نامه خودروسازان به کاندیدای ریاست جمهوری:

جان مردم عزیزاست یا سودای ریاست جمهوری؟

میهن صنعت : احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران خطاب به متکی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نوشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران خطاب به متکی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نوشت:

احتراما به استحضار می رساند ، آقاي منوچهر متکي طي اظهاراتي که مي‌توان آن را تکمله‌اي بر مباحث پيش‌گفته‌شان دانست، در پاسخ دبير انجمن خودروسازان نکاتي را يادآوري کرده‌اند که شايد تبيين آن براي تنوير افکار عمومي ضروري است . بیش از 15 روز است که انجمن خودرو سازان پاسخی برای اظهارات آقای متکی که جنبه کارشناسی هم داشته است برای سایت شخصی ایشان ارسال کرده اما از انتشار آن طفره رفته است برهمین اساس آن را برای عموم مردم اطلاع رسانی کرده ایم .
1-اينکه فردي که خود را کارشناس و موضوع مورد بحث خود را نيز کارشناسي بنامد کافي نيست، از الزامات طرح مباحث کارشناسي بررسي همه جانبه موضوع است و نمي‌توان مساله‌اي چند عاملي را با نثار چند جمله آبدار به طرفي از ماجرا حل و فصل کرد. براي آنکه موضوع در نظر آقاي کارشناس مسايل بين‌الملل روشن‌تر شود به محدوديت‌هاي ايشان در دوران تصدي وزارت خارجه يا هر سمتي که در آن وزارتخانه داشتند، اشاره مي‌کنيم، بي‌شک آقاي متکي بسياري از انتقادات منتقدين را به رويکردها و عملکردهاي خود نخواهند پذيرفت و در پاسخ به گويندگان اين انتقاد کم‌اطلاعي يا در نظر گرفته نشدن تمام شوون را به طرف مقابل منتسب مي‌کنند. عجيب است که ايشان در موضوع صنعت خودرو چنين انصافي را ندارند و با شلوغ‌کاري و متهم کردن طرف مقابل به فرافکني، از پاسخگويي به اين پرسش طفره مي‌روند که «در ماجراي از دست رفتن جان شهروندان عزيز ما که البته براي همه عزيز هستند، چه سهمي متعلق خطاهاي انساني است، چه سهمي راه‌هاي کشور در اين ماجرا دارند و ايضا سهم خودروسازان چقدر است؟» اينکه جناب متکي بدون ملاحظه همه را به حساب خودروسازان بنويسند تا چه ميزان بر مدار انصاف است؟
2- از آنجايي که ايشان در کار تدوين برنامه راهبردي براي انتخابات آينده هستند و از قضا اشاره داشته‌اندکه در اين برنامه توجه به صنعت خودرو سهم ويژه‌اي دارد، براي آنکه به جاي طرح مسايل شبه کارشناسي، اندکي نيز فرمايشات ايشان جنبه فني پيدا کند، و همچنين به منظور روشن‌تر شدن موضوع مورد بحث ايشان اشاره‌اي به آمارهاي بررسي شده‌اي مي‌کنيم که البته قطعا به آساني در دسترس وزير سابق خارجه نيز هست. در بررسي عوامل تصادفات در کشور آمده است، 26 درصد از آمار تصادفات، بر اثر بي‌توجهي به جلو، 25 درصد تخطي از سرعت مجاز و راندن با سرعت غيرمطمئنه، 22.5 درصد به علت انحراف به چپ و سبقت‌هاي نا به‌جا و 15 در صد نيز به علت رعايت نکردن حق تقدم است. اگر کمي اهل حساب و کتاب باشيم جمع جبري اينها به عبارتي بالاتر از 88 درصد خواهد بود و درواقع بيش از 88 درصد علل حوادث خطاي انساني است به اين اعداد و ارقام اضافه بفرماييد، وجود بيش از دو هزار نقطه حادثه خيز در کشور را. همچنين با رها و بارها راهور ناجا رسما اعلام کرده است که بي احتياطي، بي توجهي و خواب آلودگي راننده بيشترين عامل حوادث جاده اي است.
براسا س آمار ارائه شده توسط راهور ناجا در کميته ناوگان در سازمان ملي استاندارد ايران 3. 1 دهم درصد تصادفات مربوط به نقص فني است که اين هم به احتمال بيشتر مربوط به خودرو هاي فرسوده است و قرار شده است راهور ناجا مدل خودرو در تصادفات جاده ای اعلام کند .
3- به آقاي متکي که دغدغه سلامت مردم را حتي در قامت فردي صالح براي رياست جمهوري دارند، يادآوري مي‌کنيم که اگرچه صنعت خودرو بايد به روز شود، اگرچه راه‌هاي کشور بايد درست شود، فرهنگ ترافيکي مردم نيز بايد تغيير کند، خوبست ايشان در تنظيم راهبردهاي جديد خود براي رياست جمهوري به اين مهم توجه داشته باشند چرا که با فرض رياست جمهوري ايشان و با فرض به روز شدن صنعت خودرو در کشور به حدي که ايشان را راضي نمايد باز در بر همان پاشنه خواهد چرخيد و دغدغه ايشان برطرف نخواهد شد.
4- آسيب سخن گفتن در حوزه‌هايي که گوينده دانش و تخصصي در آن ندارد يکي اين است که بسياري آدرس‌ها غلط از کار در مي‌آيد. از آن جمله اظهارات آقاي متکي درباره سازمان ملي استاندارد کشوراست که ايشان احتمالا به واسطه مشترکات لفظي آن را با صنايع خودروسازي راهبري هر دو را از يک مديريت دانسته حال آنکه اينگونه نيست. البته که پاسخگويي درباره درشت‌گويي‌هاي آقاي متکي که گويا دراين کشور زندگي نمي کنند ، درباره سازمان استاندارد بر عهده خود آن سازمان است اما محض يادآوري ايشان عرض مي‌شود که اين سازمان مستقيما زير نظر نهاد رياست جمهوري است. اتفاقا درهمان کشور هند که جناب متکي چند سالي تحصيل نموده اند بيشترين خودرو هاي بي کيفيت وجود دارد ولي بايد از ايشان پرسيد که چرا درهند آمار تلفات رانندگي با وجود خودرو هاي ناايمن کم است ؟
پاسخ اينجاست که درآن کشور فرهنگ رانندگي رعايت مي شود و خطاي انساني درتصادفات بسيار محدود است . براساس بررسي هاي انجام شده توسط سازمان جهاني بهداشت نشان مي دهد هر راننده به طور متوسط درهر مايل (معادل 6/1 كيلومتر) 200 مرتبه به اطراف نگاه مي كند و 20 بار تصميم مي گيرد و اين درحالي است كه از هر 40 تصميم راننده حداقل يك مورد اشتباه است . يعني به عبارت ديگر 5/2 درصد تصميمات يك راننده درهر سه كيلومتر اشتباه است و تعداد اين اشتباهات براثر خستگي ، صبحت با سرنشينان ، مصرف دارو…. افرايش مي يابد و عجيب است كه ايشان در اظهاراتشان، خطاي راننده را مجاز و طبيعي دانسته ولي راه و خودرو را تنها مقصران تصادفات معرفي مي كنند!
5- آقاي متکي فراموش کرده‌اند که خانواده صنعت خودرو در کشور بيش از کساني که به دلايل فصلي و موسمي فيلشان ياد هندوستان مي‌کند، دغدغه توليد قابل رقابت با صنايع خودرو دنيا را دارند، و عجيب است که آقايي که خود متصدي امور خارجه کشور بوده‌است مطلع نيستند که ما در چه شرايطي هستيم و کشور با چه محدوديت‌هايي روبه رو است.
6- ورود هر کارشناس آنهم ازنوع مسايل بين المللي به بحت هاي فني و تخصصي خودرو شايد براي کسب شهرت و بدست آوردن قلوب باشد که اين هم براي "آقاي ديپلمات" خوب نيست؛ اما محض يادآوري آقاي متکي دردوران صدارت برامورخارجه، دردوران تصدي ايشان ، وزارت امور خارجه نخبه زدايي شد و برخي سالارها به جاي شايستگان را گرفتند که متعلق به قبيله فکري خاصي بودو ضعف ديبلماسي بر وزارت امور خارجه حاکم شده بود که اين امر آسيب جدي بر منافع ملي کشور وارد کرد، تا جايي كه ايشان نتوانستند حداقل انتظارات دستگاه سياست خارجي كشور را برآورده نمايند و كنار گذاشته شدند.
7- پيشنهاد مي کنيم جناب متکي به جاي نقد غير کارشناسي يکطرفه صنعت خودرو ي کشور ، بهتر است برنامه هايي براي اصلاح و رفع موانع موجود بر سرراه تو ليدخودرودر کشور ارائه دهند . به ازاي توليد هر خودرو دو شغل جديد ايجاد مي شود . که احتمالا ايشان شاغلين اين صنعت و خانواده ها يبشان را جزمردم ايران به حساب نيا ورده اند .
در پايان تاكيد مي نماييم، از ارائه هر گونه پيشنهادات كارشناسي كه بتواند در جهت ارتقاي اين صنعت ملي كشور باشد استقبال نموده و دست هر كسي كه نقد منصفانه به همراه پيشنهادات سازنده ارائه نمايد به گرمي فشاريم، ولي انتقادات نخ نما شده و موسومي كه به منظور كسب محبوبيت و بدون در نظر گرفتن محدوديت ها بيان شوند حاصلي جز تخريب اين صنعت ملي را به بار نخواهد آورد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=15234
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه