میهن صنعت :

جذب 8 میلیارد دلار اعتبار در سال 95 برای پتروشیمی رقابت سخت ایران و عربستان در جذب سرمایه‌ گذار اروپایی

میهن صنعت : طرح‌های متعددی برای جذب ۸ میلیارد دلار سرمایه جدید برای صنعت پتروشیمی در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار گرفته است و معاون وزیر در شرکت پتروشیمی امیدوار است با توجه به جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، سرمایه‌گذاران را به ایران هدایت کن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سرآغاز همکاری جدی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با شرکت‌های خارجی با توتال بود. همکاری که در قالب تفاهم‌نامه است و قرار است در دهه اول اردیبهشت ماه در صورت توافق طرفین اجرایی شود. با این وجود تلاش‌های این شرکت برای عقد قرارداد در توسعه 55 طرح پتروشیمی باقی مانده از برنامه چهارم و پنجم توسعه و 25 طرح جدید پتروشیمی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان با شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی و تعدادی شرکت‌های آسیایی از جمله هند در حال انجام است.


مرضیه شاهدایی، معاون وزیر در شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری خود با خبرنگاران در روز گذشته، از فرآیند جذب سرمایه‌گذاری خارجی و مذاکرات انجام شده مواردی را اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه قبل از سال جدید تفاهم‌نامه‌ای با توتال برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی انجام شده است، افزود: تیم فنی این شرکت به‌زودی برای ادامه مذاکرات و تصمیم‌گیری‌های نهایی به ایران می‌آیند و هنوز محل ساخت این واحد مشخص نشده است. 

وی ادامه دا‌د: با شش شرکت آلمانی دیگر نیز در حال مذاکره هستیم که مذاکره با یکی از این شرکت‌ها به‌صورت جدی در دستور کار است و پیش‌بینی می‌کنیم تا یک ماه آینده این قرارداد نهایی شود. شرکت‌های ایتالیایی نیز با هلدینگ خلیج فارس در حال مذاکره هستند و با توجه به حضور هیات تجاری ایتالیا در تهران مذاکراتی با شرکت‌های هلدینگی پتروشیمی درباره توسعه صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت پتروشیمی انجام شود.

وی یکی از موانع اصلی جذب سرمایه‌گذار در پتروشیمی را ارائه تضمین به شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام کرد و گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی قبل از واگذاری بسیاری از فعالیت‌ها به بخش‌ خصوصی می‌توانست برای تامین مالی به سرمایه‌گذاران خارجی ضمانت بدهد، اما اکنون ما منع قانونی برای این کار داریم و شرکت‌های خصوصی باید خودشان تضمین‌ها را بدهند. تنها ما به اندازه سهمی که در آنها داریم می‌توانیم تامین مالی را تضمین کنیم. با این وجود برای اطمینان سرمایه‌گذاران خارجی‌ در ایران، ممکن است توافقاتی با دولت و با بانک‌ها داشته باشیم تا فرآیند تامین مالی این شرکت‌ها تسهیل شده و اصلاحی در قوانین صورت گیرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون مذاکراتی برای حضور یک شرکت بزرگ اروپایی در حال انجام است اما تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده است، درباره حضور هندی‌ها در پتروشیمی نیز گفت: تاکنون هندی‌ها چندین بار برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران اعلام آمادگی کردند اما هنوز این آمادگی نتیجه بخش نبوده است اما امیدواریم این بار منجر به سرمایه‌گذاری هندی‌ها در ایران شود تا شاهد حضور آنها در بخش پتروشیمی منطقه چابهار برای تولید اوره و آمونیاک باشیم.

مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه به تفاوت‌های ایران و عربستان در صنعت پتروشیمی در جذب سرمایه‌گذار اشاره كرد و گفت: مزیتی‌ كه ایران در تامین خوراك‌های متنوع گازی و مایع دارد، عربستان و هیچ كشوری در منطقه برخوردار نیست. با این حال به دلیل تحریم نتوانستیم از این فرصت به خوبی استفاده كنیم. برخورداری از سواحل گسترده، خوراك فراوان و زیرساخت‌های مناسب از جمله مزیت‌های ایران در جذب سرمایه‌گذار است.

رد ادعای کاظمی در بنزین پتروشیمی توسط شاهدایی

موضوع دیگر مطرح در این نشست «تولید بنزین پتروشیمی» بود که اخیرا در پتروشیمی بندر امام تولید می‌شود و عباس کاظمی، معاون وزیر در پالایش و پخش از دارا بودن استانداردهای یورو 4 آن خبر داده بود، اما مرضیه شاهدایی دیگر معاون وزیر، تولید بنزین پتروشیمی را رد کرد و گفت: اسم آن چیزی كه تولید می‌شود را بنزین نمی‌گذاریم؛ آن چیزی كه تحویل داده می‌شود اكتان افزا برای افزایش كیفیت بنزین است که همیشه پالایشگاه‌ها این محصول را برای تولید بنزین از پتروشیمی‌ها تحول می‌گرفتند و موضوع جدیدی به شمار نمی‌رود.

وی با بیان اینكه در جریان تولید بنزین یورو4 در مجتمع‌های پتروشیمی نیستم، اضافه كرد: محصولات تولیدی همان ریفورمیت هستند كه برای بهبود كیفیت بنزین استفاده می‌شود. هم اكنون روزانه 800 هزار لیتر ریفورمیت و نه آروماتیك در پالایشگاه بندر امام تولید می‌شود.

شاهدایی همچنین از افزایش خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی با توسعه فازهای پارس جنوبی به منظور افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری ١٠ واحد تولیدی راه‌اندازی و حدود ٦ تا ٧ میلیون تن به ظرفیت تولید کشور افزوده شود، ‌همچنین فاز ٢ خط لوله اتیلن غرب و فاز یک پتروشیمی دماوند نیز امسال تکمیل می‌شوند.

تک نرخی شدن ارز یعنی رقابت‌پذیری

وی همچنین به اظهار نظر وزارت بازرگانی مبنی بر اینکه خروج محصولات پتروشیمی از بورس غیرقانونی است اشاره کرد و درباره تک نرخ شدن ارز گفت: ارز در داخل کشور باید به سمت تک نرخی شدن برود، پتروشیمی‌ها باید به سمتی حرکت کنند که رقابت‌پذیر باشند. این واحدها با کاهش هزینه، خود را برای تک نرخی شدن ارز آماده کنند و وارد بازار رقابتی شوند.

شاهدایی همچنین از برگزاری دهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست در ٢٥ فروردین ماه با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، بیژن زنگنه وزیر نفت و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت و معدن و تجارت با شعار کسب‌و‌کار جهانی خبر داد.

این نمایشگاه با حضور بیش از ٥٠٠ شرکت خارجی از 25 کشور دنیا و ٤٠٠ شرکت ایرانی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه ١٣ شرکت اروپایی، ١٠ شرکت آسیایی و دو شرکت از آفریقای جنوبی و استرالیا حضور دارند. در این نمایشگاه ٢٠٠ نفر از بازرگانان کشورهای بازار هدف صنایع تکمیلی همچون پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان حضور دارند./فرصت امروز/

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع داخلی کشور و همچنین تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران از طریق تلگرام به کانال اختصاصی میهن صنعت (https://telegram.me/mihansanat ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=82515
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه