جابه جايي شريك در صنعت خودرو ايران

ميهن صنعت : بعدازظهر سه شنبه رنويي ها با محصولات جديد خود به هتل استقلال پايتخت آمدند تا از «ماندن» بگويند و براي «بعضي ها» خط و نشان بكشند و نشان دهند بازار خودرو ايران برايشان در اولويت است.


به گزارش ميهن صنعت، دنياي اقتصاد نوشت : 
طي حدودا پنج ماه گذشته، مجموعه اي از اتفاقات سبب شده رابطه خودروسازي ايران و پژو تيره و تار شود و حتي كار به مختل شدن تامين قطعات و در نتيجه افت توليد محصولات اين شركت فرانسوي در جاده مخصوص بكشد، حال آنكه رنويي ها نه تنها دنده عقب نداشته اند، كه تيك آف هم كرده و توليدشان رشدي قابل توجه را تجربه كرده است.
حالا هم كه رنو قصد كرده محصولات جديدي در ايران توليد كند، آن هم با وجود اين همه مشكلات بين المللي و اقتصادي؛ اينها همه نشانه هايي هستند كه با استناد به آنها مي توان نتيجه گرفت رنو قصد جان پژو را در بازار خودرو ايران كرده و مي خواهد از فرصت به دست آمده (شل كن، سفت كن هاي پژو) نهايت استفاده را ببرد و حضورش را در اين بازار پررنگ تر كند. با اين حال ظاهرا خود رنويي ها به دلايلي كه خود مي دانند و نمي گويند، رسما عنوان نمي كنند كه به دنبال استفاده از اتفاق رخ داده يعني تيره و تار شدن ارتباط خودروسازي ايران و پژو، هستند. به اعتقاد برخي كارشناسان، پژو بيش از 20 سال است كه در بازار ايران حضور دارد و در اين مدت تنها به فكر درآمدزايي از بازار خودرو كشور به وسيله محصولات قديمي خود بوده و هيچ گاه تن به سرمايه گذاري در جاده مخصوص نداده است.
اين در حالي است كه رنو روشي عكس را در پيش گرفت و با سرمايه گذاري به ايران آمد و به اعتقاد فعالان صنعت خودرو كشور، نوع حضور رنو تاثير مثبتي بر صنايع قطعه سازي و خودروسازي ايران گذاشته است.
با اين حال، پژو هيچ گاه از هموطن اش نترسيد و نخواست كه براي اطمينان از تداوم حضورش در بازار ايران، آستيني بالا بزند و سرمايه اي بياورد و كاري نو را انجام دهد و حتي در حال حاضر نيز براي ارسال قطعات، بازي در مي آورد. در آن سو اما رنو نه تنها پا پس نكشيده، بلكه پر جنب و جوش تر از گذشته نيز شده و مي خواهد محصولات جديد نيز روانه بازار ايران كند، آن هم نه از طريق واردات، كه از راه توليد؛ حال بايد ديد واكنش پژو به استراتژي هموطن اش در ايران چه خواهد بود و آيا فكري به حال عقب نيفتادن از رنو مي كند يا با شريك آمريكايي جديدش (جنرال موتورز) ادامه حيات مي دهد و به تدريج از بازار خودرو كشور مي رود؟
اين دو چند ماه پيش تفاهم نامه اي براي همكاري هاي مشترك امضا كردند و از همان روز بحث ها بر سر اينكه جنرال موتورز بر پژو فشار مي آورد تا رابطه اش با ايران را قطع كند نيز بالا گرفت. در ادامه نيز اتفاقاتي كه براي توليد افتاد، اين خبر كه رابطه خودروسازي ايران و پژو افول كرده، جدي تر شد و حال نيز رنو در پي قدرت نمايي است و اينها همه نشان دهنده جا به جايي قدرت در بازار خودرو ايران است.
روحيه از نوع رنويي
اما موضوعي كه در مراسم سه شنبه بعدازظهر براي خيلي ها عجيب به نظر مي رسيد، روحيه بالا و خوش بيني پيمان كارگر مديرعامل ايراني- فرانسوي رنوپارس بود، كه با وجود اين همه مسائل و مشكلات سياسي و اقتصادي، خيلي راحت از ماندن در ايران و گسترده تر كردن فعاليت هاي رنو صحبت به ميان مي آورد. مي گفت اين روحيه بالا را از بچه هاي كوچك اش ياد گرفته، چون هر وقت زمين مي خورند، دوباره بلند مي شوند، گويي خود نيز در مدتي كه ايران بوده، زياد زمين خورده و هر بار بلند شده و ايستاده. از تحريم ها كه پرسيديم، گفت راه حل دارد، از سختي نقل و انتقال پول كه گفتيم، گفت مشكل حادي نيست، از اوضاع اقتصادي قطعه سازان داخلي كه روايت كرديم، گفت با كمك هم حلش مي كنيم و از دخالت دولت فرانسه در روابط رنو و ايران كه صحبت به ميان آورديم، جواب داد كه رنو كار خود را مي كند. تا ديروز گمان مي كرديم اينكه نمايندگان مجلس و گروه ها و جمعيت هاي خاص گاهي در امور داخلي صنعتگران خود دخالت مي كنند، فقط مخصوص ايران است، اما ظاهرا از اين داستان ها در فرانسه هم وجود دارد، چون آن طور كه مديرعامل رنوپارس روايت مي كرد، آنجا هم از اين اتفاق ها مي افتد.
مديرعامل رنوپارس اگرچه پروازي است و مي رود و مي آيد، اما تبحرش در فرار از بعضي پرسش ها كمتر از مسوولان داخلي نيست، نشان به آن نشان كه بابت قيمت محصولات جديد رنو از خبرنگاران اصرار شد و از او انكار.
رابطه پژو و ايران
و اما نشست خبري مديرعامل رنوپارس: يك ربع بيست دقيقه اي دير آمد و زود هم مي خواست برود، اما در نهايت يك ساعتي رابا خبرنگاران سر كرد. خودش مي گفت فارسي را هنوز خوب بلد نيست و كسي چه مي داند شايد از همين رو بود در طول صحبت هايش دو خبر داغ را به خبرنگاران داد. حتي وقتي يكي از خبرنگاران از او پرسيد چرا از هم وطن اش پژو با عبارت بعضي ها ياد مي كند، پاسخ داد كه منظورش ديگران بوده نه بعضي ها و ديگران هم فقط پژو نيست، بلكه تمام خودروسازان حاضر در ايران را شامل مي شود. مي گفت كه رنو به دنبال تامين نياز مشتريان ايراني است و وي اگر حرفي زده و بعضي ها را بعضي ها خوانده، فقط خواسته نحوه ادامه فعاليت رنو را در ايران شرح بدهد نه اينكه به رقبا حمله كند.
به قوانين بين المللي پايبنديم
اين روزها كه محدوديت هاي بين المللي عليه ايران زياد شده، شركت هاي خارجي به دنبال راه هايي براي دور زدن محدوديت ها هستند و در اين ميان رنو نيز براي ماندن در ايران از اين راه وارد شده است.
همان طور كه چندي پيش نماينده انجمن قطعه سازان فرانسه در گفت وگو با دنياي اقتصاد عنوان كرد، در حال حاضر مشكل اصلي خودروسازي ايران نقل و انتقال پول است نه خود محدوديت هاي بين المللي و اين در شرايطي است كه رنويي ها فكر آنجا را هم كرده اند. از مديرعامل رنوپارس پرسيديم با وجود محدوديت هاي بين المللي چطور از ايران پول دريافت مي كند و وي پاسخ داد كه رنو در عين حالي كه به قوانين جهاني (محدوديت هاي بين المللي) احترام مي گذارد، كار با ايران را نيز ادامه مي دهد. اين يكي از همان دو خبر داغ مديرعامل رنوپارس بود، جايي كه گفت رنو پولش را از ايران در خارج از اروپا و آمريكا كه تحريم ها در آنجا اعمال شده، دريافت مي كند، يعني هندوستان و مراكش و…؛ خبر ديگر مديرعامل رنوپارس اين بود كه وي اعلام كرد پژو به ايران جنس نمي دهد كه اين خبر البته از سوي ايران خودرويي ها تكذيب شده است.
رنو كار خود را مي كند
با وجود آنكه دولت فرانسه سهام دار شركت رنو به حساب مي آيد و سياست هايي ضد ايراني نيز دارد، اما مديرعامل رنوپارس تاكيد مي كند اين موضوع نمي تواند رابطه رنو و خودروسازي ايران را به هم بزند. وي حتي خاطره اي هم تعريف كرد و گفت رنو چندي پيش مي خواسته در خارج از فرانسه سايت بزند و در پي آن، دولت و نمايندگان مجلس اين كار را تقبيح كرده و گفته اند چه دليلي دارد وقتي فرانسه محتاج شغل است، رنو در خارج از اين كشور سايت بزند؟ با اين حال رنو كار خودش را كرده و در مورد ايران نيز همين سياست را دنبال مي كند. آن طور كه كارگر عنوان كرد، بازار ايران هنوز جزو اولويت هاي رنو است و رنو مي خواهد در ايران بماند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1667
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه