میهن صنعت:

جادوگر رنو را بیشتر بشناسید

رنو تلیسمان را به جرات می توان یکی از خودروهای محبوب در بازار خودروی کشور نامید وما قصد داریم شما را بااین جادوگر بیشتر آشنا کنیم .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، کمپانی رنو در سال ۲۰۱۵ اقدام به معرفی جدید ترین محصول خود کرد ،اما این خودروبا سایر خودرو ها تفاوت داشت ، این تفاوت در میزان پیشرفتی بود که این خودرو نسبت به رقبایش داشت. برای پروژه تلیسمان کمپانی رنو ۴۳۰ میلیون یورو سرمایه گذاری انجام داده است تا مطمئن شود نتیجه کار به گونه ای باشد که تمام ذهنیت هایی که دنیانسبت به برند رنو دارد به طور کامل تغییر کند.خوشبختانه این خودرو توسط نگین خودرو نماینده رسمی رنو درایران ، وارد کشور شد و فروش آن از حدود یک سال قبل آغاز شده است.تلیسمان خودرویی است که در کشور رقیبانی با سابقه طولانی تر دارد ونه تنها سابقه حضور آن ها طولانی است بلکه از نظر میزان رضایت مندی هم در سطح خیلی خوبی قرار دارند.رنو تلیسمان خودرویی است که در سگمنت خودروهایی چون :کیا اپتیما ،هیوندای سوناتا ،تویوتا کمری و هوندا آکوردقراردارد. اما در حال حاضر تویوتا کمری به دلیل مونتاژدر آمریکا ،واردات و ثبت سفارش آن قطع شده است.هوندا آکورد هم به دلیل فروش نه چندان بالا رقیب جدی نمیتواند باشد ، اما نسل هفتم سوناتا یعنی ال اف ونسل جدید اپتیمارقبای بسیار جدی برای تلیسمان خواهند بود.

طراحی

رنو تلیسمان از زبان جدید طراحی رنو بهره میبرد . در نمای جلو، جلو پنجره با خطوط افقی کروم که در انتها به نسل جدید چراغ های رنو که از تکنولوژی ال ای دی بهره میبرند ، متصل شده است. و در اصل این جلو پنجره و چراغ های روشنایی روز که به شکل خاصی طراحی شده اند ،امضای شرکت رنو به حساب می آید که در طراحی C صورتهای آینده رنو بر روی محصولات بعدی این کمپانی مشاهده خواهیم کرد.درنمای جانبی طراحی نسبتا ساده تری مشاهده میکنیم اما در انتهای در ها با خطوطی روان و همچنین قوس زیبایی که در بالای در های خودرو مشاهده میشود ،نمایی عضلانی به این قسمت بخشیده است.به گفته مدیر طراحی شرکت رنو در قسمت جانبی رنو تلیسمان طراحی به صورت ۳/۲ انجام شده است ، یعنی یک سوم کل نمای جانبی شیشه های خودرو میباشد و دو سوم بعدی بدنه خودرو . این نوع طراحی باعث شده است تا از نمای جانبی رنوتلیسمان حالتی مانند خودرو های کوپه داشته باشد.در نمای عقب هم چراغ های ال ای دیکه تا امتداد درب صندوق عقب امتداد یافته اند ،و در قسمت مرکزی عقب لوگوی رنو و در زیر آن نام تلیسمان نمایی نسبتا ساده اما لوکس به این فرانسوی داده است . در قسمت پایین تر اما استفاده از خطوط تیز تر بیشتر به چشم میخورد و باز هم نمایی نسبتا  عضلانی به این قسمت بخشیده است ،در پایین ترین بخش سپر هم دو خروجی اگزوز کروم وجود دارد که نمایی اسپرت و زیبا دارد اما این دو خروجی اگزوز واقعی نیستند و به شکل اگزوز طراحی شده اند.

 

در داخل تلیسمان همانند طراحی خارجی خودرو ،طراحی کاملا جدید و مدرنی دارد.طراحی ای که تا کنون در محصولات رنو مشاهده نشده بود .در ابتدای ورود به  داخل کابین اولین نکته ای که جلب تو جه میکند مانیتور ۸ اینچی میباشد که در مرکز داشبورد تعبیه شده است.دومین نکته نوع طراحی صندلی ها و در بر گیرندگی آن هاست که واقعا در سطح این خودرو عالی میباشند. داشبورد به صورت شیبدار طراحی شده است و مانیتور مرکزی کمی شیب کمتری دارد تا راننده و سر نشینان خودرو در حین استفاده از آن دید بهتری داشته باشند و از نظر ارگونومی کارآمد باشد .مانیتوری که درتلیسمان تعبیه شده است تقریبا میتوان گفت همانند بی ام دبلیو خیلی از دکمه های اضافی و غیر ضروری که باعث شلوغی داشبورد میشود ، حذف شده اند و میتوان به صورت لمسی یا با استفاده از موسی که در پایین دسته دنده تعبیه شده تمام کار ها از جمله تنظیم نورپردازی داخل کابین، تنظیم سیستم صوتی،انتخاب نوع پارک خودکار،شخصی سازی و … انجام دهید.از نظر امکانات رفاهی تلیسمان نه تنها از رقبای خود کمتر ندارد بلکه با داشتن یک سری امکانات خاص ، آن را در سطح بالاتری از رقبا قرار میدهد. اولین نکته این میباشد که در داخل این خودرو صندلی های جلو مجهز به ماساژور میباشند که در چهار حالت متفاوت قابل تنظیم است ، که حتی خودرو های صفر کیلومتر با قیمت های به مراتب بالا تر از تلیسمان فاقد این آپشن میباشند.مورد دوم سیستم رادار های نقطه کور و کروز کنترل هوشمند میباشد که در تلیسمان های شرکتی به چشم میخورد .مورد سوم سیستم صوتی حرف ایی می باشد که رنو برای تلیسمان در نظر گرفته است ، که از ۱۳ بلند گو تشکیل شده است که به صورت فراگیر صدا را پخش میکند ، برند این سیستم صوتی هم کمپانی BOSE می باشد اما تمام این نکات ذکر شده بخش کوچکی از توانایی های تلیسمان بوده اند ،اکنون به سراغ ویژگی های منحصر به فرد آن میرویم که به راستی این خودرو را به یکی ازبهترین انتخاب های موجود تبدیل میکند. این ویژگی های منحصر به فرد را در چندبخش تقسیم کردیم تا بهتر و دقیق تر با آن ها آشنا شوید.

پیشرانه

پیشرانه که برای تلیسمان در نظر گرفته شده است ، یک موتور ۴ سیلندر به حجم۱۶۰۰سی سی میباشد .این موتور به صورت توربو شارژر بوده و توانایی تولید ۱۹۰اسب بخار را دارد به همرا ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور.اما آن چیزی که با عث شده است این پیشرانه عملکرد فوق العاده ای داشته باشد آن است که ۱۹۰ اسب بخار را در دور موتور۶۰۰۰دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار میدهد ،اما مهمتر از آن این است که ۲۶۰ نیوتن متر را در دور موتور ۲۵۰۰ دور بر دقیقه ارائه میدهد ،یعنی سعی شده است تاحد ممکن تاخیر اولیه توربو رفع شود.اما نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که کمپانی رنو تکنولوژی موتور های فرمولا وان خود را به طور مستقیم در ساخت پیشرانه تلیسمان به کار گرفته است. در اینجا کمی هم راجع به خودرو های فرمولا وان توضیح میدهیم تا اگر خوانندگانی با تکنولوژی این خودرو ها به طور کامل آشنا نیستند ،آشنا شوند.بدنه خودرو های فرمولا وان معمولا از ترکیب چند نوع الیاف کربن ساخته میشود وحتی بدنه آن ها از ماهواره هایی که به فضا پرتاب میشوند ، پیشرفته تر است.یکی ازسخت ترین شغل های دنیا را رانندگان فرمولا وان دارند ، دلیل آن علاوه بر خطراتی که آن ها را در پیست تهدید میکند ، آن است که باید به طور مداوم هر روز ورزش های خاصی انجام دهند مخصوصا در ناحیه گردن ، زیرا رانندگان فرمولا وان هنگامی که درحال وارد شدن به پیچی هستند سرعت آن ها بیش از ۲۵۰ کیلومتر در بعضی مواقع۳۰۰کیلومتر در ساعت میباشد و در این هنگام اقدام به ترمز گیری میکنند ،نیرویی که به گردن آن ها وارد میشود معادل آن است که راننده ای در اتومبیل خود با سرعت ۳۰۰کیلومتر بر ساعت با یک دیوار بتنی برخورد کند.در هنگام شتاب گیری خودرو های فرمولا وان نیرویی معادل ۵ جی به راننده وارد میکنند ، نیرویی معادل نیرویی که جت های جنگنده به خلبان وارد میکنند.دور موتور خودر های عادی معمولا بین ۶۰۰۰ تا۸۰۰۰ دور بر دقیقه میباشد اما دور موتور خودرو های فرمولا وان تا ۱۸۰۰۰ دور بردقیقه هم میرسد.اجزای موتور خودرو های فرمولا وان به دلیل این که هر سال حجم موتور ها کاهش پیدا میکند ، فوق العاده متراکم طراحی میشوند یعنی فاصله قطعات

پیشرانه بسیار نزدیک به هم هستند ،همین موضوع باعث شده است تا در هنگامی که حتی یک روز خودرو خاموش باشد و بعد از یک روز استارت زده شود موتور خودروروشن نمیشود ، در اینجا روغن با دمای تقریبی ۱۰۰۰ درجه به همراه آب ۱۰۰ درجه به درون موتور پمپاژ میشود.

گیربکس

جعبه دنده ای که رنو برای تلیسمان در نظر گرفته است جز شاهکار نمیتوان نام برد.این گیربکس یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه میباشد که به صورت انحصاری متعلق به    شرکت رنو میباشد و نام آن EDC گذاشته است. گیربکس های دو کلاچه از نظر Efficient dual clutch که مخفف عبارت ساختاری به گونه ای میباشند مانند این که دو گیربکس معمولی به یکدیگر متصل شده انددر این گیربکس ها دو صفحه کلاچ موجود میباشد و نوع عملکرد آن ها به زبان ساده اینگونه است که مثلا وقتی که دنده دو درگیر میباشد در گیربکس های اتوماتیک معمولی ابتدا دنده دو خارج میشود و بعد دنده ۳ درگیر میشود ، اما در گیربکس های دو کلاچه در ابتدا وقتی راننده دنده را در حالت درایو قرار میدهد واحد کنترل گیربکس دستور درگیر شدن دنده یک را به مکانیزم های مربوط ارسال میکند دنده شماره یک درگیر میشود ،کلاچ هم به صورت آرام با دیسک کلاچ درگیر میشود و گشتاور به صفحه کلاچ و بعد از آن به چرخ ها منتقل میشود و کلاچ شماره دو کاملا غیر فعال میباشد.هنگامی که گشتاور در حال انتقال از کلاچ شماره یک است و دنده یک میباشد،کلاچ شماره دو هیچ گشتاوری از آن عبور نمیکند وقتی دستور درگیری دنده دو صادر میشود فرمان غیر فعال شدن کلاچ یک به مکانیزم ها و عملکر ها ی مربوطه ارسال میشود و این کلاچ به سرعت غیر فعال شده و کلاچ شماره دو به آرامی درگیر میشود سرعت این کار در کسری از ثانیه میباشد.در تلیسمان یک کلاچ برای دنده ای زوج و یک کلاچ برای دنده های فرد میباشد که معمولا در تمام گیربکس های دو کلاچه به این صورت است.یکی از دلایل شتاب گیری صفر تا صد تلیسمان در ۷ / ۷ ثانیه ، علاوه بر موتور عالی عملکرد بی نقص این گیربکس دو کلاچه میباشد.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیقی که بر روی تلسیمان تعبیه شده است تقریبا با سیستم تعلیق هایی که برروی خودروهایی مانند اپتیما وسوناتا قرار دارد متفاوت است.در جلو ما شاهد سیستم تعلیق دوبل جناغی مک فرسون هستیم همانند دیگر خودرو ها ،اما در عقب سیستم تعلیق نمیه صلب دوبل تعبیه شده است.علاوه بر دو نوع متفاوت سیستم تعلیق که در جلو و عقب تلیسمان  به کار گرفته شده اند دمپر های الکترونیکی هم بر روی تلیسمان قرار گرفته است که رقیبان تلیسمان فاقد آن میباشند.این دمپرها با توجه به حالت های مختلف رانندگی بین نرمی و سفتی تغییر میکنند .علاوه بر این موضوع سیستم جدیدی کمپانی رنو برای شناخته میشود. این سیستم در اصل ۴control تلیسمان در نظر گرفته است ، به نام فرمان پذیری هر چهارچرخ میباشد ، به گونه ای که چرخ های عقب بر عکس چرخ های جلو فرمان میگیرند، البته میزان چرخش چرخ های عقب کمتر از چرخ های جلو میباشد و با افزایش سرعت این میزان کمتر میشود و با کاهش سرعت این میزان افزایش پیدا میکنند.متاسفانه تلیسمان های وارد شده به کشور فاقد این تکنولوژی کارآمد هستند.

حضور رنو در جشنواره فیلم کن

جدا از بحث فنی و تکنیکی تلیسمان که واقعا عملکرد تقریبا بی نقصی دارد ،چهره بین المللی کمپانی رنو و مخصوصا تلیسمان میباشد.کمپانی رنو تقریبا به مدت ۷۰ سال همکار اصلی جشنواره فیلم کن بوده است ،ودر تمام این سال ها رنو با جدید ترین محصولات خود در این جشنواره فوق العاده مهم حضور داشته است.در جشنواره کن ۲۰۱۶ خودرو ی اصلی رنوبرای اولین بار در این جشنواره تلیسمان بود وبعد از تلیسمان دیگر محصولات از جمله رنو اسپیس هم حضور داشته است. حضور رنو در این جشنواره باعث شده است نه تنها چهرهرنو بلکه تک تک محصولات رنو که در این جشنواره حضور پیدا میکنند از توجه ویژه ای برخوردار باشد.

در انتها تلیسمان واقعا خودرویی ایده آل برای یک خانواده ۴ نفره میباشد ، از نظر فنی که در این سگمنت در بازار کشور خودرویی با این توانایی فنی وجود ندارد ، از نظر طراحی که یکی از بهترین طراحی های موجود را دارد البته موضوع طراحی یک خودرو امری سلیقه ای میباشد ،اما تلیسمان به عنوان یکی از زیباترین خودرو های این کلاس میباشد،از نظر امکانات رفاهی یکی از کامل ترین خودرو های موجود میباشد حتی با وجود امکاناتی مانند ماساژور چهار حالته صندلی های جلو و سیستم صوتی حرفه ای و تکنولوژی جدید چراغ های دیگر جای هیچ گله ای از این خودرو نخواهد بود LED pure vision جلو به نام و حتی رقیبان تلیسمان فاقد این موارد هستند ،نتیجه ای که میتوان گرفت این است که شاید برند رنو به اندازه ی برند هایی چون تویوتا و کیا و هیوندایی در ایران حضور قوی نداشته باشد ،شاید بازار دسته دوم این خودرو به اندازه ی رقیبان کره ای خود خوب نباشد ولی خودرویی است که علاوه بر کیفیت خوب متریال و مونتاژ ،دارای عملکرد بی نظیر پیشرانه و گیربکس میباشد و حتی با وجود پیشرانه خیلی قوی تر و پر بازده تر از رقبا ، مصرف سوخت آن ۶.۲ لیتردر هر

۱۰۰ کیلومتر است که علاوه بر موتوری با تکنولوژی بالا و استاندارد آلایندگی یورو ۶ ،وجود سیستم استارت استاپ )که در مواقعی که خودرو در حالت سکون مانند پشت چراغ قرمز، موتور خاموش میشود و با برداشتن پا از روی پدال ترمز موتور روشن میشود و اتومبیل حرکت میکند( هم تاثیر به سزایی در این مصرف سوخت کم داشته است.درآخر باید گفت شرکت نگین خودرو با ارائه سرویس خدمات پس از فروش مناسب در چند سال گذشته توانسته جایگاه خاصی را در میان رقبا به خود اختصاص دهد و این برند نام آور اروپایی را در ایران به یکی از مطمئن ترین برند ها تبدیل نماید ./خودروپلاس/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=150391
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه