تفاوت برگزاری نمایشگاه خودرو از تهران تا ریاض
کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس و اقتصادهای نفتی منطقه در حالی وارد ریاضت اقتصادی شدهاند و با دست اندازی به برگزاری نمایشگاههای مختلف سعی در عبور از اقتصاد تک محصولی و رشد اقتصاد غیر نفتی دارند که نمایشگاه خودرو ریاض نیز در این سیاست تعریف شده و بعد از سه سال برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از خودرونویس، به گونه ای که تویوتا ژاپن، چری چین و شرکتهای آمریکایی با ارائه خودروهای تراز میانی سعی در جلب مشتریان بازار های کشورهای عربی داشتند. گزارش سایت گلف نیوز امارات از نمایشگاه خودرو ریاض به خوبی بیان میکند که مردم با وضعیت فعلی اقتصاد امیدی به رونق دوباره بازار خودرو عربستان ندارند اما همه اذعان دارند که دولت عربستان مانع تجارت آزاد در این حوزه نخواهد شد.
**نمایشگاه خودرو ریاض بعد از سه سال وقفه برگزار شده و تمرکز آن بر لوازم جانبی و قطعات بود. ممنوعیت رانندگی بانوان در این کشور و افزایش قیمت برق، آب و بنزین در عربستان سعودی و همچنین کاهش دستمزد کارمندان و انصراف دولت عربستان در پی ریاضت اقتصادی از خریدهای کلان خودرویی در بدنه دولت، بازار خودرو عربستان را با رکود مواجه کرده است.
**دولت و شرکای خودروسازان در عربستان این نمایشگاه را طلیعهای برای رونق این بازار در سال جدید میلادی پیش بینی میکنند، اما اقتصاد عربستان با توجه به کاهش تولید نفت در این کشور و رشد اقتصادی متوسط آن در سال آینده روند معکوسی طی خواهد کرد.
**مقایسهای اجمالی میان دو اقتصاد نفتی منطقه یعنی ایران و عربستان سعودی نشان میدهد که تمایل برندهای خودروسازی برای تولید خودرو در ایران بیشتر است. شرکت های قطعه سازی معتبر، بازار رو به رشد ایران پس از برجام و رفع تحریم ها و همچنین مرکز ثقل ایران در کریدور حمل و نقل منطقه خاورمیانه و قفقاز از عوامل این مدعاست.
**نمایشگاه خودرو تهران در حالی پس از 11سال برگزار خواهد شد که برندهای معتبر جهانی از جمله فرانسویها و چینیها از قصد خود برای تبدیل ایران به پایگاه تولید و صادرات خود در منطقه خبر داده و این نمایشگاه را میتوان طلیعهای برای تسخیر بازار منطقه با همکاری ایران دانست.