تولید محصولات به روز ، مستلزم فعال سازی واحد های مهندسی در صنعت خودرو است
میهن صنعت : با توجه به شرایط حاکم بر وضعیت اقتصادی کشور و هم سو نبودن آن با سطح انتظار هموطنان از صنایعی چون خودرو سازی ، وضعیت کنونی صنایع خودرو سازی و قطعه سازی مطلوب نیست و آمادگی کافی در جهت ایجاد تغییرات جدید و استفاده از تکنولوژی های به روز مثل تبد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عضو انجمن قطعه سازان در خصوص وضعیت کنونی صنعت قطعه سازی در کشور گفت : با توجه به شرایط حاکم بر وضعیت اقتصادی کشور و هم سو نبودن آن با سطح انتظار هموطنان از صنایعی چون خودرو سازی ، وضعیت کنونی صنایع خودرو سازی و قطعه سازی مطلوب نیست و آمادگی کافی در جهت ایجاد تغییرات جدید و استفاده از تکنولوژی های به روز مثل تبدیل موتورهای یورو 2 به یورو 4 وجود ندارد.
رضایی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو تصریح کرد : در حال حاضر تبدیل موتور های یورو 2 به یورو 4 در صنعت خودروسازی با محدودیت منابع و مبادله تکنولوژیکی با کشورهای صاحب تکنولوژی روبرو ست. البته مرکز تحقیقات ایران خودرو و سایپا در این راستا تلاش کردند لیکن در دو سال اخیربه دلیل تحریم ها و مشکل نقدینگی ، عملا امکان تولید موتورهای یورو 4 برای این شرکتها به خوبی فراهم نشده است. اما قطعا نمی توان پیشرفت های آنان را در این زمینه نادیده گرفت. فعالیت این شرکتها در راستای تولید خودروهای یورو 4 قابل تقدیر است.
رضایی در ادامه به تاثیر تحریم های داخلی بر صنعت خودروسازی و قطعه سازی اشاره و اظهار داشت : صنعت خودروسازی و قطعه سازی از دو سال گذشته تا کنون با تشدید تحریم های داخلی مواجه شده است در حالی که این صنایع به لحاظ اشتغال زایی از اهمیت بالایی در کشور بر خوردارند و موجب پویایی و رشد توسعه اقتصادی در کشور می شوند .
وی افزود : مسلما توسعه اقتصادی در هر کشوری ، موجب افزایش درآمد سرانه تولید و از سوی دیگر کاهش نرخ تورم و بیکاری خواهد شد
عضو انجمن قطعه سازان در ادامه به سایر مشکلات مشکلات قطعه سازان در سال های اخیر اشاره و اظهار داشت : در سال های اخیر مشکلات ناشی از نقدینگی گریبان گیر تمامی صنایع ، بخصوص قطعه سازی و خودروسازی بوده و در روند تولید آنها مشکلات جدی ایجاد کرده است . اما آنچه بیش از نقدینگی به دو صنایع مذکور خسارت وارد آورده است ، از دست دادن دانش وتکنولوژی است که توسط واحد مهندسی به این صنایع تزریق شده است .
رضایی همچنین با توجه به اهمیت واحد R & D و مهندسی در شرکتهای خودرودساز و قطعه ساز گفت : وجود واحد های R & D و مهندسی در صنایع قطعه سازی و خودروسازی بسیار حائز اهمیت است . واحدهای R & Dهمواره در طراحی و تولید قطعات جدید در کنار خودروساز فعالیت می نمایند و خودروهای جدید با تکنولوژی روز را تولید کنند . در حالیکه در دو سال گذشته به دلیل مشکل نقدینگی و عدم تخصیص بودجه لازم ، فعالیت واحد مهندسی در شرکتها متوقف شده است .
وی با توجه به اینکه در سالهای گذشته بنگاه های تولیدی درصدی از درآمد حاصله را به این واحد ها اختصاص می دادند گفت : قطعا محصولاتی که در ایران تولید میشود و ارتقا آنها ، نیازمند واحد های مهندسی است بنابر این باید فعالیت واحد مهندسی و R & D مجددا ادامه یابد تا با استفاده از تکنولوژی روز بتوان محصولات جدیدی را عرضه نمود .
وی در پایان ابراز امیدواری کرد و گفت : در دولت آینده با بهبود شرایط تولید و اقتصاد کشور و راه اندازی مجدد واحدهای مهندسی ، قطعا خودروهایی با طراحی جدید و کیفیت و قیمت مناسب عرضه خواهد شد . این مسئله دور از ذهن نیست . با استفاده از نیروهای کار آمد و هوشمند و مدبری که در کشور است و با بستر سازی مناسب ، این امر محقق خواهد شد.