دربانک توسعه صادرات ایران ارائه شد:

تحلیلی از روند تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط

تحقیقی که به تازگی انجام شده بیانگر آنست که تامین مالی شرکت ها توسط بانک توسعه صادرات ایران، اعم از کوچک و متوسط یا بزرگ متاثر از نوع و بازدهی صنعت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،

به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، امیرحسین کردنوری با انجام پژوهشی با عنوان تحلیل روند تأمین مالی شرکت های کوچک و متوسط توسط بانک توسعه صادرات ایران که در بازه زمانی (1386-1393) صورت گرفته است، در چکیده تحقیق خود می نویسد: میزان تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات در طول سال‌های 1386 تا 1393 به میزان قابل توجهی افزایش داشته است.
این کارشناس امور بانکی در بانک توسعه صادرات ایران تصریح می‌کند: تسهیلات اعطایی به انواع شرکت‌ها بطور یکسان پرداخت گردیده است و بین تسهیلات اعطایی به شرکت‌های کوچک و متوسط و بزرگ در فعالیت های مختلف صنعتی (صنعت و معدن، کشاورزی، شیمیایی و پتروشیمی و سرمایه گذاری، خدمات و خدمات فنی و مهندسی) تفاوتی وجود نداشته است
وی معتقد است: هرچند بانک توسعه صادرات ایران بعنوان بانکی تخصصی که با هدف کمک به توسعه صادرات کشور تأسیس گردیده و اعطای تسهیلات صادراتی بخش عمده ای از عملیات این بانک، در زمینه تأمین مالی و سرمایه ای جهت صادرات غیر نفتی را تشکیل می دهد، همواره تلاش زیادی داشته تا با پرهیز از ایجاد فضایی سلیقه ای، بستری فراهم آورد تا شرکتهای کوچک و متوسط بدون داشتن دغدغه های مالی و با بهره گیری از نوآوری و ایده های خلاقانه در رشد و شکوفایی کشور و به تبع آن توسعه یافتگی آن گام های مفیدی بردارند، لیکن به دلایل مختلف از جمله محدودیت های ایجاد شده داخلی و خارجی به خاستگاه مدنظر خود دست نیافته است.

وی در تحلیل این دست‌نیافتن تاکید می‌کند: این نکته را می بایست مدنظر قرار داد که شرکت های فعال در امر صادرات از جامعه آماری محدودی نسبت به سایر شرکت ها برخوردارند و به تبع آن شرکت های کوچک و متوسط نیز دارای چنین خصوصیاتی می باشند.
نتایج تحقیق مؤید آن است که اعطای تسهیلات به شرکت هایی با اندازه بزرگ در مقایسه با شرکت های کوچک و متوسط سهم بیشتری را به خود اختصاص داده و میزان آن در سالهای اخیر نیز روندی افزایشی داشته است.
در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: روند این تسهیلات در طی سال‌های یاد شده بجز در حوزه سرمایه گذاری، خدمات و خدمات فنی و مهندسی تفاوت معنی داری داشته و در سایر فعالیت های صنعتی (صنعت و معدن، شیمیایی و پتروشیمی و کشاورزی) از روند ثابتی برخوردار بوده است.
کردنوری پیشنهاد کرده است: بانک توسعه صادرات ایران با بازنگری در اهداف استراتژیک خود در نحوه اعطای تسهیلات صادراتی و با رویکردی حمایتی به شرکت ها علی الخصوص شرکت های کوچک و متوسط در دوران پساتحریم که نقش به سزایی در رونق اقتصادی کشور و تحقق افق 8 درصد رشد اقتصادی در پایان سال 1395 خواهند داشت، گام برداشته و مشکلات تأمین مالی این شرکت ها را در بازار رقابتی بین المللی مرتفع سازد.
خاطرنشان می‌سازد، این پژوهش صرفا حاصل یافته‌های پژوهشگر است و بانک توسعه صادرات ایران در رد یا تایید این گزارش اظهارنظر نمی‌کند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=108459
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه