مدیرعامل ایران خودرو در گفتگوی ویژه خبری:

تقاضای بازار کاذب است

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو حاشیه سود به وجود آمده در بازار را ناشی از تقاضای کاذب در بازار خواند و گفت : تقاضا در بازار خودرو کاذب است و خودروها با قیمت ها اینچنینی به فروش نمی روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به میزان بالای تقاضا در بازار گفت : بر اساس گفته کارشناسان اقتصادی بالغ بر هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان نقدینگی وجو د دارد که اگر سود ۱۵ درصدی برای این میزان نقدینگی در نظر بگیریم، رقمی بالغ بر 210 هزار میلیارد تومان خواهد شد. اگر تنها یک سوم از این نقدنیگی که عددی معادل 70 هزار میلیادر تومان می شود به بازار ورود کند، برابر با فروش کل خودروساز کشور در یک سال است.

مهندس هاشم یکه زارع ادامه داد: تقاضای موجود در بازار کاذب است و خودروها با این قیمت به فروش نمی رسند.

وی افزود: ما تمام تلاش خودرا برای تنظیم بازار به نوبه خود کرده ایم. عوامل محدود کننده به عنوان مثال کارت ملی از جمله همان کارها بود با این حال کنترل تقاضا بسیار مشکل است چنانکه دیدیم برای فروش ۲۰ هزار خودرو بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر در سایت آنلاین بودند.

مهندس یکه زارع گفت: ما نیز از حاشیه بازار نارضی هستیم چراکه سود آن به جیب خودروساز نمی رود. در نتیجه اینکه گفته می‌شود خودروسازان از عملکرد دلال ها خشنود می شوند، خلاف واقع بوده و صحت ندارد.

وی در خصوص اینکه خودروسازها را متهم به احتکار می کنند خاطرنشان کرد: تصاویر و فیلم های منتشر شده به هیچ وجه احتکار نیست چون چیزی به این عنوان در خودروسازی بی معنی است. به عنوان مثال تولید یک روز کارخانه می تواند ۱۹۰۰ عدد است. سال گذشته ما ۴۰ هزار تولید هم داشته ایم. با توجه به روند تحویل که در گذشته ۳ ماه بوده و ما آن را به ۱۶ روز تغییر داده ایم وجود این خودروها به معنای احتکار نیست. البته از یاد نبریم که در این مدت تولید با کسری هم داشته ایم که طی دو روز گذشته ۷۰۰۰ خودرو ناقص پس از تکمیل تحویل مشتریان شده است.

وی افزود: ما ۱۰ روز قبل از اتفاقات به وجود آمده تمامی موجودی قطعات خودرا به سازمان تعزیرات اعلام کرده ایم.

مهندس یکه زارع ادامه داد: خودرویی که تولید می شود صاحب دارد و اگر خودرو را دیر تحویل بدهیم، باید به مشتریان جریمه دیرکرد پرداخت کنیم. کمبود قطعات مشکل اصلی دیرکرد در تحویل خودرو به مشتریان بود.

وی تصریح کرد:  اگر در بازار ۱۰۰ هزار خودرو  به فروش برسانیم بالغ بر ۹۵ درصد آن با قیمت روز مصوب به دست مشتریان می رسد و تنها ۵ درصد آن به صورت تحویل فوری انجام می شود چنانکه می بینیم این ۵ درصد باعث التهاب بازار شده است. اگر می خواهیم بازار را از التهاب درآوریم باید تقاضای تحویل فوری را مدیریت کنیم.

یکه زارع در خصوص خودروهای برجامی مانند پژو ۲۰۰۸ گفت: متاسفانه تحریم ها ما را در تامین قطعات این محصول دچار مشکل کرد که این قول را به مشتریان می دهیم تمهیدات لازم اندیشیده شده و مشتریان این محصول نگران نباشند.

مدیرعامل ایران خودرو در پایان گفت : در هفته آینده طرح فروش حدود ۴۰ هزار خودرو در ایران خودرو کلید خواهد خورد. امیدواریم تاثیرات آن را در بازار و تنظیم آن ببینیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=160234
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه