میهن صنعت:

جزییات تسهیلات پرداخت شده توسط بانک‌ها/ 94 درصد منابع تسهیلات داده شد

میهن صنعت: بانک ها در حالی تا پایان آذرماه سال گذشته 92،94 درصد از منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند که 60 درصد از این منابع به پاییتخت نشیان رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، براساس آمار بانک مرکزی درباره میزان تسهیلات پرداخت شده در پایان آذر ماه 92 مجموع کل تسهیلات ارزی و ریالی پرداخت شده از سوی بانک‌ها به سطح 532 هزار و 763 میلیارد تومان رسیده است.

بر این اساس میزان سپرده‌ها با کسر سپرده قانونی بانک‌ها در پایان این ماه به 566 هزار و 748 میلیارد تومان و مجموع سپرده‌ها به 637 هزار و 330 میلیارد تومان رسیده است.

میزان تسهیلات پرداخت شده توسط بانک ها در آذر ماه 92 نسبت به آبان ماه 92 تغییر نکرده است.

به گزارش ایسنا بانک‌ها در پایان آذر ماه سال گذشته 94 درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند،این در حالی است که این نسبت در مقایسه با پایان آذرماه 91 ، 2 درصد بهبود یافته است.

 

طبق استانداردهای موجود بانک‌ها باید پس از کسر ذخیره قانونی و احتیاطی از سپرده مابقی منابع را تسهیلات پرداخت کند که این میزان در کشور ما حدود 83 تا 4 درصد است اما طی سال های اخیر بانک ها حدود 100 درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده اند و در نتیجه حجم بالای منابع سیستم بانکی قفل شده است.

در این زمینه علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش‌تر گفته بود که در پی پرداخت این میزان تسهیلات،حجم مطالبات معوق افزایش یافته و به حدود 80 هزار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین پاییتخت نشینان بیشترین سهم از از تسهیلات بانک ها را به خود اختصاص داده اند به طوریکه سهم آنها از 56 درصد در پایان آذر ماه 91 به 60 درصد در پایان آذر ماه‌92 رسیده است .

البته این نسبت تا پایان آبان 92، 61 درصد بوده و بنا به اعلام بانک مرکزی یکی از دلایل این امر، استقرار دفاتر شرکت ها و موسسات تولیدی سایر استان ها در تهران بوده و عمده فعالیت های بانکی آنها از طریق شعب بانک های استان تهران انجام می شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=48487
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه