میهن صنعت :

تغيير اصالت خودرو های مسروقه ترفند سارقان حرفه ای

میهن صنعت : رييس پليس آگاهي پايتخت از دستگيري باندي سارقاني که در کمتر از سه دقيقه خودرو را به سرقت برده و پس از تغيير اصالت خودرو، آن را در استان هاي ديگر به فروش مي رساندند طي عمليات پليسي خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سرهنگ محمديان ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به راه‌اندازي قرارگاه مبارزه با سرقت، اظهار داشت: مأموريت اين قرارگاه از سوي فرمانده ناجا به كليه استانهاي سراسر كشور ابلاغ شده است؛ در تهران بزرگ قرارگاه مبارزه با سرقت با مسئوليت سردار ساجدي‌نيا رييس پليس پايتخت تشكيل شد.

وي مبارزه با سرقت را يكي از اولويت‌هاي مهم پليس برشمرد و افزود: سرقت موضوع فرابخشي است كه هم درون سازمان پليس و رده‌هاي مختلف آن براي مبارزه با اين جرم درگير مي‌شوند و همچنين نهادهاي برون‌سازماني در اين مبحث درگير شده و يا اينكه پليس را در مأموريت‌هايش پشتيباني مي‌كنند كه مجموع اين عملكردها در راستاي افزايش امنيت جامعه صورت مي‌پذيرد.

رييس پليس آگاهي تهران بزرگ به حضور پليس‌هاي تخصصي و نيز معاونت‌هاي ستادي ناجا نظير دفتر تحقيقات، معاونت آموزش، معاونت حقوقي و … در قرارگاه مبارزه با سرقت اشاره كرد و گفت: پليس آگاهي و پيشگيري در اين قرارگاه، وظيفه اجرايي برعهده دارند و با كمك پليس‌هاي تخصصي عمليات‌هاي خود را براي مبارز ه با اين جرم تشديد مي‌كند.

محمديان ادامه داد: طي يك هفته گذشته پليس تهران از طريق كنترل پلاك‌هاي متردد در سطح شهر ، 12 خودروي كه به ايست پليس توجه نكرده و با حركات خطرآفرين نظير مارپيچ، خلاف جهت ، وارد شدن به خطوط ويژه و … اقدام به فرار كرده طي يك عمليات تعقيب و گريز موفق شدند خودروهاي مزبور را متوقف كنند.

رييس پليس آگاهي پايتخت خاطر نشان كرد: در اين عمليات 16 سارق كه داراي سوابق متعدد بودند، دستگير شدند؛ متهمان از خودروهاي مسروقه به منظور ارتكاب جرايمي نظير زورگيري و خفت‌گيري استفاده مي‌كردند.

وي درباره سرنوشت خودروهاي مسروقه كه كشف نمي‌شود به گونه‌اي كه اين موضوع سوال مهمي براي شهروندان به شمار مي‌آيد ، گفت: سارقان پس از سرقت خودرو، آن را كاملا اوراق كرده و اركان آن را از بين مي‌بردند تا قابليت رديابي نداشته باشند.

محمديان ادامه داد: از سوي ديگر، سارقان اصالت خودروهاي مسروقه را با خودروي تصادفي و يا سوخته شده عوض مي‌كردند.

رييس پليس آگاهي پايتخت خاطر نشان كرد: كارآگاهان با اقدامات علمي و پليسي پيچيده و نيز از طريق رديابي موفق شدند اعضاي اين باند را كه مجموعا 20 نفر بودند شناسايي و دستگير كنند؛ 4 نفر از اعضاي اين باند در اختيار پليس‌اند و مابقي آنها به زندان منتقل شده‌اند.

محمديان در خصوص شگرد اين باند گفت: سارقان خودروهايي كه ارزش بالايي دارند را از استان هاي تهران، خوزستان، مرکزي و لرستان به سرقت برده و پس از تغيير اصالت، خودروهاي مذكور را كه سند نمره شده بود در استان هاي ديگر به فروش مي رساندند.

اين مقام انتظامي ادامه داد: مجموعا 65 دستگاه خودروي سرقتي در اين عمليات شناسايي شده كه بيش از 50 دستگاه خودرو جمع‌آوري شده و مابقي آن توسط پليس در استان هاي مذکور در حال جمع‌آوري است.

وي ميانگين سن سارقان را 30 تا 40 سال عنوان كرد و گفت: اعضاي اين باند در زندان با يکديگر آشنا شده بودند؛ اعضاي اين باند مدعي شدند که کمتر از سه دقيقه اقدام به سرقت خودرو مي کردند.

رييس پليس آگاهي پايتخت تصريح كرد: كليه نكات ضعف خودروهاي مسروقه كه از سوي سارقان اعتراف شده‌، مستقيما و يا از طريق آگاهي ناجا به خودروسازان اعلام شده تا معايب خودروهاي مذكور مرتفع شود که بر خي از آنها براي رفع معايب آن اقدام کرده اما برخي از خودروسازان در اين زمينه کوتاهي مي کنند؛ از سوي ديگر، تغيير مکان يک قطعه مي‌تواند تاثير چشمگيري در کاهش وقوعات ايجاد کند.

رييس پليس آگاهي پايتخت با اعلام اينکه طرح کنترل صنوف مرتبط با مالخري به صورت ماهيانه اجرا مي‌شود، گفت: طي هماهنگي‌هاي انجام شده با برخي صنوف همچون صنف طلافروشي‌ها درصدد آن هستيم که برخورد شديدتري داشته باشيم به خصوص طلافروشي‌هايي که اقدام به خريد طلاهاي مسروقه مي‌کنند و حتي رايزني براي نصب پلاکارد بر سردر مغازه خريداران اموال مسروقه نيز در دستور کار است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=51985
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه