میهن صنعت :

تراموا جايگزين خطوط در دست احداث و آينده بی.آر.تی شود

میهن صنعت : نايب رييس كميسيون حمل و نقل و محيط زيست شوراي اسلامي شهر اصفهان با اشاره به اينكه رتبه كشور در عملكرد زيست محيطي و پيشگيري از آلودگي هوا، ۶۰ پله نزول داشته است، پيشنهاد داد: تراموا جايگزين خطوط در دست احداث و آينده بي.آر.تي شود كه علاوه بر اثر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، نورالله صلواتي در نطق پيش از دستور جلسه علني امروز شوراي اسلامي شهر اصفهان گفت: هواي اصفهان در اكثر روزهاي هفته گذشته در وضعيت قرمز قرار داشت و متوسط شاخص AQI آن بالاي ۱۵۰ واحد بوده است.

وي با بيان اينكه زماني كه شاخص بين ۱۵۰ تا ۲۰۰ باشد يعني سلامتي همه مردم در معرض تهديد قرار دارد، افزود: آنچه مسلم است هواي شهر اصفهان در وضعيت خطرناك قرار دارد، حتي اگر نگاهي به اطراف بيندازيم، دامنه ي اين آلودگي به شهرهاي اطراف اصفهان نظير نجف آباد، خميني شهر و شاهين شهر نيز مي رسد.

نايب رييس كميسيون حمل و نقل و محيط زيست شوراي اسلامي شهر اصفهان تصريح كرد: حجم آلاينده ها چشمگير، خطرناك و قابل تامل است، بنابراين بايد چاره ايي انديشيد، راهكاري يافت و نقشه اي راهي براي آينده ترسيم نمود.

صلواتي خاطرنشان كرد: اگر به تابلوهاي شاخص آلودگي هوا در شهر نگاه كنيد معمولا آنچه بيش از بقيه آلاينده ها نمايان است، ذرات معالق با قطر ۱۰ ميكرون است و گاهي برخي از آلاينده ها از آن پيشي مي گيرد.
وي با بيان اينكه متاسفانه ذرات

 

” آمارهاي تكان دهنده حاكي از آن است كه بيماريهاي متعددي ناشي از آلودگي هاي هواست، حدود ۵ درصد از مرگ و ميرهاي جهاني ، ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد آسم و ۲۰ تا ۳۰ درصد كل بيماريهاي تنفسي مي تواند در ارتباط با آلودگي هوا باشد “

معلق داراي عملكرد هاي مضر زيادي هستند اما مهمترين آنان كاهش ديد گسترده و اثرات فيزيولوژيكي كه سلامتي انسان را تحت الشعاع قرار مي دهد، است، اظهار اشت: اين ذرات ممكن است داراي خواص فيزيكي يا شيميايي سمي باشند، ممكن است در يك يا چند مكانيسم پاكسازي دستگاه تنفسي دخالت نمايند و يا ممكن است به عنوان حامل يا جاذب مواد سمي باشند.
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان ادامه داد: البته مدتي است كه شاخص با عنوان PM ۲.۵ مطرح است كه اين شاخص در حال حاضر در تهران هم مورد بررسي قرار مي گيرد و از سال ۱۹۹۷ توسط محيط زيست آمريكا اندازه گيري مي شود و به صورت جدي بر سلامتي تاثير گذاشته و مرگ ناشي از بيماريهاي تنفسي و عروقي و سرطان ريه را افزايش مي دهد.
صلواتي با طرح اين سوال كه آيا مي توان با اين وضعيت نسبت به سلامتي شهروندان بي تفاوت بود؟ گفت: آمارهاي تكان دهنده حاكي از آن است كه بيماريهاي متعددي ناشي از آلودگي هاي هواست، حدود ۵ درصد از مرگ و ميرهاي جهاني ، ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد آسم و ۲۰ تا ۳۰ درصد كل بيماريهاي تنفسي مي تواند در ارتباط با آلودگي هوا باشد.
وي با تاكيد بر اينكه با اين وضعيت موجود قطعا مقصر اصلي كسي نيست به جزء سوخت تجديد ناپذير و فسيلي، افزود: البته اينكه آلودگي هوا ناشي از كدام يك از انواع مشتق شده ي سوخت هاي فسيلي است، بر عهده سازمان حفاظت از محيط زيست مي باشد تا مشخص شود بنزين هاي ما مشكل دارد و يا سوخت مازوت نيرگاهها؟
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان با بيان اينكه رتبه كشور در عملكرد زيست محيطي و پيشگيري از آلودگي هوا، ۶۰ پله نزول داشته است، تصريح كرد: در سال ۲۰۰۵ در ايران در رتبه ۵۴ بوده كه در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۱۱۴ تنزل پيدا كرده است.
صلواتي خاطرنشان كرد: همچنين راندمان نيروگاههاي توليدي برق كشور در بهترين حالت ۴۲ درصد بوده به طوری كه اين عدد در دنيا به ۷۵ درصد مي رسد.
وي با اشاره به اقداماتي كه مي توان اصفهان را به شهر سبز تبديل كند، اظهار داشت: در ابتدا بايد نوسازي جدي ناوگان حمل و نقل عمومي از جمله اتوبوسراني و جلوگيري از تردد اتوبوسهاي

 

” در سال ۲۰۰۵ در ايران در رتبه ۵۴ بوده كه در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۱۱۴ تنزل پيدا كرده است “

دودزا در سطح شهر مورد توجه ويژه قرار گيرد.
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان ادامه داد: متاسفانه گاهي اوقات شاهديم چنان دودي از اگزوز برخي اتوبوس ها خارج مي شود كه شديدا نگران كننده است. روزگاري نه چندان دور، عمرناوگان اتوبوسراني زير ۳ سال بود اما اكنون به بيش از ۵ سال رسيده است.
صلواتي بر طرح استفاده از تاكسي هاي هيبريدي تاكيد و اضافه كرد: به تازگي خودرو هيبريدي جديد توسط خودروسازان كشور در حال تست است كه اميدواريم بتوانيم در ناوگان تاكسيراني شهري به كار بگيريم.
وي تاكيد كرد: تعويض تاكسي هاي فرسوده و كمك براي نوسازي ناوگان تاكسيراني لازم و ضروري است.
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان بيان داشت: مديريت شهري در احداث خطوط تراموا در سال ۹۳ جدي تر وارد عمل شود و احداث اين خطوط را در مركز شهر در اولويت قرار دهد.
صلواتي پيشنهاد داد: تراموا جايگزين خطوط در دست احداث و آينده بي.آر.تي شود كه علاوه بر اثرات فراوان زيست محيطي، استقبال مضاعف شهروندان را به دنبال خواهد داشت.
وي با اشاره به اعمال جدي معاينه فني خودرو و سختگيرانه تر از گذشته گفت: لازم است از تردد خودروهايي بي كيفيت و فرسوده جلوگيري شود و همچنين براي كاهش اتلاف وقت شهروندان جايگاههاي معاينه فني خودرو در سطح شهر افزايش يابد.
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان تاكيد كرد: استفاده از سيستم هاي انرژي تجديد پذير نظير آبگرمكن هاي خورشيدي، يا سلول هاي خورشيدي كه مصرف سوخت

 

” روزگاري نه چندان دور، عمرناوگان اتوبوسراني زير ۳ سال بود اما اكنون به بيش از ۵ سال رسيده است “

هاي فسيلي را براي گرمايش و برق كاهش مي دهند، ضروري است.
صلواتي بر الزام ساختمان هاي شهر در اجراي مبحث ۱۹ مقررات ملي ساختمان تاكيد كرد و افزود: اين مبحث باعث مصرف انرژي و بالطبع آن كاهش توليد گازهاي گلخانه اي و آلاينده ها مي شوند.
وي با تاكيد بر استفاده از تجربيات ديگر كشورها تصريح كرد: به تازگي در شهر لندت با استفاده از درختان برقي مصنوعي با جذب ذرات معلق و آلودگي و يونيزاسيون آنها در جهت كاهش آلودگي اين شهر اقدام كرده اند كه لازم است با تحقيق در اين رابطه در صورت تاييد از اين تجارب استفاده نمود.
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان خاطرنشان كرد: آنچه كار را براي ما سخت مي كند اين است كه الگوي شهر اصفهان الگويي متفاوت از شهرهاي بزرگ جهان است، اصفهان نه مانند نيويورك است نه مانند لندن و پاريس.
صلواتي تاكيد كرد: اصفهان شهري است صنعتي، تاريخي با فرهنگي متفاوت، بنابراين بايد الگويي متناسب با شان اين شهر پيدا كرد اما اميدواريم طي يك زمان بندي دوساله و مودن به يك طرح مناسب با بهبود اين فضا به صورت جدي دست پيدا كنيم.
وي اظهار داشت: بر اساس قانون اين حق طبيعي شهروندان است كه براي زيستن از محيط زيست و آب و هواي سالم استفاده كنند و به قاعدتا مي توانند در صورت بروز هر گونه نقض حقوق شهروندي به مراجعه ذي صلاح شكايت برند .
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان ادامه داد: با توجه به تعامل مثبت و سازنده موجود بين مديريت شهري و مديران استان اطمينان دارم با اقدامات عملي، شهروندان شهر ما از اين بلايي كه با دست خودمان به وجود آمده رهايي يابند./ایمنا

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=39633
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه