میهن صنعت :

تنها از یک پنجم ظرفیت مراکز معاینه فنی تهران استفاده می‌شود

میهن صنعت : مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: با وجود افزایش سن معاینه فنی خودروها به پنج سال، باز هم باید 2.5 میلیون خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند اما با این حال تنها از یک پنجم ظرفیت مراکز معاینه فنی استفاده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سیدعلی رضوی در نشست خبری که در مرکز معاینه فنی بیهقی برگزار شد، افزود: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران کلیه مراکز معاینه فنی را به بخش خصوصی اجاره داده‌ایم و شرکت ISQI که کلیه مراکز را بهره‌برداری می‌کند، کاملا مورد تایید ماست.

 

وی ادامه داد: متاسفانه سال‌هاست که شاهدیم معاینه فنی خودروها مظلوم واقع شده و آن‌طور که باید به آن توجه نمی‌شود. همان‌گونه که شاهد بودیم با تصویب افزایش سن معاینه فنی خودروها از دو سال به پنج سال به شهر تهران ظلم شد.

 

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران افزود: مراجعات فعلی مردم به مراکز معاینه فنی نیز با لابی‌های فراوان، فشار پلیس و یا ضرورت معاینه فنی در سفرهای نوروزی، تابستانی و زمستانی انجام می‌گیرد و با این حال جمع کل مراجعات حتی به اندازه ظرفیت یک مرکز معاینه فنی در شهر تهران هم نیست که همین مسئله باعث می‌شود شرکت‌های خصوصی رغبتی به حضور در مزایده‌ها نداشته باشند.

 

رضوی اظهار کرد: به دلیل مشکلات بسیاری که برای توسعه معاینه فنی خودروها وجود داشت، به شورای شهر قبلی پیشنهاد دادیم که به سمت مکانیزه شدن مراکز معاینه فنی پیش برویم،‌ اما این موضوع هنوز در شورا باقی مانده و خواهشمندیم که اعضای شورا این لایحه را در دستور کار قرار دهند.

 

به گفته وی با مکانیزه شدن مراکز معاینه فنی امکان رصد تمامی مراکز و خودروها فراهم می‌شود.

 

رضوی همچنین با اشاره به پیشنهاد لزوم پاس کردن معاینه فنی خودروها پیش از دریافت آرم‌های یک روزه، اظهار کرد: اگر این لایحه تصویب شود، بر اساس آن تمام خودروهایی که آرم یک روزه می‌گیرند، باید پیش از آن معاینه فنی داشته باشند.

 

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه نبود یک بانک اطلاعاتی جامع از معاینه فنی خودروها در سطح شهر یک مشکل اساسی است،‌ افزود: در مجلس نیز پیگیر کاهش سن معاینه فنی خودروها به دو سال هستیم، چرا که در حال حاضر برخی خودروها باید بعد از پنج سال از چرخه خارج شوند، اما بر اساس این مصوبه تازه بعد از پنج سال، این خودروها باید به مرکز معاینه فنی مراجعه کنند.

 

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به عدم متولی برای بررسی قطعه کاتالیست‌ کانورتور خودروها، اظهار کرد: هیچ دستورالعملی برای ساخت این قطعه‌ها وجود نداشته و وزارت صنایع نیز برای تضمین این قطعه اقدامی نکرده است.

 

وی با بیان اینکه 3000 تاکسی شهر تهران در دستور کار تعویض کاتالیست قرار دارد، افزود: این کار در دو فاز انجام خواهد شد.

 

رضوی گفت: قیمت قطعه کاتالیست در ابتدا 80 هزار تومان بود که بعدها به 120 هزار تومان افزایش پیدا کرد و اکنون نیز به شرکت سایپا اعلام کرده‌ایم می‌خواهیم این قطعه را بر روی 3000 تاکسی نصب کنیم، قیمت آن را به 350 هزار تومان افزایش داده است.

 

به گزارش ایسنا، مهندس گلپایگانی، معاون فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز در این جلسه اظهار کرد: ماموریت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، بالا بردن سطح ارتقای کیفیت و حفاظت از محیط زیست است و عمده فعالیت‌های آن مربوط به مباحث خودرویی است که در آن قطعات خودرو، آلایندگی، خدمات پس از فروش و رسیدگی به مشکلات کیفی خودرو انجام می‌گیرد.

 

وی در خصوص بررسی کیفیت خودروهای تولیدی و نو که وارد کشور می‌شوند، اظهار کرد: ساز و کارهای بسیاری برای نظارت بر این خودروها تعریف کرده‌ایم. اما مشکل اصلی در مورد خودروها، بررسی و ارزیابی خودروهای کار کرده است.

 

معاون فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: با توجه به شرایط امروزی و عدم استقبال از معاینه فنی خودرو، بحث معاینه فنی هیچ صرفه اقتصادی نداشته و در این شرکت صرفا برای تهیه گزارش کیفیت ایمنی و آلایندگی فعالیت می‌کنیم./ایسنا

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=32118
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه