میهن صنعت:

تهیه نقشه سه بعدی از یک میلیارد ستاره

میهن صنعت: آخرین آزمایشهای دانشمندان اروپایی روی فضاپیمایی که طی یک مأموریت 5 ساله یک میلیارد ستاره را نقشه برداری می کند، به اتمام رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، فضاپیمای جایا از سازمان فضایی اروپا قرار است در روز 20 نوامبر با هدف اصلی تهیه نقشه بسیار دقیق سه بعدی از کهکشان راه شیری پرتاب شود.

دو تلسکوپ روی این فضاپیما نور را روی یک تک دوربین دیجیتال فوکوس می کنند تا بتوانند تصاویری با وضوح بیش از یک میلیارد پیکسل تهیه کنند.

جایا به مدت بیش از دو ماه در پایگاه فضایی کوروا در گویان فرانسه که متعلق به سازمان فضایی اروپا است برای پرتاب این فضاپیما آماده می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر،جوزپه ساری مدیر پرژه جایا در سازمان فضایی اروپا اظهار داشت: آماده شدن برای پرتاب یک فاز پرمشغله برای اعضای این تیم است اما از سوی دیگر این مرحله بسیار هیجان انگیز و رضایت بخش است چرا که ما می توانیم نتیجه کارهای خود را هنگام پرتاب مشاهده کنیم.

اوایل ماه جاری محافظ خورشیدی این فضاپیما که هم از تلسکوپها و هم از دوربین در مقابل گرمای خورشید محافظت می کند و انرژی لازم را برای سلولهای خورشیدی فضاپیمای جایا فراهم می کند آخرین مراحل آزمایش خود را پشت سرگذاشت و برای تنظیمات نهایی پیش از پرتاب آماده شد.

ساری گفت: با داشتن این نقطه عطف مهم که اکنون کامل شده است باید آخرین فعالیتها و موارد ضروری پیش از پرتاب را بررسی کرده و ماشین اکتشاف خود را که مدتها در انتظار پرتاب آن بودیم وارد مأموریت تازه خود کنیم.

هدف از این مأموریت تدوین یک فهرست سه بعدی فضایی از یک میلیارد جرم آسمانی است که این تعداد یک درصد از جمعیت راه شیری را شامل می شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=26944
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه