میهن صنعت:

تداوم ساخت 16 طرح آزادراهی/ قطارهای شهری به شبکه ریلی وصل می شود

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: اکنون 16 مسیر آزادراهی در کشور در حال ساخت است که کنارگذر جنوبی تهران، آزادراه اصفهان- شیراز- بوشهر و آزادراه قم- اراک- بندرامام (ره) سه طرح مهم به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، خیر‌الله خادمی یادآوری کرد: 90 درصد حمل و نقل بار و مسافر از طریق جاده انجام می شود.
به گفته وی، باید در بلندمدت جابجایی کالا و مسافر از جاده به ریل منتقل شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برای پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی، باید برنامه تغییر جاده به ریل را اجرا کنیم.
وی تصریح کرد: اکنون از موقعیت راهبردی کشور برای درآمدزایی استفاده نمی شود؛ در حالی که کشورهای همسایه ما در شرق و غرب، شمال شرقی و شمال غربی به شدت به انواع کالاها و خدمات نیازمندند که موقعیت راهبردی ایران در منطقه می تواند مسیر دسترسی آنها به اروپا یا شرق آسیا را هموار کند و درآمدزایی خوبی برای کشور داشته باشد.
خادمی درباره رویکرد شهرسازی ریل پایه اضافه کرد: برای اجرای این سیاست قصد داریم شهرهای دارای مترو و قطار شهری را به شبکه ریلی کشور متصل کنیم. به این صورت که ایستگاه های قطار در کلانشهرهای دارای مترو، به مرکز حمل و نقلی آن شهر تبدیل شده و مسافران بتوانند از خانه تا مقصد نهایی از سیستم حمل و نقل ریلی که ارزان و ایمن است، استفاده کنند.
به گفته وی، اتصال راهگذرهای جاده ای داخلی و آزادراه های شمال به جنوب و شرق به غرب در دستور کار است. اکنون شبکه ناهماهنگی در زیرساخت های جاده ای داریم که باید آنها را تکمیل و به یکدیگر متصل کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ساخت جاده های روستایی گفت: با توجه به 133 هزار کیلومتر راه روستایی افزایش طول این راه ها چندان مورد نیاز کشور نیست و با تکمیل همین جاده ها و آزادراه ها هزینه انتقال تولیدات روستایی به شهرها کاهش می یابد تا هم تولیدکننده روستایی و هم مصرف کننده نهایی در شهرها از هزینه حمل و نقل متضرر نشود.
به گفته وی، با استفاده از بزرگراه ها مصرف سوخت کاهش یافته و در هزینه جابجایی محصول سرشکن می شود.
اکنون طول راه های کشور بیش از 200 هزار کیلومتر و ارزش آن بیش از 2 بیلیارد ریال (200 هزار میلیارد تومان) برآورد می شود.
همچنین از 34 هزار کیلومتر راه شریانی کشور، 2401 کیلومتر آزادراه و 15 هزار و 462 کیلومتر بزرگراه است.

منبع:ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=120467
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه