میهن صنعت :

ثبات برنامه ریزی شده تولید دو خودرو ساز کلید عبور از بحران

میهن صنعت : ماه هاست انرژی زیادی صرف مقاومت و جلوگیری از افزایش قیمت خودرو شده است و طبق معمول متأسفانه در محافل اقتصادی و صنعتی کشور وقتی ناتوان از حل مشکل می شویم اولین کاری که انجام می دهیم تلاش زیادی را صرف پاک کردن صورت مسئله می کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت ماه هاست انرژی زیادی صرف مقاومت و جلوگیری از افزایش قیمت خودرو شده است و طبق معمول متأسفانه در محافل اقتصادی و صنعتی کشور وقتی ناتوان از حل مشکل می شویم اولین کاری که انجام می دهیم تلاش زیادی را صرف پاک کردن صورت مسئله می کنیم تا اساساً طرح و پیگیری هر سوالی را درنطفه خفه کنیم و این رویکرد نا میمون صدمات جبران ناپذیری بر اقتصاد و صنعت کشور وارد کرده است . کسی هم نیست هزینه های تحمیلی و زیان بار این تصمیمات غیر علمی و اصولی را محاسبه کند .

سوال این است که برای یک تصمیم اقتصادی و صنعتی و فنی و تخصصی و مبتنی بر علم باید به نظر کل جامعه توجه کرد ؟ آیا ما در عمل قلب ، چشم و مشابه آن نظر سنجی عمومی می کنیم ؟ و آیا برای ایجاد یک سد و توسعه شبکه مخابراتی و یا استفاده از یک روش مدیریتی علمی به آراء و نظر عموم مراجعه می کنیم ؟ قطعاً اینگونه نیست . هیچ انسان عاقلی با مراجعه به آراء عمومی در کوچه و یا محله و شهر خود عمل جراحی انجام نمی دهد بلکه به متخصص امر مراجعه می کند و اگر مشاوره ای هم لازم باشد از نظر افراد ذیصلاح بهره می گیرد . پس چرا در مورد صنعت پیچیده ای چون صنعت خودرو برای صحیح نشان دادن دیدگاه غیر کارشناسی خودمان ، پای مردم را نیز وسط می کشیم .

خبر خودرو در ادامه نوشت : ما برای متعادل سازی قیمت بازار به گونه ای که هم مصرف کننده و هم تولید کننده ضرر نکنند ، باید از نظر کارشناسی استفاده کنیم . مشابه بحران اقتصادی و تولیدی کشورمان حتی در کشورهای توسعه یافته صنعتی هم رخ داده است و آن ها نیز با اینگونه بحران ها دست به گریبان بوده اند .

نمونه نزدیک و گسترده آن بحران سال 2008 در کشور امریکا و اتحادیه اروپا و حتی خاور دور بود ، ولی عملکرد تصمیم گیران حوزه اقتصاد و صنعت در آن کشورها به گونه ای بوده است که بسیار سریع و هوشمندانه صنایع زیان ده را به سود آوری قابل توجهی رساندند . نمونه های بارز آن اتفاقاً در صنعت خودرو این کشورها رخ داد که با کمک آن ها و حمایت دولت ، موفق به مهار بحران شدند .

ما هم باید با برنامه عمل کنیم . ما برای جبران فشارهای وارده به تولید و کاهش هزینه ها و همزمان در کنار متعادل سازی قیمت باید به راهکارهای دیگر از جمله : کاهش هزینه های گمرکی ، کاهش سود بانکی ، بخشودگی بدهی های بانکی ، طولانی کردن دوره بازپرداخت بدهی ها به بانک ها ، کاهش مالیات ها و پرداخت ها به تأمین اجتماعی و بازنگری حداقل موقت در مالیات بر ارزش افزوده و کنترل قیمت مواد اولیه داخلی ، تخصیص ارز ویژه به صنعت خودرو و قطعه سازی کشور و نهایتاً پرداخت تعهدات دولت به تولید در اجرای هدفمند سازی یارانه بپردازیم تا همه این کمک ها باعث ثبات برنامه ریزی شده تولید دو خودروساز بزرگ کشور شده و نهایتاً به تعادل قیمت این محصول مهم صنعتی در بازار داخلی کشور برسیم و از همه مهم تر به وظیفه ملی خود برای حفظ این صنعت بزرگ و پر اهمیت  کشور عمل کنیم . صنعتی که گسترده ترین و بزرگ ترین میزان اشتغال مولد و کامل را با توسعه نیروی انسانی کشور ایجاد کرده است ، باید حفظ شود تا تاریخ و آیندگان به نیکی در مورد عملکردهایمان قضاوت کنند . 

ساسان قربانی

دبیر انجمن قطعه سازان ایران

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=4867
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه