توپ افزایش قیمت خودرو در زمین چه کسی می نشیند؟
میهن صنعت : احوالی که در دو سه سال گذشته راه حل محکم و قاطعی برایش در نظر گرفته نشده و سازش با ساز دولتیها و دوستانش ناسازست. در دولت قبلی همه به یاد داریم که دولت سوال معروف خودرو کیلویی چند را از خودروسازان پرسیده بود در حالیکه هنوز جوهر امضای دولت پای
دولت مخالف افزایش قیمت خودرو است این جمله ایست که گفته می شود دولتی ها محکم پشتش هستند.
ثبت نام محصولات ایران خودرو و سایپا با افزایش قیمت روبرو شده.
جایگاه قانونی شورای رقابت را نباید فراموش کرد این را محمد باقر نوبخت گفت.
شورای رقابت: در شرایط فعلی قیمت خودرو افزایش می یابد.
واردات خودروهای لوکس خارجی رکورد زد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، این اوضاع چند وقت اخیر بازار خودرو است. احوالی که در دو سه سال گذشته راه حل محکم و قاطعی برایش در نظر گرفته نشده و سازش با ساز دولتیها و دوستانش ناسازست. در دولت قبلی همه به یاد داریم که دولت سوال معروف خودرو کیلویی چند را از خودروسازان پرسیده بود در حالیکه هنوز جوهر امضای دولت پای ورق افزایش قیمت خودرو خشک نشده بود.
خودرو بازارش در ایران انحصاریست و این بر کسی پوشیده نیست سیاستهای بازار رقابتی با خط دفاعی تحریم و تلاشهای عده ای که منافع خود را در خطر می بینند به بن بست خورد و دستهایی که در بداحوالی بازار خودرو سودهای خود را افزایش می دهند. برخی از نمایندگیهای تحویل فوری گروههای خودروسازی خودشان آب در آسیاب دلالها می اندازند و رصد دقیق این ماجراها کمی دور از ذهن و غیرمنطقی است که بگوییم از چشم دولت دور مانده.
نگرانیهای دولت درباره ی تورم زدایی در بخش خودرو یک گره ی کور دارد و آن اینکه سیاستهای اقتصادی در بخشی که به چالش می خورد می باید رفتار معکوس نشان دهد یعنی واردات کم و صادرات زیاد. اما در ایران این اتفاق نیفتاد و تعرفه ی واردات خودرو زمینه ی حضور خودروهای لوکس خارجی در ایران را باور نکردنی کرد و این در حالیست که میزان صادرات خودروهای ساخت داخل اصلا قابل قبول نیست.
راقم این گفتار در خصوص بازار خودرو در دولت قبل گفت که چماق دولتیها از روی سر خودروسازان برداشته شود و روی سر بازار خیمه بزند زیرا مهار بازار آزاد گلوگاه اتکا به ثبات است مادامی که تنها از سازندگان انتظار منطبق شدن با خواسته را بخواهیم بازار ندید گرفته می شود و تجربه ی این سالها به وضوح این را نشان می دهد که برای بازار آزاد این حرفها ملاک نیست و عده ای خوب می دانند که چطور همیشه و کجا سفره شان را پهن کنند.
دولت اگر مخالف افزایش قیمت خودرو است سکان تصمیم گیری در این زمینه را خود در دست بگیرد و اگر نه با سیاست شورای رقابت کنار بیاید.
شورای رقابت و دولتیها در دولت گذشته موازی با هم کار می کردند زیرا سیاستهای اقتصادی دولت گذشته به بن بست بزرگی خورده بود و تنها می بایست روی نیروی داخل متمرکز میشد و این بود که علی رغم بی میلی مصرف کنندگان و تنها برای رشد نقدینگی در بخش تولید قیمت خودرو افزایش یافت ولی در دولت جدید با توجه به بازشدن برخی از نقظه های تحریم عزم آنها برای راضی نگهداشتن مردم از راضی ماندن خودروسازها بیشتر است ولی اینطور که از اوضاع برمی آید درنهایت برای سامان دادن این اوضاع یکبار دیگر دولت باید از ادبیات شیب ملایم استفاده کند زیرا در غیر این صورت تنها دلالها سود می برند و…
واردات خودرو افزایش یافته و این رفتار توجیه اقتصادی نخواهد داشت زیرا در حال حاضر ما در بازار خودرو شاهد رکود هستیم و این رکود و جبران عقب ماندگی با صادرات و تزریق تسهیلات برطرف میشود و واردات خودرو در این اوضاع و احوال پیکر نیمه جان صنعت مادر را می بلعد و این واقعیت تلخ این پرخه ی بزرگ تولیدیست.
به نظر می رسد در این اوضاع و احوال باید دید چه کسانی از چه طریقی سود می کنند که این داستان یکبار برای همیشه جمع نمی شود سکوت خیلی ها خیلی سوال می تراشد و خیلی گمانه زنی راه می اندازد و خیلی…