«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

تولید در سراشیبی انقراض/ بیش از نیمی از واحد های تولیدی کشور به خواب زمستانی رفته اند

پس از شنیده شدن صدای انفجار توپ آغاز سال 97 همه به پای فرمایشات مقام معظم رهبری نشسته ایم سال 97 به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شد یکی از مشکلات بزرگی که طی این سالها مواجه بوده ایم که تمامی جلسات، بررسی و مذاکره و در آخر برنامه ها بر اساس سیاست های عنوان سال در دستور کار قرار می گیرد اما فقط برای یکسال!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از شنیده شدن صدای انفجار توپ آغاز سال 97 همه به پای فرمایشات مقام معظم رهبری نشسته ایم سال 97 به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شد یکی از مشکلات بزرگی که طی این سالها مواجه بوده ایم که تمامی جلسات، بررسی و مذاکره و در آخر برنامه ها بر اساس سیاست های عنوان سال در دستور کار قرار می گیرد اما فقط برای یکسال! پس از اتمام سال اگر برنامه ای هم مربوط به سال گذشته باشد مغفول می ماند دوباره روز از نو روزی از نو. 

 
عدم اجرا دقیق برنامه ها توسط دستگاه های دولتی دیگر مشکلی است که عمدتا با آن مواجه هستیم بخش زیادی از دستورالعمل هایی که ابلاغ می شود در گیر و دار های اداری و هماهنگ نبودن دستگاه ذیربط اصلا به مرحله اجرا نمی رسند. 
 
سال 96 با تمام بالا و پایین ها و الاکلنگ بازی هایش، نوسانات بازار ارز، خروج آمریکا از برجام و مواردی دیگر به اتمام رسید در واقع سال اقتصاد مقاومتی خسته از سفری پر ماجرا به مقصد ابدی دست یافت اما آیا اهداف تعیین شده به مرحله ی تحقق رسید البته براساس آمار های منتشره از دولت در بخش زیادی از موارد نه تنها اهداف محقق شد بلکه نتیجه مستند شده رفیع تر از انتظار در نظر گرفته شده بود نباید از اینکه نکته گذشت که آمار و ارقام درست است بالاخره بالادار شدن قیمت های خودرو، ارز و کالاهای اساسی و پرواز غرور آفرینشان به آسمان امری غیر ممکن بود که به لطف برنامه ها و تصمیمات دولت تدبیر و امید دیگر هیچ چیز غیر ممکن نخواهد بود و این امر به نوعی دستاور تلقی می شود. 
 
حمایت از کالای ایرانی امری است که در دل عنوان سال های گذشته نهفته بود و کمتر به آن توجه شد لازم به ذکر است توجه اندک به عنوان سالها موجب شد تا این موضوع هم مورد توجه خاصی قرار نگیرد قریب به سه ماه از سال 97 می گذرد اما همچنان اتفاق و برنامه خاصی در دستور کار نگرفته گرچه لازم به ذکر است وضعیت سابق که در شرایط راکد بود اندکی بهتر از وضعیت گرانی فعلی است رشد قیمت تعجب برانگیز کالاها موجب شد وضعیت کسادی شدید تر به کار خود ادامه دهد. 
 
متاسفانه اقدامات وزارت صنعت و زیرمجموعه هایش تنها موجب شد تا تولیدکنندگان به واردکنندگانی چیره دست مبدل شوند بازار کشور موقعیتی بکر برای برندهای خارجی شود تصمیمات یک شبه وزارت صنعت یکی از عواملی بود که تولیدکشور را به مرحله انقراض رساند و بیش از 50 درصد واحد های تولیدی کشور را به کام تعطیلی کشاند. 
رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز نزدیک به یک ماه قبل از آغاز سال جدید بیان کرد: تعطیلی واحدهای تولیدی کفش امسال رشد 10 تا 20 درصدی داشته است و بخش زیادی از نیروی انسانی این حوزه بیکار شده اند این در حالی است که روزی صنعت کفش کشور کالا به روسیه صادر می کرد. 
 
التبه واردات بی رویه کفش های چینی و بی کیفیت زیر سایه غفلت مسئولان، فرسودگی دستگاه های تولید و عدم ثبات ارزی در کشور از مشکلاتی است موجب تضعیف این صنعت ریشه دار در کشور شده است. 
 
صنعت پوشاک کشور از دیگر صنایعی است که طی این سالها مورد تضعیف قرار گرفته در حالیکه صنعت پوشاک کشور از صنایع قدمت دار کشور تلقی می شود. 
منصور تیرگر رئیس‌مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران تشریح کرد: دولت هیچ سازوکاری برای  حل مشکلات بخش پوشاک ندارد و نمی‌داند که واحدهای تولید پوشاک چه مشکلاتی دارند.
این کارشناس حوزه با اشاره به اینکه نشان‌های تجاری سطح پایین پوشاک خارجی بی‌حساب و کتاب وارد کشور شده‌اند، افزود: این نشان‌ها مجوز فعالیت قانونی در کشور را دارند و علیرغم اینکه براساس دستورالعمل ساماندهی واردات  پوشاک باید پس از دو سال 20 درصد از وارداتشان را در ایران تولید می‌کردند، نه تنها این اتفاق به درستی نیفتاده است، بلکه به نظر می‌رسد همتی هم در این رابطه وجود ندارد.    
رئیس‌مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران با بیان اینکه برندهای سطح پایین وارداتی، بازار فروشگاه‌های کوچک را گرفته‌اند ادامه داد: 15 هزار واحد خرده‌فروشی پوشاک در سطح استان تهران وجود دارد که این فروشگاه‌ها بازوی فروش تولیدات داخلی بودند و‌اشتغال ایجاد می‌کردند، اما با ورود نشان‌های تجاری پوشاک وارداتی، بازار فروش تولیدات داخلی از بین رفته است. 
به گفته ی تیرگر دشمن نقطه‌ای را مورد هدف قرار داده که باعث فروپاشی تولید داخل می‌شود، تولید‌کننده سکوی عرضه ندارد و محل عرضه تولیداتش واحدهای صنفی خرد است، بنابراین وقتی این واحدها در اختیار برندهای خارجی قرار می‌گیرد، قطعا تولید از بین می‌رود. 
تیرگر با بیان اینکه تاکنون 40 درصد از واحدهای تولیدی پوشاک تعطیل شده‌اند، اضافه کرد: با ادامه این وضعیت پیش‌بینی می‌‌شود حدود 30 درصد دیگر از واحدهای تولیدی پوشاک هم تا پایان امسال تعطیل شوند.
 
بی توجهی مسئولان به صنایع کشور تنها به این 2 بخش محدود نمی شود بلکه محصول زعفران به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک کشور که صادرات آن ارز آوری زیادی را برای کشور به ارمغان می آورد طی این سالها از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده متاسفانه به سبب حضور دوستان همیشه در صحنه سودجود به لطف کمبود نظارت پیاز این محصول به کشور های دیگر صادر می شود که عامل تاثیرگذاری است. 
 
رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به صادرات فله ای طلای سرخ ایرانی بیان کرد: با توجه به آنکه بیش از 90 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود،اما متاسفانه این محصول ارزشمند ایرانی به اسم سایر کشورها ناشی از صادرات فله به بازارهای هدف صادر می شود و آمار صادراتی کمتر از اسپانیاست در حالیکه تولید زعفران در اسپانیا یک دهم ایران نیست.
 
علی حسینی عضو شورای ملی زعفران تشریح کرد: وقتی دولت  شرایطی  فراهم می کند که به صورت قانونی و غیر قانونی زعفران و پیاز زعفران توسط افغان ها یا شرکای ایرانی از کشور خارج شود،بدیهی است که با معضل سو استفاده از محصول به نام ایرانی در بازارهای هدف به اسم سایر کشورها روبرو شویم همچنین با توجه به توسعه سطح زیر کشت زعفران در افغانستان این امر جای سوال است که چرا دولت از خروج غیر قانونی پیاز زعفران جلوگیری نمی کند.
 
به گفته بخش زیادی از مسئولان توسعه تولید و به راه اندازی آن یکی از راه ها بهبود شرایط اقتصادی است اما اگر دولت هم خواهان به راه افتادن موتور تولید کشور باشد. 
 
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=155999
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه