعت خودرو وارد کرد که تاوان اشتباهات سیاسی و مدیریتی اش را مردم کشور پس دادن و متضرر شدند.


اما به واقع تمام مشکل قراردادهای خودرویی انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست ؟ آیا درست است که تنها دلیل عدم ورود سرمایه گذاران خارجی را ترامپ و مواضع ضد ایرانی اش بدانیم ؟


ابوذر ندیمی کارشناس حوزه اقتصاد در این خصوص به خبرنگار «میهن صنعت» گفت : موضوع سرمایه گذاری در دنیای امروز به عوامل مختلفی بستگی دارد که بخشی از آن مربوط به سنجش برخی موسسات فعال در این حوزه است.این موسسات با بررسی شاخص هایی نظیر  بهبود فضای کسب و کار، مولفه هایی نظیر اعتبارات و دیگر فرایند ها، در خصوص سرمایه گذاری در یک کشور گزارشی تهیه کرده و در اختیار سرمایه گذار قرار می دهند تا تصمیم نهایی در این خصوص گرفته شود.


عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در ادامه افزود : نمی توان گفت که سرمایه گذار بدون توجه به شاخص هایی نظیر رتبه ی جهانی کشور در بخش اقتصاد و یا وضعیت روابط بین المللی آن کشور و همچنین وضعیت انتقال سود و سرمایه، میل به ورود و سرمایه گذاری در آن کشور داشته باشد.


وی در ادامه بیان داشت : به واقع نمی توان مدعی شد که ایران از هر جهات آماده ورود سرمایه گذاران در بخش های اقتصادی است و تنها معضل سد راه، موضوع تحریم ها می باشد.قوانین سرمایه گذاری در کشور می بایست مورد بررسی و بازنگری مجدد قرار بگیرد چنانکه این موضوع را به دوستان خود در مجلس نیز گفته ایم.


مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خاطرنشان کرد : نگاهی به همسایه های منطقه ای ایران و سرمایه گذاری های متعدد در کشورهایی نظیر ترکیه، قطر، امارات، بحرین و حتی عربستان بیانگر این مطلب است که این کشورها به واسطه ی قوانین بهتر، مورد وثوق سرمایه گذاران خارجی هستند و بر همین اساس جذابیت این کشورها در حوزه های سرمایه گذاری بیشتر خواهد بود.


ندیمی در پایان بیان داشت : تحریم یکی از معضلات موجود پیش روی سرمایه گذاران است که باعث می شود موانع ورود، نمود بیشتری پیدا کنند چنانکه در گذشته نیز این مشکلات وجود داشته و به غیر از  حوزه های نفتی که برای سرمایه گذاران خارجی جذاب بوده، در دیگر بخش های کشور، به دلیل همان شاخص های کلان اقتصادی، میل به ورود نداشته باشند و یا کم رغبت شوند.
 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=99165
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه