میهن صنعت:

ترومل چیست و چه کاربردی دارد؟

ترومل که با نام سرند دوار نیز شناخته می‌شود، دستگاهی برای غربالگری مکانیکی است. این دستگاه درامی استوانه‌ای شکل دارد که صفحات مشبک فولادی در آن قرار گرفته‌اند. اندازه‌ روزنه این شبکه‌های مشبک بسته به کاربرد و مصرف متفاوت است.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، این درام استوانه‌ای به آرامی می‌چرخد و با حرکت آهسته‌ آن جامداتی با اندازه‌ معین از مخلوط جدا می‌شوند. سرعت چرخش درام به طور متوسط 6 تا 10 دور در دقیقه می‌باشد. سرندها برای جداسازی و طبقه‌بندی جامدات در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. مثلاً در صنایع کشاورزی، می‌توان با استفاده از ترومل بدون آسیب رساندن به کرم‌ها آن‌ها را از کود جدا کرد.

ترومل‌ها در عین سادگی، کاربرد فراوانی در صنایع معدنی، بازیافت پلاستیک، صنایع کشاورزی و تفکیک زباله دارند. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترومل‌ها و نحوه‌ انتخاب آنها هستید، ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید. در این مطلب ضمن معرفی ترومل، شما را با یکی از مجموعه‌های تولید کننده‌ این محصول آشنا می‌کنیم.

ترومل چیست؟

همان‌طور که گفته شد ترومل درامی استوانه‌ای شکل با شبکه‌های مشبک است که با چرخش آرام خود عمل غربالگری را جهت جداسازی جامدات و بازیابی مواد معدنی باارزش از مواد خام انجام می‌دهد.

ترومل‌ها در طرح‌های مختلفی ارائه می‌گردند و فاکتورهای زیادی در طراحی آنها اثرگذار است. البته طراحی تا حد زیادی به صورت تجربی و بر اساس عمل صورت می‌گیرد. با این حال عواملی مانند: سرعت چرخش درام، سرعت جریان جرمی ذرات جامد، اندازه‌ درام، شیب صفحه‌ درام در طراحی مورد توجه می‌باشند.

با توجه به عملکرد ترومل‌، طراحی باید به نحوی صورت گیرد که تعادلی بین راندمان غربالگری و نرخ تولید ایجاد کند.

ترومل‌ها عملکردی اتوماتیک دارند و در زمان کمی فرآیند جداسازی را انجام می‌دهند. این تجهیز در عین سادگی از توانایی تفکیک بالایی برخوردار است و اگر با توجه به کاربرد مورد نظر، به درستی مورد استفاده قرار گیرد، محصول نهایی خالصی ایجاد می‌کند.

نحوه عملکرد سرند ترومل چگونه است؟

ترومل‌ها عملکردی شبیه به الک دارند. محصولات در اندازه‌های مختلف وارد ترومل می‌شود و به ذرات ریز و درشت تفکیک می‌شود. با استفاده از ترومل‌ها می‌توان گرد و غبار و هرگونه مواد اضافی دیگر را از محصول جدا کرد.

ترومل‌ها به صورت افقی یا با شیب کم نصب می‌شوند، با روشن کردن موتور، ترومل به آرامی شروع به دوران حول محور خود می‌کند. از یک سمت مواد ورودی با اندازه‌های مختلف به ترومل تزریق می‌گردند. خوراک ورودی می‌تواند تر یا خشک باشد. فلپ‌هایی بر روی صفحه تعبیه شده‌اند که خوراک ورودی را به جلو هدایت می‌کنند و سبب دوران پیوسته‌ آن می‌شوند. با عبور خوراک در طول ترومل، با توجه به قطر روزنه‌های صفحات مشبک، ذرات کوچک‌تر از روزنه‌ها و ذرات بزرگ‌تر از سوی دیگر ترومل خارج می‌شوند. به این صورت ذرات از هم تفکیک می‌شوند و مخلوطی همگن ایجاد می‌کنند که برای مراحل بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اجزای سرند ترومل چیست؟

در این بخش به معرفی اجزای سرند ترومل می‌پردازیم:

درام یا سیلندر دوار: درام یا مارپیچ سازه معمولاً از جنس آلومینیوم درجه یک، فولاد ضدزنگ یا فلز منبسط شده است. درام به صورت افقی و یا با شیب کم به سمت پایین نصب می‌شود. عوامل متعددی از جمله خواص فیزیکی و چگالی مواد بر طراحی درام موثر است.

قیف ورودی و خروجی: نحوه‌ خوراک‌دهی و تعداد قیف‌های خروجی بر راندمان دستگاه موثر است. معمولاً تعدادی قیف برای خروج ذرات در اندازه‌های مختلف در ترومل تعبیه می‌شود. این قیف‌ها باید از جنسی ساخته شوند که در برابر ساییدگی مقاوم باشند.

نازل جت آب: به دلیل گرفتگی احتمالی تجهیز و همچنین مرطوب‌سازی، نازل‌هایی در ترومل برای ایجاد رطوبت و شستشو تعبیه می‌شود.

صفحات مشبک: توری‌ها بخش مهمی در سرندهای ترومل هستند. باید از جنسی ساخته شوند که در برابر سایش مقاوم باشند. استفاده از توری‌های استیل، فولاد ضدزنگ و توری‌های پلی‌یورتان در صنعت متداول است. همچنین با توجه به کاربرد و محل استفاده از ترومل‌ها، سایز مش‌بندی توری‌ها و قطر چشمه‌ها متفاوت است.

نیروی محرکه سرند ترومل: این بخش نیروی لازم جهت چرخش درام حول محور خود را ایجاد می‌کند.

کاربردهای سرند ترومل چیست؟

ترومل‌ برای جداسازی و طبقه‎بندی مواد در اندازه‌های 6 تا 55 میلیمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته چنانچه از خوراک تر استفاده شود، می‌توان ابعاد کوچکتر را نیز تفکیک کرد. از کاربردهای سرند ترومل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهیه‌ شن و ماسه
  • فرآیند بازیافت پلاستیک
  • جداسازی طلا در معادن طلا
  • صنایع کشاورزی و تولید کود
  • پردازش و جداسازی تراشه‌های چوب
  • تفکیک زباله‌های شهری و خانگی و جدا کردن مواد قابل بازیافت و تجزیه‌پذیر
  • تفکیک ذرات برزگ و خرد نشده در انتهای آسیاب‌ها و انتقال ذرات بزرگ جهت خردایش مجدد به خط

مزایای ترومل چیست؟

استفاده از سرندهای ترومل مزایای فراوانی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • قابلیت جداسازی بالا
  • راندمان و استهلاک پایین
  • قابلیت تنظیم شیب و ارتفاع
  • قابلیت حمل و راه‎اندازی آسان
  • قیمت مناسب و عملکرد آسان
  • داشتن صفحات مشبک ضد زنگ قابل تعویض
  • استفاده از قطعات مستحکم و افزایش طول عمر تجهیز

در کنار مزایایی که ذکر شد، تنها اِشکال ترومل احتمال انسداد صفحات مشبک و بسته شدن روزنه‌ها است.

نحوه انتخاب سرند ترومل

در انتخاب سرند ترومل باید عوامل زیادی را مدنظر قرار داد. با توجه به اینکه ترومل قرار است در کجا استفاده شود و چه ذراتی را باید تفکیک نماید، انتخاب آن متفاوت است.

برای انتخاب ترومل باید اندازه ذراتی که قرار است مورد تفکیک قرار گیرند، بررسی شود. بر اساس اندازه‌ ذرات، قطر روزنه‌های صفحات مشبک مشخص می‌گردد. همچنین با توجه به خواص فیزیکی مواد و چگالی آنها جنس صفحاتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، تعیین می‌شود.

سرندها در اَشکال مختلف به شکل آرایش سری، موازی یا متحدالمرکز طراحی می‌شوند. گاهی ترومل‌ها از چند بخش در امتداد هم تشکیل می‌شوند. عیب این طراحی، ساییدگی چشمه‌ کوچک است که خوراک اولیه از آن وارد می‌‌شود.

در برخی موارد سرندهای استوانه‌ای با قطرهای مختلف درون هم قرار می‌گیرند. ترومل با چشمه‌ بزرگتر درون و چشمه‌ کوچکتر سطح خارجی را تشکیل می‌دهد. با این کار مشکل ساییدگی چشمه‌ کوچک حل می‌شود. مشکل این نوع سرند این است که دسترسی به چشمه‌های داخلی امکان‌پذیر نیست و امکان تعویض سرندهای فرسوده وجود ندارد.

می‌توان ترومل‌ها را به صورت سری مورد استفاده قرار داد. به این صورت که ابتدا چشمه‌ بزرگتر قرار گیرد و به ترتیب به کوچکترین چشمه برسد. استفاده از این نوع سرندها به فضای زیادی نیاز دارد.

 

تهیه سرندهای ترومل از شرکت صدرا تجهیز مهرگان

همان‌طور که در این مطلب خواندیم، ترومل‌ها تجهیزی استوانه‌ای شکل هستند که با چرخش آرام سبب تفکیک ذرات ریز و درشت از هم می‌شوند. طراحی ترومل‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد و معمولاً در عمل مشخص می‌شود.

ترومل‌های شرکت صدرا تجهیز مهرگان با استفاده از تکنیک‌های FEA طراحی می‌شوند. این ترومل‌ها قابلیت جداسازی ذرات در دو اندازه در یک ترومل را دارند. این سرندها بر اساس استاندارد ISO:9002 طراحی شده‌اند و کیفیتی در سطح استاندارهای جهانی دارند. پوشش‌هایی که برای سرند ترومل توسط این مجموعه در نظر گرفته شده در برابر ضربه و سایش مقاومت بسیار بالایی دارند.

شرکت‌ صدرا تجهیز مهرگان در صفر تا صد پروژه در کنار شماست و به شما کمک می‌کند تا انتخاب درستی داشته باشید. هدف این مجموعه ارائه‌ خدمات و محصولات باکیفیت برای جلب رضایت مشتری است. برای خرید و یا مشاوره برای خرید سرندهای ترومل همین الان با مشاوران ما تماس بگیرید.

انتهای رپورتاژ آگهی/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=257342
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه